Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT

Auteur Topic: Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT  (gelezen 48731 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #60 Gepost op: 13 februari 2016, 11:42:39
Sorry voor de verwarring. Maar met een lichte pomp bedoelde ik een kleine compacte Hydrauliek pomp die vanwege de afmetingen en gewicht op een TS waren geplaatst. Die zijn net zo krachtig en sterk als een "zware" grote pomp omdat de druk die de pomp levert in het hydraulisch systeem gelijk is.
Wat betreft spreiding van HV's is men volgens mij uit gegaan van een opkomsttijd van 20 min.(25 min?) voor een HV. Jaren terug had geen enkele TS red gereedschap, maar elke post een eigen HV/materiaal/manschappen, en verzin maar bus naast de TS staan. Toen J. Kusters door het land trok moest elke TS een redset hebben met spreider, schaar, ram en toebehoren voor THV incidenten.
Nu anno 2016 zie je de huidige TS'n weer uitgekleed worden. Een TS moet een hulpverlening aan kunnen aan een personen auto, die rondom te bereiken is en op zijn wielen staan. Alles wat daar niet onder valt is geen taak meer voor de TS omdat hier de kennis, en middelen ontbreken op het voertuig en moet men wachten op de HV. Die heeft de specialistische apparatuur en de kennis door de HV bemanning. Dus een willekeurige TS bemanning oefent op een simpel autowrak, deur verwijderen en dak eraf. Alles wat daar niet onder valt is taak van de HV. En hoe vaak wordt er samen geoefend, op tijdsdruk en complexe scenario's??
Kijkend naar de brandweer organisatie zijn we aan het afglijden naar een club enthousiaste mensen die vooral een defensieve buiteninzet kunnen uitvoeren bij brand(gecontroleerd laten uitbranden) en een autowrak kunnen onderstoppen met blokken.
Alles wat meer is moet van een klein deel van die club mensen komen die meer willen weten, leren en kunnen.
Als klant ben je dus afhankelijk waar en wanneer je een ongeval krijgt, en dan maar hopen dat de ploeg die aankomt dat kleine deel is die wel weet hoe ze je binnen 15 min uit je auto weten te halen.
En als MMT arts kom je natuurlijk in een groot gebied in actie, dus grote kans dat je juist niet tegen zo'n ploeg aanloopt. En dan moet je het doen met de basaal opgeleide brandweermensen die hun uiterste best doen, maar zullen nooit geleerd hebben hoe ze snel een patiënt kunnen bevrijden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #61 Gepost op: 13 februari 2016, 12:26:14
Een interessante opening voor anderen als de capaciteiten van de brandweer op dit gebied kennelijk  tanende (zouden) zijn.


helm

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 13 februari 2016, 12:43:08
Een helder verhaal tower-ladder.
Als dat de feiten zijn, accepteren wij dat dan binnen de brandweer?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #63 Gepost op: 13 februari 2016, 23:08:43
Nou ja volgens mij is het al een feit dat we als professionele hulpverleningsorganisatie langzaam afglijden naar een middelmatig niveau.
Kijk naar de vele TS4, SIV 2 projecten in het land. Een TS-4 kan naar een verkeersongeval, en als het dan een complexere klus blijkt te zijn komt er een HV-1 of 2 bij. Zijn ze toch weer met zes.(waar er normaal 8 waren) En 8 weten en kunnen nu eenmaal meer dan 6 ;) Je zal maar net twee manschappen vers van de opleiding met 1-2 jaar ervaring op de TS-4 hebben. ( en ook geen technische achtergrond >:() De simpele trucjes om met een stuk hydraulisch gereedschap handig te werken zit ze niet eens in de vingers, behalve het trucje dat ze voor het manschappen examen geleerd hebben (waar Expert hier in het begin van het topic al over had).
Bij brand is het al niet anders, RSTV is wel heel eng, straalpijp techniek moet je bijhouden en veel oefenen bij gebrek aan praktijk inzetten, dus..... Is defensief of offensief buiten een veel veiligere manier die minder oefeninspanning kost, en zeker minder geld. Als we toch alles gecontroleerd laten uitbranden, waarom sturen we dan nog steeds al die rode auto's erheen ???
Volgens mij is de brandstof eerder op als je het verbrandingsproces niet verstoord met je irritante waterstralen, of drukluchtschuim. Iedereen happy en eerder thuis  098uo

