Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT

Auteur Topic: Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT  (gelezen 17819 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,712
Reactie #30 Gepost op: 9 februari 2016, 20:01:35
Citaat van: Sven link=msg=1405309 date=1455037270
Bewegende beelden zijn ook makkelijker te begrijpen  998765

Alstublieft!

https://www.youtube.com/watch?v=PR5NqGIC3kg


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #31 Gepost op: 9 februari 2016, 22:31:57
Ik zie nu niet direct het grote voordeel van de Noorse truc tov het met behulp van hydraulische rammen terug duwen van de auto in zijn vorm van voor het ongeval. Behalve dat je twee voertuigen als vaste punten nodig hebt, die in de juiste lijn staan tov van elkaar en ook op een verharde weg. Anders kan je de TS of Hv niet eens op de juiste plek krijgen. Maar, het is zeker een optie die bij veel ervaren collega's altijd wel mee genomen wordt. Ik geef dan toch de voorkeur aan het plaatsen van een hydraulische ram omdat ik daar veel gerichter en op de juiste plek kracht kan uit oefenen. Resultaat hetzelfde als op de video, maar veel meer controle, veiliger, en ik denk ook sneller. Tevens ook toepasbaar als je geen voertuigen(ankerpunten) hebt in de lijn waarin je wilt trekken. Dit noemt men cross-ramming onder THV goeroe's. ;)
Maar bijvoorbeeld bij vrachtwagen ongevallen op snel wegen kan het als optie gebruikt worden wanneer de cabine zo verkreukeld is dat je geen afzetpunt met voldoende tegendruk kunt vinden om het front naar voren weg te duwen.
Dus eigenlijk een bekende techniek, wordt alleen niet dagelijks meer toegepast omdat we beter middelen hebben. Maar nu nog (kunnen) toepassen  8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,712
Reactie #32 Gepost op: 10 februari 2016, 08:56:38
Citaat van: tower-ladder link=msg=1405377 date=1455053517
Ik zie nu niet direct het grote voordeel van de Noorse truc tov het met behulp van hydraulische rammen terug duwen van de auto in zijn vorm van voor het ongeval. Behalve dat je twee voertuigen als vaste punten nodig hebt, die in de juiste lijn staan tov van elkaar en ook op een verharde weg. Anders kan je de TS of Hv niet eens op de juiste plek krijgen. Maar, het is zeker een optie die bij veel ervaren collega's altijd wel mee genomen wordt. Ik geef dan toch de voorkeur aan het plaatsen van een hydraulische ram omdat ik daar veel gerichter en op de juiste plek kracht kan uit oefenen. Resultaat hetzelfde als op de video, maar veel meer controle, veiliger, en ik denk ook sneller. Tevens ook toepasbaar als je geen voertuigen(ankerpunten) hebt in de lijn waarin je wilt trekken. Dit noemt men cross-ramming onder THV goeroe's. ;)
Maar bijvoorbeeld bij vrachtwagen ongevallen op snel wegen kan het als optie gebruikt worden wanneer de cabine zo verkreukeld is dat je geen afzetpunt met voldoende tegendruk kunt vinden om het front naar voren weg te duwen.
Dus eigenlijk een bekende techniek, wordt alleen niet dagelijks meer toegepast omdat we beter middelen hebben. Maar nu nog (kunnen) toepassen  8)

Het is een snelle bevrijdingstechniek. Ik vind het persoonlijk een hele mooie regel dat vanaf moment dat de brandweer op de ongevalslokatie uitstapt het slachtoffer binnen 15 minuten uit het voertuig moet kunnen worden gehaald.

Uiteraard is deze techniek niet altijd mogelijk echter bestaat er geen enkele bevrijdingstechniek die universeel toepasbaar. Als het wrak op de zijkant of op dak ligt zal je het ook anders moeten aanpakken. Deze Noorste methodiek is toepasbaar in terrein mits de ambulancedienst of brandweer beschikt over off-road voertuigen.

Ik ben geen THV goeroe maar verkeer in de veronderstelling dat je bij cross-ramming een grote ram plaatst tussen het midden van de ene B-stijl en midden van de ander B-stijl.

Ik denk dat we het ook samen eens zijn dat het armoede is als jij schrijft dat we technieken kennen en betere middelen hebben maar niet kunnen toepassen.

Ik nam in begin ook aan dat de brandweer wel weet wat ze doen bij een ongeval met beknelling. Het kantelpunt is bij mij ontstaan tijdens team bespreking met alle chirurgen van onze ambulancedienst. Wij werken op de openbare weg samen met de brandweer bij ongevallen met beknelling maar draaien ook met zeer grote regelmaat diensten tijdens autosportevenementen (drag race, rally, drifting, enz, enz). Wij maken hier soms zeer ernstige beknellingen mee echter zorgt een team vrijwilligers van de autosportbond voor de bevrijding. Deze mensen van het extrication team bevrijden ontzettend snel de slachtoffers.

