Aanhouden van de bijrijder na achtervolging of niet?

Auteur Topic: Aanhouden van de bijrijder na achtervolging of niet?  (gelezen 13818 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #30 Gepost op: 5 februari 2016, 23:37:14


Ernstige bezwaren ten aanzien van welk strafbaar feit? Antecedent (of eerdere registraties op het voertuig) en wegrennen leveren een verdachte situatie op, maar geen verdachte als genoemd in artikel 27 Wetboek van Strafvordering.

Dat vind jij... Ik niet. Wanneer kan je iemand verdachte maken? Enkele feiten.

- aan het begin van het filmpje staat dat de auto betrokken is bij drugshandel (info obv mutaties op kenteken en of auto.)
- 2 inzittenden
- onderwerping aan controle (wvw), auto gaat er vandoor, negeert stopteken politie
- overtreed hierbij overigens meerdere verkeersovertredingen waaronder artikel 5 wvw (dit is voor bestuurder)
- bij klemrijden auto gaat de bijrijder met vuilniszak-jas en het bekende heuptasje er vandoor? (waarom?)

Allemaal plusjes. De bestuurder EN bijrijder zijn door deze feiten als verdachte aan te merken. (Ik zou als feit zeggen art 2/3 OW uit mijn hoofd).
Ik mag aanhouden, staandehouden enz...

Ik heb exact dezelfde situatie gehad maar alleen ipv auto een scooter. Ze gingen er beide in voor deze feiten. Bijrijder voor vedomi. Bestuurder voor wvw. (geen namelijk vedomi bij zich)

Dan het stopteken.
Ondanks mogelijke verdenking inz SV mag het stopteken nog steeds gegeven worden obv wvw. Zie hieronder een soortgelijk voorbeeld. (Maar dan verder op wwm)

http://politiejurisprudentie.nl/ghams20154298-staande-houding-van-de-verdachte-in-de-auto-niet-onrechtmatig/


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #31 Gepost op: 5 februari 2016, 23:41:55
Ben ik niet met je eens copvr3, maar dat is t mooie van een discussie.
Je hebt niets uit feiten en omstandigheden voor een verdachte tz artikel 2 of 3 ow behalve een mutatie op de auto.
Uiteraard mag je na het stopteken wvw wel overschakelen (voortgezette toepassing).

Overigens thebeast, let goed op t onderscheid tussen verdachte en betrokkene.

Nu ga ik slapen, de rust  :P
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #32 Gepost op: 5 februari 2016, 23:43:51


Een bijrijder of getuige is geen betrokkene van een verkeersongeval, zoals bedoeld in artikel 7 van de Wegenverkeerswet, en mag zich dus inderdaad de plaats van een ongeval verlaten.
Dit klopt niet helemaal. Is iets te kort door de bocht. Wat The Beast zegt met artikel 7 is niet onwaar. Hier misschien wat minder van toepassing.



Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #33 Gepost op: 5 februari 2016, 23:46:09
Citaat van: silque link=msg=1404359 date=1454711122
Overigens wel eens met t feit dat de wet en praktijk hier niet aansluiten.
Je zegt het zelf al, dus daar laat ik het verder bij in deze discussie. Ik sluit af met de woorden:
"je moet toch wat, en nietsdoen is niet altijd een optie....."

Volgende keer moet de collega de jongen even netjes helpen met opstaan, helpen met het afkloppen (en optrekken) van de broek van die arme jongen en daarna netjes zijn identiteitskaart vorderen. En als de collega dan een beuk krijgt, opnieuw moet gaan rennen of verzin nog eens wat, dan handelt hij in ieder geval rechtmatig.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #34 Gepost op: 5 februari 2016, 23:56:48


Ben ik niet met je eens copvr3, maar dat is t mooie van een discussie.
Je hebt niets uit feiten en omstandigheden voor een verdachte tz artikel 2 of 3 ow behalve een mutatie op de auto.
De officier ging er wel in mee. En de rechter ook...  ::)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #35 Gepost op: 6 februari 2016, 00:05:07
Je zegt het zelf al, dus daar laat ik het verder bij in deze discussie. Ik sluit af met de woorden:
"je moet toch wat, en nietsdoen is niet altijd een optie....."

Volgende keer moet de collega de jongen even netjes helpen met opstaan, helpen met het afkloppen (en optrekken) van de broek van die arme jongen en daarna netjes zijn identiteitskaart vorderen. En als de collega dan een beuk krijgt, opnieuw moet gaan rennen of verzin nog eens wat, dan handelt hij in ieder geval rechtmatig.
Ik vind het oprecht jammer dat je met zulke stemmingmakerij komt om de aandacht van het onderwerp af te leiden: de rechtmatigheid van het optreden. Zonder een oordeel te vellen over het optreden, want ik weet uit ervaring dat het zo gaat. Maar het lijkt mij juist een doel van dit forum om zulke situaties in alle rust uiteen te trekken, zoals in de rechtszaal gebeurt, en te kijken wat er juridisch gezien van overblijft. Alleen maar klappen of huilen bij videobeelden schieten we niets mee op, met discussieren misschien wel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #36 Gepost op: 6 februari 2016, 00:19:29
Wat mijn vader trouwens nog opviel aan het filmpje: de manier waarop de passagier geboeid werd door de agent is niet toegestaan, hoe zit dat? (beide handen naar beneden)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #37 Gepost op: 6 februari 2016, 00:21:38
Dat is de makkelijke manier, wel toegestaan, alleen op termijn kan het nogal oncomfortabel worden voor de verdachte.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #38 Gepost op: 6 februari 2016, 00:26:40
Okee, mijn vader (ook agent) gaf aan dat je op deze manier makkelijker uit de boeien zou kunnen komen, vandaar niet toegestaan. Of kan dit per eenheid verschillen? En dat dit oncomfortabel is geloof ik zeker.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #39 Gepost op: 6 februari 2016, 00:51:00
Mooi filmpje. Leuk zo met die camera's. Niet heel goed te horen, maar de positie wordt netjes en rustig doorgeven.

Vwb de aanhouding: ik ga helemaal mee met CopVR3. Strafvordering heeft het over een redelijk vermoeden van schuld, niet over ernstige bezwaren. Ik denk dat je op basis van feiten en omstandigheden best een eind komt in deze casus.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1404377 date=1454714800
Okee, mijn vader (ook agent) gaf aan dat je op deze manier makkelijker uit de boeien zou kunnen komen, vandaar niet toegestaan. Of kan dit per eenheid verschillen? En dat dit oncomfortabel is geloof ik zeker.

Er is nergens vastgesteld hoe een verdachte geboeid dient te worden, maar bij IBT wordt aangeleerd zoveel mogelijk verticaal te boeien.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.