Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT

Auteur Topic: Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT  (gelezen 15929 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #20 Gepost op: 9 februari 2016, 14:33:53
Expert is het dan niet eens tijd dat je het winkeltje opent en een oefenavond met praktijk en nabespreking mee maakt, en dan eens de zaak omdraait en aangeeft bij dezelfde situatie, wat jullie uitgangspunten zijn.
En mss is het eens zaak jullie ook te verdiepen in de organisatie van de diverse regio's. En vlak op dit gebied ook de opleiding van centralisten niet uit, weten van elkaars inzetten, zeker bij gecombineerde inzetten, even als de O.v.D van elkaars dienst.
Bij instappen begint de inzet.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,558
Reactie #21 Gepost op: 9 februari 2016, 15:04:23
Citaat van: Gijs link=msg=1405251 date=1455024833

Expert is het dan niet eens tijd dat je het winkeltje opent en een oefenavond met praktijk en nabespreking mee maakt, en dan eens de zaak omdraait en aangeeft bij dezelfde situatie, wat jullie uitgangspunten zijn.
En mss is het eens zaak jullie ook te verdiepen in de organisatie van de diverse regio's. En vlak op dit gebied ook de opleiding van centralisten niet uit, weten van elkaars inzetten, zeker bij gecombineerde inzetten, even als de O.v.D van elkaars dienst.


U spreekt in raadsels.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #22 Gepost op: 9 februari 2016, 16:05:37
Ga eens bij elkaar kijken en maak dan gebruik van de mogelijkheid om elkaars inzetcriteria bekend te maken.
Ook wordt er binnen diverse regio's gesproken over specialisten Technisch Hulpverlening, hierbij is de aanrijtijd erg hoog, zeker in de spits met de enkelbaans wegen. (N-wegen)
Dan de functies als O.v.D. gen en O.v.D.-Brandw is duidelijk verschillend, en wat is de meerwaarde van aanwezigheid van deze functionaris ter plaatse.
Bij instappen begint de inzet.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,558
Reactie #23 Gepost op: 9 februari 2016, 16:19:36
Citaat van: Gijs link=msg=1405271 date=1455030337

Ga eens bij elkaar kijken en maak dan gebruik van de mogelijkheid om elkaars inzetcriteria bekend te maken.
Ook wordt er binnen diverse regio's gesproken over specialisten Technisch Hulpverlening, hierbij is de aanrijtijd erg hoog, zeker in de spits met de enkelbaans wegen. (N-wegen)
Dan de functies als O.v.D. gen en O.v.D.-Brandw is duidelijk verschillend, en wat is de meerwaarde van aanwezigheid van deze functionaris ter plaatse.


Sorry, maar ik heb echt geen idee wat uw boodschap is in deze discussie. Van uw vorige reactie begreep ik ook niet veel. Prober nu eens duidelijk en helder, in begrijpelijk Nederlands op te schrijven wat uw punt is, waarbij u een inhoudelijke reactie geeft, welke een aanvulling is op dit Topic.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,558
Reactie #24 Gepost op: 9 februari 2016, 16:24:07
Citaat van: oma link=msg=1405193 date=1455015183





Een geweldig goede illustratie.


Sven

  • Bevelvoerder
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
    • Sven Kortekaas
Reactie #25 Gepost op: 9 februari 2016, 16:28:00
Citaat van: Expert link=msg=1405280 date=1455031447
Een geweldig goede illustratie.
Ik zou dit graag een keer in de praktijk willen zien, want ik ben niet overtuigd....


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,018
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #26 Gepost op: 9 februari 2016, 17:34:19
Citaat van: Sven link=msg=1405282 date=1455031680
Ik zou dit graag een keer in de praktijk willen zien, want ik ben niet overtuigd....

Wat is de reden dat je niet overtuigd ben. Ik neem niet aan dat dit "zomaar" bedacht is.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,018
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #27 Gepost op: 9 februari 2016, 17:38:00
Ik lees in deze interessante discussie terug dat er vooral een gebrek aan exposure is bij de brandweer t.o.v. de ambulancedienst en MMT. Deze maken blijkbaar vaker beknellingen e.d. mee. Daarnaast is de ambulancedienst samen met het MMT verantwoordelijk voor de patiŽnt/slachtoffer. Dan is het geen heel gek idee om dit deel van de THV over te dragen aan de ambulancedienst. Lijkt mij een win-win. Kunnen er gelijk HART-teams worden opgericht.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Sven

  • Bevelvoerder
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
    • Sven Kortekaas
Reactie #28 Gepost op: 9 februari 2016, 18:01:10
Citaat van: RemRoof link=msg=1405297 date=1455035659
Wat is de reden dat je niet overtuigd ben. Ik neem niet aan dat dit "zomaar" bedacht is.

RemRoof
Ik zit hem nog eens goed te bekijken. Volgens mij heb ik verkeerd begrepen. Ik dacht het hele voertuig in tweeŽn. Vandaar mijn twijfels. Maar nu snap ik hem. Alleen de A - stijlen doorknippen en dan het voorraam naar voren trekken.
Bewegende beelden zijn ook makkelijker te begrijpen  998765


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,712
Reactie #29 Gepost op: 9 februari 2016, 19:50:12
Citaat van: Expert link=msg=1405280 date=1455031447
Een geweldig goede illustratie.

Rapid extrication of entrapped victims in motor vehicle wreckage using a Norwegian chain method Ė cross-sectional and feasibility study
Sabina Fattah, Anne Siri Johnsen,Jan Einar Andersen, Trond Vigerust,Terje Olsen and Marius Rehn
BMC Emerg Med. 2014; 14: 14.
Published online 2014 Jul 3. doi:  10.1186/1471-227X-14-14


Citaat
This method can be implemented in all Fire Departments that have the resources to practice and proper equipment (winch on fire truck, chains and hydraulic tools) to perform the method safely. The method might be made more accessible to low and middle income countries by using for example a tree and a tractor instead of two fire engines, as the function of one of the fire engines is to hold the vehicle in place whilst the other pulls.

Open Access: http://bmcemergmed.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-227X-14-14

In Qatar was het voor brandweer geen enkel probleem om deze methode te gebruiken. Zij noemden het een nogal simpel technisch verhaal. Het grootste knelpunt was hier het aanrijden en de juiste opstelplaatsen voor hulpverleningsvoertuigen goed met elkaar af te stemmen. In praktijk stelt een ambulancevoertuig van HART zich op voor het wrak omdat het beschikt over een zware lier. Een bluswagen van brandweer staat achter het wrak.