De vraag is dan legitiem waarom deze vrijwilligers die precies dezelfde gereedschappen gebruiken zo ontzettend goed en snel zijn in bevrijden en de brandweer niet in staat is om enigzins vergelijkbaar te presteren.

Wij vonden namelijk unaniem als artsen dat werken met deze autosportteams voor ons een soortgelijke ervaring was als het werken in de operatiekamer, ieder poppetje staat op de goede plek en het proces verloopt als een goed geoliede machine. De brandweer op straat gaf ons niet dat gevoel ondanks dat al deze mensen precies doen wat ze geleerd hebben tijdens hun opleiding (Britse brandweerdiploma's/-certificaten).

Werken met de (beroeps)brandweer heeft natuurlijk ook enorme voordelen t.o.v. een vrijwillig autosportteam. Het is voor beknelde slachtoffers het beste als je voordelen van brandweer kan combineren met de voordelen van de autosport extrication teams.

Uiteindelijk gaat het nooit om de brandweerman, de MMT-arts of de ambulanceverpleegkundige. Het gaat om het slachtoffer dat zo snel mogelijk naar het ziekenhuis moet.

Ik vind ook dat er terugkoppeling moet zijn waardoor brandweermensen weten of het slachtoffer in het ziekenhuis is overleden. Ik vind namelijk niet dat het gaat om een succesvolle redding door de brandweer. Je kan het namelijk opvatten als goed werk als het slachtoffer vrij is. Uiteindelijk peuter je ieder slachtoffer wel een keer vrij. Het moet zo worden dat het voor de brandweer pas een succesvolle bevrijding is als het slachtoffer levend het ziekenhuis heeft verlaten. Als de bevrijding onnodig lang duurt zorg je dat de kans op overleven steeds verder daalt. Als de bevrijding TE lang duurt is het niet onmogelijk dat het slachtoffer nog levend het ziekenhuis haalt maar daar snel zal overlijden (binnen de eerste 24 uur).


Sven

  • Bevelvoerder
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
    • Sven Kortekaas
Reactie #33 Gepost op: 10 februari 2016, 09:13:28
Citaat van: oma link=msg=1405431 date=1455090998
Het moet zo worden dat het voor de brandweer pas een succesvolle bevrijding is als het slachtoffer levend het ziekenhuis heeft verlaten.
Met deze stelling ben ik het totaal niet mee eens. Er zijn meerdere factoren die bepalen of een slachtoffer levend het ziekenhuis verlaat of niet. En dan is het niet fair om te zeggen dat het geen succesvolle bevrijding was als het slachtoffer is overleden in het ziekenhuis.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,712
Reactie #34 Gepost op: 10 februari 2016, 09:24:42
Citaat van: Sven link=msg=1405435 date=1455092008
Met deze stelling ben ik het totaal niet mee eens. Er zijn meerdere factoren die bepalen of een slachtoffer levend het ziekenhuis verlaat of niet. En dan is het niet fair om te zeggen dat het geen succesvolle bevrijding was als het slachtoffer is overleden in het ziekenhuis.

Je hoeft er ook niet mee eens te zijn. Ik heb ook nergens gezegd dat het overlijden van een slachtoffer per definitie de schuld is van de brandweer. Ik zei dat de brandweer niet de bevrijding op zich als doel moet zien. Je kan de bonuspunten uitdelen omdat je de klus klaart volgens het boekje en alle examenregeltjes echter moet het je te doen zijn om te zorgen voor een zo hoog mogelijk kans op overleving van het slachtoffer.

Het is bij veel traumapatienten namelijk wel mogelijk om te stellen dat iemand het had kunnen overleven als de patient eerder aangekomen was in het ziekenhuis. Als dan blijkt dat men meer dan 15 minuten bezig is geweest ter plaatse om een slachtoffer vrij te krijgen moet je zorgen dat je daar tijd gaat winnen.

Elders op forum is te lezen dat MMT steeds beter in staat is om tijd te kopen dankzij de invoering van prehospitale bloedtransfusie. Je kan ook lezen dat het helemaal geen simpel logistiek proces is en klinisch zitten er ook haken en ogen aan.

Het is water naar de zee dragen als het MMT druk bezig is om het prehospitale bloedtransfusie samen met andere partners uit te rollen om tijd te kopen terwijl de brandweer dure minuten verkwanselt omdat ze niet zorgvuldig willen kijken of zij ook een steentje kunnen bijdragen door minuten te winnen.

Expert gaf het al mooi aan in deze discussie, enkele minuten betekenen soms het verschil tussen leven en dood bij deze categorie patienten.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,558
Reactie #35 Gepost op: 10 februari 2016, 13:43:35
Citaat van: oma link=msg=1405334 date=1455043812

Rapid extrication of entrapped victims in motor vehicle wreckage using a Norwegian chain method cross-sectional and feasibility study
Sabina Fattah, Anne Siri Johnsen,Jan Einar Andersen, Trond Vigerust,Terje Olsen and Marius Rehn
BMC Emerg Med. 2014; 14: 14.
Published online 2014 Jul 3. doi:  10.1186/1471-227X-14-14


Open Access: http://bmcemergmed.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-227X-14-14

In Qatar was het voor brandweer geen enkel probleem om deze methode te gebruiken. Zij noemden het een nogal simpel technisch verhaal. Het grootste knelpunt was hier het aanrijden en de juiste opstelplaatsen voor hulpverleningsvoertuigen goed met elkaar af te stemmen. In praktijk stelt een ambulancevoertuig van HART zich op voor het wrak omdat het beschikt over een zware lier. Een bluswagen van brandweer staat achter het wrak.


