Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT

Auteur Topic: Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT  (gelezen 48287 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #40 Gepost op: 10 februari 2016, 22:25:05
Citaat van: Tom Stronkhorst link=msg=1405510 date=1455113155
Daarnaast beschikken de meeste race auto's niet over airbags en de nieuwste veiligheidstechnologie, waar de brandweer op straat wel rekening mee moet houden.

Veel van de hydraulische apparatuur wordt juist ontwikkeld en verbeterd in samenwerking met de racerij. De steeds veiligere raceauto's met steeds meer carbon en andere extreem harde materialen pushen het hydraulisch gereedschap tot het maximale.

Over de samenwerking van MMT en de brandweer weet ik nog wel een leuk artikel uit de Sitrap augustus 2013 van Brandweer Amsterdam Amstelland.
Een zeer heftig incident waar de samenwerking tussen het MMT en de brandweer centraal stond:
https://www.brandweer.nl/publish/pages/1644/sitrap_augustus2013.pdf


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #41 Gepost op: 10 februari 2016, 22:35:11
Citaat
Ik ben geen THV goeroe maar verkeer in de veronderstelling dat je bij cross-ramming een grote ram plaatst tussen het midden van de ene B-stijl en midden van de ander B-stijl.
Ja bijvoorbeeld, of vanaf C naar A of midden console naar A wat er maar nodig is om op een plek ruimte te krijgen.
Citaat
Ga eens wereldwijd bij willekeurige brandweerkorpsen en ambulancediensten informeren of ze ooit hebben meegemaakt dat een airbag ontplofte tijdens de hulpverlening. Als je geluk hebt verwijzen ze je naar 1 videofilmpje op YouTube. Als je je in die casus verdiept kan je de conclusie trekken dat het veroorzaakt is door de hulpverleners.
Oh maar daar wordt juist heel veel aandacht aan geschonken. 8) Ik ben er ook niet zo bang voor, hoewel er in het begin van de Airbag in auto´s wel veel ongewenste klappers zijn geweest was dat altijd aan iets anders te wijten als het werk van de brandweer.
Totdat de auto volledig in brand staat, dan wordt ik wel wat voorzichtiger.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 11 februari 2016, 06:15:47
Citaat van: tower-ladder link=msg=1405615 date=1455140111
Ja bijvoorbeeld, of vanaf C naar A of midden console naar A wat er maar nodig is om op een plek ruimte te krijgen.

Ik heb hier navraag gedaan bij onze eigen technische hulpverleningsgoeroe's van ambulancedienst en brandweer. Cross-ramming is een term die uitsluitend wordt gebruikt voor het plaatsen van een ram tussen beide B-stijlen (meestal na zijdelingse aanrijdingen).

Zij geven voorts aan dat het uiteraard iedere brandweerman in NL vrijstaat om deze term te gebruiken voor andere toepassing van de ram echter moet je bij gebruik van deze terminologie wel in je achterhoofd houden dat in internationale publicaties of tijdens lezingen met deze term uitsluitend B-stijl -> B-stijl wordt bedoeld.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 11 februari 2016, 07:05:08
Citaat van: Djseb link=msg=1405608 date=1455139505
Over de samenwerking van MMT en de brandweer weet ik nog wel een leuk artikel uit de Sitrap augustus 2013 van Brandweer Amsterdam Amstelland.
Een zeer heftig incident waar de samenwerking tussen het MMT en de brandweer centraal stond:
https://www.brandweer.nl/publish/pages/1644/sitrap_augustus2013.pdf

Het is een prima artikel omdat het niet alleen een incident is maar een structureel probleem zal gaan vormen in de toekomst. Er komt vanzelf een moment dat het grootste deel van de auto's op de weg sterkere constructies heeft en het is niet geheel uit te sluiten dat Nederland ook vaker te maken zal krijgen met hogere buitentemperaturen.

Amputatie is een goede methode om een slachtoffer te bevrijden. De in het artikel beschreven bevrijding heeft vreselijk lang geduurd en er is een klinische afweging gemaakt dat de benen sowieso niet meer te redden waren geweest.

Uit ervaring weet ik dat deze prehospitale amputaties enorme impact hebben op iedereen die betrokken is bij het ongeval. In Nederland leren hulpverleners ontzettend veel over hypothermie (een grote moordenaar van traumapatienten). Oververhitting en onderkoeling zijn absoluut niet hetzelfde. Onderkoeling duurt veel langer, je kan het beter voorkomen, de effecten bestrijden en het lichaam kan veel meer graden omlaag hebben dan omhoog.

