Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT

Auteur Topic: Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT  (gelezen 48297 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 12 februari 2016, 09:41:04
Citaat van: Sven link=msg=1405911 date=1455263017
Precies zoals ik het zeg/getypt heb. Wachten tot dat de HV ter plaatse is. Of niet. Misschien is hij wel eerder dan de TS.Dat weet ik niet. Het is per incident verschillend.

De brandweer, ambulancedienst en MMT zijn toch de hulpverlening. Wie of wat moet er nog ter plaatse komen om het slachtoffer te bevrijden.

De rode draad in deze discussie is de snelheid van bevrijden. Expert geeft bij herhaling aan dat het soms kan gaan om minuten. Ik heb aangeven dat ik het een mooie regel vind als de brandweer zodra ze ter plaatse uit het voertuig stappen binnen 15 minuten het slachtoffer vrij hebben gemaakt (indien brw in 8.5 minuten na alarmering ter plaatse is). Je bent op dat moment namelijk 25 minuten verder. De MMT-arts heeft dan nog wat on-scene tijd en kan  bij transport per helikopter binnen het uur met de patient in een landelijk traumacentrum zijn.

Ik denk dat het nuttig is om te bekijken of de brandweer in NL in staat is om het realiseren in 15 minuten (responsetijd 8.5 minuten). In Nederland is het natuurlijk ook relevant of de MMT-arts (Expert?) de bovenstaande tijd wenselijk acht en er goed mee kan leven. Het gaat niet om elkaar af te zeiken maar om na te denken op welke wijze je het kan realiseren omdat het niet gaat om brandweer-, ambulance- of MMT-belang maar belang van slachtoffers.


Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #51 Gepost op: 12 februari 2016, 10:05:23
Citaat van: oma link=msg=1405922 date=1455266464
De brandweer, ambulancedienst en MMT zijn toch de hulpverlening. Wie of wat moet er nog ter plaatse komen om het slachtoffer te bevrijden.

Ik zal het proberen uit te leggen.

Ik reageerde eigenlijk alleen op dit stukje:
Citaat van: oma link=msg=1405890 date=1455254043
Citaat van: tower-ladder link=msg=1405871 date=1455230041
er zijn ook korpsen die op de TS een lichte pomp hebben
Wat is het resultaat als deze korpsen te maken krijgen met ongeval met beknelling in een modernere auto met bijv. boron-staal of met stijlen die volgespoten zijn met schuim?
Als korpsen te maken krijgen met ongevallen waar een zwaardere/sterkere pomp en/of gereedschap voor nodig is moeten ze die van een HV voertuig gebruiken. Er vanuit gaande dat de TS eerder ter plaatse is dan het HV voertuig moet je dus op het HV voertuig wachten voordat je het mogelijk sterkere en/of zwaardere gereedschap kan gebruiken. Vandaar mijn reactie:
Citaat van: Sven link=msg=1405901 date=1455259539
Dan wordt het wachten op de HV.
En daarom snap ik deze reactie (zie volgende quote) ook niet helemaal.
Citaat van: oma link=msg=1405922 date=1455266464
Citaat van: Sven link=msg=1405911 date=1455263017
Precies zoals ik het zeg/getypt heb. Wachten tot dat de HV ter plaatse is. Of niet. Misschien is hij wel eerder dan de TS.Dat weet ik niet. Het is per incident verschillend.
De brandweer, ambulancedienst en MMT zijn toch de hulpverlening. Wie of wat moet er nog ter plaatse komen om het slachtoffer te bevrijden.

Verder ga ik er niet op in want dat is niet waar dit topic voor bedoeld is. Tenzij dat gewenst is maar dan is het misschien verstandig om een nieuw topic te starten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 12 februari 2016, 10:17:15
Citaat van: Sven link=msg=1405930 date=1455267923
Als korpsen te maken krijgen met ongevallen waar een zwaardere/sterkere pomp en/of gereedschap voor nodig is moeten ze die van een HV voertuig gebruiken. Er vanuit gaande dat de TS eerder ter plaatse is dan het HV voertuig moet je dus op het HV voertuig wachten voordat je het mogelijk sterkere en/of zwaardere gereedschap kan gebruiken.

Verder ga ik er niet op in want dat is niet waar dit topic voor bedoeld is. Tenzij dat gewenst is maar dan is het misschien verstandig om een nieuw topic te starten.

HV is een HV-voertuig. Bedankt en duidelijk.


Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #53 Gepost op: 12 februari 2016, 10:27:04
Citaat van: oma link=msg=1405938 date=1455268635
HV is een HV-voertuig. Bedankt en duidelijk.
Ah nu snap ik het. Ik ging er vanuit dat het algemeen bekend was dat HV staat voor Hulpverleningsvoertuig.  998765


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #54 Gepost op: 12 februari 2016, 11:34:34
Citaat van: oma link=msg=1405938 date=1455268635

HV is een HV-voertuig. Bedankt en duidelijk.



Zoiets!




Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #55 Gepost op: 12 februari 2016, 12:23:40
Citaat van: oma link=msg=1405922 date=1455266464

De brandweer, ambulancedienst en MMT zijn toch de hulpverlening. Wie of wat moet er nog ter plaatse komen om het slachtoffer te bevrijden.

De rode draad in deze discussie is de snelheid van bevrijden. Expert geeft bij herhaling aan dat het soms kan gaan om minuten. Ik heb aangeven dat ik het een mooie regel vind als de brandweer zodra ze ter plaatse uit het voertuig stappen binnen 15 minuten het slachtoffer vrij hebben gemaakt (indien brw in 8.5 minuten na alarmering ter plaatse is). Je bent op dat moment namelijk 25 minuten verder. De MMT-arts heeft dan nog wat on-scene tijd en kan  bij transport per helikopter binnen het uur met de patient in een landelijk traumacentrum zijn.

Ik denk dat het nuttig is om te bekijken of de brandweer in NL in staat is om het realiseren in 15 minuten (responsetijd 8.5 minuten). In Nederland is het natuurlijk ook relevant of de MMT-arts (Expert?) de bovenstaande tijd wenselijk acht en er goed mee kan leven. Het gaat niet om elkaar af te zeiken maar om na te denken op welke wijze je het kan realiseren omdat het niet gaat om brandweer-, ambulance- of MMT-belang maar belang van slachtoffers.



Helemaal mee eens. De bevrijding moet veilig en snel zijn. Dat is soms een delicaat evenwicht, want snelheid gaat vaak ten koste van de veiligheid. In mijn beschouwing wordt er nu teveel getreuzeld en getut. dat kost veel te veel tijd. Daarbij valt mij op dat brandweerpersoneel vooral heel procedureel te werk gaat, waarbij de medische hulpverlening vooral behoefte heeft aan snelheid. De reden voor die noodzaak is voor Brandweerpersoneel lang niet altijd even duidelijk en het is de taak van de medische hulpverlening die noodzaak inhoudelijk te benadrukken.

De gezamenlijke 'mindset' ontbreekt nu in mijn beleving. Uiteraard worden MMT artsen getraind in samenwerking met de brandweer. In beginsel zou de werkwijze altijd gericht moeten zijn op die twee kernelementen. Veilig en snel! Daar moeten we de training met elkaar, met de stopwatch in de hand, op richten.


imotmart

  • Manschap A, Brandweer Amsterdam-Amstelland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #56 Gepost op: 12 februari 2016, 12:27:02
Dat is niet het HV voertuig wat Sven bedoelde.
Dan vliegt Expert ook in een HV, een HulpverleningsVaartuig, luchtvaartuig.

Er werd een op dit voertuig gelijkende bedoelt met HV:

http://www.kazernediemen.nl/materieel/hv-13-3771/

Zwaarder gereedschap aan boord voor de van Boron staal gefrabiceerde stijlen. In de Regio Amsterdam staan er 3.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #57 Gepost op: 12 februari 2016, 12:41:52
Regio 18 ook drie Zuid Holland Zuid
Bij instappen begint de inzet.


imotmart

  • Manschap A, Brandweer Amsterdam-Amstelland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #58 Gepost op: 12 februari 2016, 13:09:24
Na een tweede, scherpere, blik is bij dit ongeval wel een HV voertuig ter plaatse, alleen niet in beeld. Te zien zijn het platform en het PowerShore systeem afkomstig uit de bepakking van een HV-1.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #59 Gepost op: 13 februari 2016, 07:17:08
Citaat van: Sven link=msg=1405943 date=1455269224
Ah nu snap ik het. Ik ging er vanuit dat het algemeen bekend was dat HV staat voor Hulpverleningsvoertuig.  998765

Nee, bij mij zijn alle Nederlandse brandweerafkortingen niet bekend. Het kost mij af en toe zelfs moeite; HV1, HV2, HV3, TS met lichte pomp, THV, THV+.