Aanhouden van de bijrijder na achtervolging of niet?

Auteur Topic: Aanhouden van de bijrijder na achtervolging of niet?  (gelezen 13767 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #50 Gepost op: 6 februari 2016, 16:43:44
Stel, en uiteraard ga ik nu even in speculaas mode, De desbetreffende agent zag in een moment dat de bijrijder wegrende, een puntje herkenning van iemand welke nog gesignaleerd stond.  
Is dit dan een goede grond voor aanhouding en dus een reden om achter de bijrijder aan te gaan? en nu blijkt dat hij het bij het verkeerde eind heeft, wat dan?

Verder een mooi filmpje.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #51 Gepost op: 6 februari 2016, 16:49:44
Wellicht zijn er nog omstandigheden die wij niet weten, ik ga puur uit op wat ik in het filmpje zie.

@jss179, klopt. Waar het mij om gaat is dat puur het 'rennen' geen plusje oplevert zoals de HR heeft bepaald. Of dit rennen nou begon toen hij de politie wel of niet zag is niet zo relevant.
In het stormsteegarrest is de verdachte pas aangehouden nadat hij werd tegengehouden en gefouilleerd, er bestonden voldoende ernstige bezwaren om dit te doen volgens de HR. In deze casus wordt de bijrijder direct aangehouden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #52 Gepost op: 6 februari 2016, 17:25:47
Rennen alleen is niets nee, maar in een situatie als deze echt wel een plusje hoor. Je hebt het weer over ernstige bezwaren, maar waar heb je die voor nodig?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #53 Gepost op: 6 februari 2016, 17:26:57
Ik quote wat HR zegt in de uitspraak bij het stormsteegarrest.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #54 Gepost op: 6 februari 2016, 17:57:50
Duidelijk.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


mikenelson

  • Brandweer Manschap A, Chauffeur / Aspirant Politie N4 eenheid Noord-Holland
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #55 Gepost op: 6 februari 2016, 18:38:23
Citaat van: 0501 link=msg=1404483 date=1454775947
Rennen alleen is niets nee, maar in een situatie als deze echt wel een plusje hoor. Je hebt het weer over ernstige bezwaren, maar waar heb je die voor nodig?

Voor een strafvorderlijke fouillering van de verdachte, maar die heb ik in het filmpje niet gezien.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #56 Gepost op: 6 februari 2016, 18:50:26
Voor een strafvorderlijke fouillering van de verdachte, maar die heb ik in het filmpje niet gezien.
Nee hoor. Fouillering na aanhouden is obv SV.
Niet opiumwet.


jss179

  • VAP-AT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #57 Gepost op: 6 februari 2016, 18:54:18
Citaat van: silque link=msg=1404475 date=1454773784
Wellicht zijn er nog omstandigheden die wij niet weten, ik ga puur uit op wat ik in het filmpje zie.

@jss179, klopt. Waar het mij om gaat is dat puur het 'rennen' geen plusje oplevert zoals de HR heeft bepaald. Of dit rennen nou begon toen hij de politie wel of niet zag is niet zo relevant.
In het stormsteegarrest is de verdachte pas aangehouden nadat hij werd tegengehouden en gefouilleerd, er bestonden voldoende ernstige bezwaren om dit te doen volgens de HR. In deze casus wordt de bijrijder direct aangehouden.

Het wegrennen bij het zien van de politie was volgens mij juist een van de redenen dat er sprake was van voldoende ernstige bezwaren. Maar als ik het goed begrijp zit het verschil erin dat de bijrijder in deze casus direct aangehouden wordt en in het stormsteegarrest achterna gezeten wordt, gefouilleerd wordt en dan pas aangehouden wordt wegens overtreden van de opiumwet?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #58 Gepost op: 6 februari 2016, 19:31:51
Wat ik vaak doe met de info die er is zoals hierboven, (bij onvoldoende ernstige vezwaren), is aanspreken, vragen om te fouilleren. (Dan hoef je niet aan de voorwaarden gesteld in OW te voldoen)
Weigering? Prima. Uitlevering vorderen van enig vedomi.
Weigering?
Aanhouden en sv fouillering toepassen.

Daarna voorgeleiding en wel of niet pv maken bij aantreffen. Bij niks aantreffen heenzenden.

Deze methode is simpel en werkt altijd.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #59 Gepost op: 6 februari 2016, 19:35:57
@jss179 correct, over.

@CopVR3 Je zit wel altijd safe op deze manier idd.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.