Afgelopen jaar had men in Nederland een extreme dag, 35 graden Celsius. 35C is bij ons de kritische buitentemperatuur omdat het lichaam haar warmte moeilijk kwijt raken. Wij hebben 10 maanden per jaar te maken met temperaturen die veel hoger liggen. De gemiddelde temperatuur is 47 graden Celsius, in de woestijn of volle zon boven de 50C. De wind is hier niet fris en ligt standaard boven de lichaamstemperatuur (37C). Het is een groot misverstand dat na een ongeval als de ramen zijn gebroken van een voertuig het wel meevalt met de temperatuur in het wrak. Als de zon op het dak schijnt is het vergelijkbaar met een bakoven.

Het probleem bij ons is dat iemand bekneld in een voertuig kan zitten zonder levensbedreigend letsel maar in enkele minuten in acuut levensgevaar kan komen door hittegerelateerde ziekten (hitte-uitputting/hitteberoerte).

Wij redden mensenlevens door prehospitale amputaties van armen en/of benen. Onze chirurgen gebruiken hiervoor een relatieve indicatie. Het amputeren is een klinisch besluit. Het is zelfs voor chirurgen een ontzettend lastig besluit. Wij hebben daarom een systeem bedacht waardoor er altijd een 2e chirurg (uit een nabijgelegen ambulancesector of de hoofdofficier van dienst van ambulancedienst (chirurg) ter plaatse komt.

Het voordeel is dat beide chirurgen samen tot deze besluitvorming komen en uiteraard zijn we hierdoor in staat om het slachtoffer nog veel sneller te bevrijden zodra het besluit is genomen. De ene chirurg zit op de bijrijdersstoel voor het rechterbeen en de tweede chirurg aan de linkerzijde buiten het voertuig voor het linkerbeen.

Het bovengenoemde slachtoffer is binnen 2 minuten vrij.

Klinische besluitvorming is niet iets simpels. Chirurgen kunnen amputeren maar ze hebben er allemaal een rothekel aan. Het is geen lichtvaardig besluit. Het is cruciaal bij klinische besluitvorming om te beschikken over alle relevante informatie. Alle informatie die noodzakelijk is behoort ook juist te zijn. De brandweer weet bij ons dat als wij vragen hoe lang ze nog denken nodig te hebben meestal wel dat wij het vragen omdat we overwegen om te gaan amputeren.

Ik begrijp heel goed dat brandweermensen het zielig vinden voor slachtoffer of nogal heftig. Ze hebben volkomen gelijk echter mag het nooit zo zijn dat de brandweer daarom foute antwoorden geeft door te zeggen dat ze nog 5 minuten nodig hebben en het in praktijk twee keer zo lang gaat duren. De MMT-arts(en) nemen het mee in de besluitvorming en maken dan een onjuiste afweging. Het kan betekenen dat de arts na 5 minuten moet gaan heroverwegen en op dat moment achter de feiten aanloopt en het slachtoffer zal overlijden.

Een ervaren Nederlandse ambulanceverpleegkundige:

Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1369019 date=1440661038
Misschien kort door de bocht maar als een brandweerteam zegt dat het 10 minuten duurt om de patient te bevrijden ga ik altijd uit van  de factor 2, dus 2x10=20 minuten, nog nooit heb ik een team meegemaakt dat binnen de tijd kon blijven vanwege complicerende factoren in de bevrijding/apparatuur/complexiteit van de auto en deskundigheid/ervaring/exposure van het team/bevelvoerder.

Dus moet de patient er uit binnen 10 minuten dan zeg ik, binnen 5 minuten  ;)

Citaat van: Oma link=msg=1369026 date=1440663706
Als de MMT arts je zegt 1000mg TXA in 10 minuten geef je dan 2000mg in 20 minuten of is het volgens jou zo dat je heldere opdrachten of heldere antwoorden nodig hebt, iets wat nog van veel groter belang is bij je kritisch gewonde patient.

Een ervaren Nederlandse MMT-arts:

Citaat van: Expert link=msg=1369039 date=1440666489
Grappig, ik gebruik dezelfde strategie!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #44 Gepost op: 11 februari 2016, 12:46:39
Citaat
Cross-ramming is een term die uitsluitend wordt gebruikt voor het plaatsen van een ram tussen beide B-stijlen (meestal na zijdelingse aanrijdingen).
Correct, maar vraag dan even hoe het internationaal genoemd wordt wanneer je vanaf bijv. de draaipunten van de achterbank, of gordelbevestiging de middenstijl terug drukt als de auto een boom gekust heeft en de B/stijl>B-stijl geen optie is. Of vanaf de dorpel, en hoe heet het als je het dashboard weg drukt vanaf de bodem onder achterbank omdat die lichtmast tot in de ventilatie roosters staat? Ik bedoel met de term cross ramming de techniek waarmee je in de wagen hydraulische rammen gebruikt om het voertuig ongeveer in zijn oorspronkelijke vorm te krijgen. En mijn personeeel weet dan wat ik bedoel, en zij kijken wel heo ze dat voor elkaar krijgen, en blijven niet hangen bij van B naar B. Ja het zijn ambtenaren, maar niet van de regeltjes  0098