Natuurlijk is iedere situatie anders en vraagt om zijn eigen beoordeling. Wat ik hier mooi aan vind, is dat het concept is gericht op snelheid. En daar draait het in mijn beleving om.

Als je iemand helemaal procedureel volgens het boekje uit een wrak pelt duurt de bevrijding toch al snel 20 minuten. Dit terwijl je er soms maar twee hebt.


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
Reactie #36 Gepost op: 10 februari 2016, 14:39:38
Citaat van: oma link=msg=1405431 date=1455090998
[...]
De vraag is dan legitiem waarom deze vrijwilligers die precies dezelfde gereedschappen gebruiken zo ontzettend goed en snel zijn in bevrijden en de brandweer niet in staat is om enigzins vergelijkbaar te presteren.

Wij vonden namelijk unaniem als artsen dat werken met deze autosportteams voor ons een soortgelijke ervaring was als het werken in de operatiekamer, ieder poppetje staat op de goede plek en het proces verloopt als een goed geoliede machine. De brandweer op straat gaf ons niet dat gevoel ondanks dat al deze mensen precies doen wat ze geleerd hebben tijdens hun opleiding (Britse brandweerdiploma's/-certificaten).
[...]

Ik denk omdat die vrijwilligers volledig toegespitst zijn in het verhelpen van complexe (race) auto ongevallen. Bij de brandweer hebben we ook nog te maken met brandbestrijding en Ongevallen Gevaarlijke Stoffen. Ook daar zit een groot deel van onze oefentijd in.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


Tom Stronkhorst

  • Aspirant Manschap A Kazerne Uithoorn
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • Aspirant brandweer Kazerne Uithoorn (BAA)
Reactie #37 Gepost op: 10 februari 2016, 15:05:55
Citaat van: Schuimpie link=msg=1405496 date=1455111578
Ik denk omdat die vrijwilligers volledig toegespitst zijn in het verhelpen van complexe (race) auto ongevallen. Bij de brandweer hebben we ook nog te maken met brandbestrijding en Ongevallen Gevaarlijke Stoffen. Ook daar zit een groot deel van onze oefentijd in.

Daarnaast beschikken de meeste race auto's niet over airbags en de nieuwste veiligheidstechnologie, waar de brandweer op straat wel rekening mee moet houden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,712
Reactie #38 Gepost op: 10 februari 2016, 17:12:03
Citaat van: Schuimpie link=msg=1405496 date=1455111578
Ik denk omdat die vrijwilligers volledig toegespitst zijn in het verhelpen van complexe (race) auto ongevallen. Bij de brandweer hebben we ook nog te maken met brandbestrijding en Ongevallen Gevaarlijke Stoffen. Ook daar zit een groot deel van onze oefentijd in.

Het is geen excuus om dan genoegen te nemen met middelmatigheid op ieder specialistisch terrein. Elders op het forum maakten brandweermensen grote bezwaren tegen ambulancemedewerkers in de hot zone bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Hier begint een gelijksoortig fenomeen te ontstaan dat men geen geld en tijd heeft om te oefenen en men te veel taken heeft. Een optie is dan op te specialiseren of taken af te staan aan andere diensten die wel bereid zijn om te streven naar verbeteringen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,712
Reactie #39 Gepost op: 10 februari 2016, 17:19:27
Citaat van: Tom Stronkhorst link=msg=1405510 date=1455113155
Daarnaast beschikken de meeste race auto's niet over airbags en de nieuwste veiligheidstechnologie,

Serieus?

Citaat van: Tom Stronkhorst link=msg=1405510 date=1455113155
waar de brandweer op straat wel rekening mee moet houden.

Ik denk dat het probleem bij de brandweer is dat ze een beetje te veel rekening houden met eigen veiligheid en de meest zeldzame gevaren. Ga eens wereldwijd bij willekeurige brandweerkorpsen en ambulancediensten informeren of ze ooit hebben meegemaakt dat een airbag ontplofte tijdens de hulpverlening. Als je geluk hebt verwijzen ze je naar 1 videofilmpje op YouTube. Als je je in die casus verdiept kan je de conclusie trekken dat het veroorzaakt is door de hulpverleners.

Ik zeg niet dat eigen veiligheid onbelangrijk. Er moet balans gevonden worden tussen eigen veiligheid en de snelheid van de bevrijding. Al het gedoe omtrent de eigen veiligheid en de veiligheid van slachtoffer (geen glasspintertje meer in de auto en geen enkel onverwacht stootje) zijn handelingen die de bevrijdingsactie vertragen.