Citaat
Misschien kort door de bocht maar als een brandweerteam zegt dat het 10 minuten duurt om de patient te bevrijden ga ik altijd uit van  de factor 2, dus 2x10=20 minuten, nog nooit heb ik een team meegemaakt dat binnen de tijd kon blijven vanwege complicerende factoren in de bevrijding/apparatuur/complexiteit van de auto en deskundigheid/ervaring/exposure van het team/bevelvoerder.
Haha, en omdat ik dat weet halveer ik altijd mijn bevrijdingstijd, omdat ik weet dat die groen-gele jongens mijn tijd toch verdubbelen.
Zo blijven we elkaar lekker scherp houden maar niet heus.
Bevrijden van patiënten op snelheid is geen onderdeel van de brandweer opleiding, en wordt zo ook bijna nooit beoefend door de brandweer. Wordt wel meegenomen in de opleiding van de BVD, zijn plan en plan + als het plotseling sneller moet dan in eerste instantie aangeven door verslechtering toestand patiënt. Dus hij benoemt het wel, maar of hij dat technisch en tactisch ook weet en kan laten uitvoeren door het personeel  :-\
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #45 Gepost op: 11 februari 2016, 23:34:01
Nog een aanvulling op snelheid bij de bevrijding. Het is/was gebruikelijk dat er maar één gereedschap te gelijk gebruikt kon mocht worden. Dus één bediener, en een assistent?? Wat die dan doet?? Veel hydraulische pompen zijn/worden nog steeds uitgevoerd met een keuze klep, en er zijn ook korpsen die op de TS een lichte pomp hebben met maar één aansluiting. Dus dat betekent steeds wisselen tussen spreider -schaar-ram.
Dit geeft wel aan dat snelheid van bevrijding nooit hoog op de agenda heeft gestaan bij brandweer Nederland. En dit alles dankzij methode Kusters, die veel goeds heeft gebracht in de jaren 90, maar daarna nooit meer geëvolueerd is.
Overigens bij de oosterburen niet veel beter. Als de redset aan de DIN norm voldoet mag het niet mogelijk zijn om gelijktijdig twee gereedschappen te gebruiken. En dat was vorig jaar nog steeds zo bij korpsen waar ik ben geweest.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 12 februari 2016, 06:14:03
Citaat van: tower-ladder link=msg=1405871 date=1455230041
er zijn ook korpsen die op de TS een lichte pomp hebben

Wat is het resultaat als deze korpsen te maken krijgen met ongeval met beknelling in een modernere auto met bijv. boron-staal of met stijlen die volgespoten zijn met schuim?


Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #47 Gepost op: 12 februari 2016, 07:45:39
Citaat van: oma link=msg=1405890 date=1455254043
Wat is het resultaat als deze korpsen te maken krijgen met ongeval met beknelling in een modernere auto met bijv. boron-staal of met stijlen die volgespoten zijn met schuim?
Dan wordt het wachten op de HV.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 12 februari 2016, 08:21:40
Citaat van: Sven link=msg=1405901 date=1455259539
Dan wordt het wachten op de HV.

Wat is wachten op de HV? Hoe lang is het dan wachten?


Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #49 Gepost op: 12 februari 2016, 08:43:37
Citaat van: oma link=msg=1405905 date=1455261700
Wat is wachten op de HV?
Precies zoals ik het zeg/getypt heb. Wachten tot dat de HV ter plaatse is. Of niet. Misschien is hij wel eerder dan de TS.
Citaat van: oma link=msg=1405905 date=1455261700
Hoe lang is het dan wachten?
Dat weet ik niet. Het is per incident verschillend.
Op de ene plek duurt het wat langer als de andere plek. Het ligt eraan hoe ver is de HV gestationeerd ten opzichte van het incident, hoe is de bereikbaarheid, hoe is het verkeer qua drukte, zijn er afgesloten wegen, is de HV gelijk met de TS gealarmeerd, is de HV beroeps bemenst of vrijwilligers ivm opkomsttijd, komt de HV uit dezelfde kazerne als de opgeroepen TS.