Tja welke particuliere partij zou het aandurven de wettelijke repressieve taak van de brandweer over te nemen. Wordt wel lastig als je moet aantonen dat je het beter, net zo snel of sneller, en voor hetzelfde prijs plaatje kunt leveren. Goedkoper kan altijd, maar die ondergrens van de kwaliteit hebben we nu al bijna bereikt.
En het valt of staat met het personeel. En goed personeel moet je betalen naar kwaliteit, en niet voor ruim 48 uur inhuren en maar 36 uit betalen. Dat lukt alleen de overheid, als particulier bedrijf zal je een aanlokkelijkere aanbieding moeten doen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #64 Gepost op: 13 februari 2016, 23:19:22
Citaat van: tower-ladder link=msg=1406360 date=1455401323
Nou ja volgens mij is het al een feit dat we als professionele hulpverleningsorganisatie langzaam afglijden naar een middelmatig niveau.

...


Amen. De spijker op zijn kop.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #65 Gepost op: 18 februari 2016, 05:57:51
Stefan Mazur @MazurStef
SAAS ICP Justin @MedSTAR_SA Clin Gov Day Crash extrication. We need to consider risk aware vs risk averse #mindset

Stefan Mazur is Chief Medical Officer van South Australian Ambulance Service en chef-arts van South Australian Ambulance Service MedSTAR emergency medical retrieval services http://www.sahealth.sa.gov.au/wps/wcm/connect/public+content/sa+health+internet/health+services/ambulance+and+emergency+services/medstar+emergency+medical+retrieval+services


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 18 februari 2016, 06:05:09
Citaat van: oma link=msg=1405334 date=1455043812
Rapid extrication of entrapped victims in motor vehicle wreckage using a Norwegian chain method – cross-sectional and feasibility study
Sabina Fattah, Anne Siri Johnsen,Jan Einar Andersen, Trond Vigerust,Terje Olsen and Marius Rehn
BMC Emerg Med. 2014; 14: 14.
Published online 2014 Jul 3. doi:  10.1186/1471-227X-14-14


Open Access: http://bmcemergmed.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-227X-14-14

In Qatar was het voor brandweer geen enkel probleem om deze methode te gebruiken. Zij noemden het een nogal simpel technisch verhaal. Het grootste knelpunt was hier het aanrijden en de juiste opstelplaatsen voor hulpverleningsvoertuigen goed met elkaar af te stemmen. In praktijk stelt een ambulancevoertuig van HART zich op voor het wrak omdat het beschikt over een zware lier. Een bluswagen van brandweer staat achter het wrak.

Citaat van: Expert link=msg=1405487 date=1455108215
Natuurlijk is iedere situatie anders en vraagt om zijn eigen beoordeling. Wat ik hier mooi aan vind, is dat het concept is gericht op snelheid. En daar draait het in mijn beleving om.

Als je iemand helemaal procedureel volgens het boekje uit een wrak pelt duurt de bevrijding toch al snel 20 minuten. Dit terwijl je er soms maar twee hebt.

Stefan Mazur @MazurStef
SAAS ICP Justin, Churchill Scholar, taking us through Norwegian chain extrication @MedSTAR_SA CGD #speedbutsafe pic.twitter.com/8FGnI7avkl



JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #67 Gepost op: 19 februari 2016, 14:12:48
Citaat van: tower-ladder link=msg=1406198 date=1455360159
Sorry voor de verwarring. Maar met een lichte pomp bedoelde ik een kleine compacte Hydrauliek pomp die vanwege de afmetingen en gewicht op een TS waren geplaatst. Die zijn net zo krachtig en sterk als een "zware" grote pomp omdat de druk die de pomp levert in het hydraulisch systeem gelijk is.
Wat betreft spreiding van HV's is men volgens mij uit gegaan van een opkomsttijd van 20 min.(25 min?) voor een HV. Jaren terug had geen enkele TS red gereedschap, maar elke post een eigen HV/materiaal/manschappen, en verzin maar bus naast de TS staan. Toen J. Kusters door het land trok moest elke TS een redset hebben met spreider, schaar, ram en toebehoren voor THV incidenten.
Nu anno 2016 zie je de huidige TS'n weer uitgekleed worden. Een TS moet een hulpverlening aan kunnen aan een personen auto, die rondom te bereiken is en op zijn wielen staan. Alles wat daar niet onder valt is geen taak meer voor de TS omdat hier de kennis, en middelen ontbreken op het voertuig en moet men wachten op de HV. Die heeft de specialistische apparatuur en de kennis door de HV bemanning. Dus een willekeurige TS bemanning oefent op een simpel autowrak, deur verwijderen en dak eraf. Alles wat daar niet onder valt is taak van de HV. En hoe vaak wordt er samen geoefend, op tijdsdruk en complexe scenario's??
Kijkend naar de brandweer organisatie zijn we aan het afglijden naar een club enthousiaste mensen die vooral een defensieve buiteninzet kunnen uitvoeren bij brand(gecontroleerd laten uitbranden) en een autowrak kunnen onderstoppen met blokken.
Alles wat meer is moet van een klein deel van die club mensen komen die meer willen weten, leren en kunnen.
Als klant ben je dus afhankelijk waar en wanneer je een ongeval krijgt, en dan maar hopen dat de ploeg die aankomt dat kleine deel is die wel weet hoe ze je binnen 15 min uit je auto weten te halen.
En als MMT arts kom je natuurlijk in een groot gebied in actie, dus grote kans dat je juist niet tegen zo'n ploeg aanloopt. En dan moet je het doen met de basaal opgeleide brandweermensen die hun uiterste best doen, maar zullen nooit geleerd hebben hoe ze snel een patiënt kunnen bevrijden.
Even een paar reacties op dit stuk.
De pompen zijn zodanig dat werkdrukken van 720 bar gehaald worden. De knipkracht en spreidkracht is afhankelijk van het type spreider / schaar, niet van de pomp. Geen combischaar(tje) meer gebruiken, wel een pedaalknipper / minischaar.
De standaardbepakking schrijft voor dat elke TS StabFast aan boord heeft. Te gebruiken bij gekantelde en op de kop liggende auto’s. Dus niet alleen recht op de wielen staande auto’s zijn voor de TS te behappen. Opkomsttijden van de HV zijn ook afhankelijk van de melding / uitvragen en het wel-of niet direct mee-alarmeren. Dus niet wachten tot de TS t.p. is na 10 minuten. In het kader van DIB (Directe inzet brandweer) is daar ook veel tijdwinst te behalen voor de HV opkomst als de melding lijkt op een grotere klus.
Specialistische apparatuur van de HV is niet het redgereedschap van XL formaat, dat is n.l. bijna hetzelfde als op de TS (L formaat) Specialistisch zijn de Powershore, de powermoonlamp, de plasmasnijder, de zware vijzels enz. Daarvoor de HV bemanning extra opleiden is zeker nodig, en deze zijn dan inzetbaar als extra technische team met deze middelen.
Specialistische kennis voor beknellingen kan/ behoort ook op een TS zitten, tussen de oren. En wat kennis en oefenen betreft, ook de B’s dienen te oefenen op moeilijke scenario’s. Daar bouw je kennis mee op. Als je wilt oefenen op het inzetten met de TS vóórdat de HV er is moet je je oefenscenario’s daarop aanpassen. Een op de kop liggende p.a. kan met stabfast (TS) worden gestabiliseerd, na het deur verwijderen (niet anders dan op de wielen) kan d.m.v. het zijwaarts “oesteren” met 1 telescoopram of 2 rammen een slo. worden bevrijdt. Gewoon met TS materiaal en veel technisch inzicht. Heb ik geen HV voor nodig. Een auto op de kant idem: 3 x StabFast er tegenaan. Manschap (nr. 4) erin, slachtoffer verzorgen en afdekken en zijwaartse dakomslag (naar beneden) maken. Ook al ver voordat uit onze post de Hv is ‘weggehaald’ (Zal het netjes uitdrukken) oefenen we niet meer op een Fiat Panda met 1 deuk linksvoor. Hier zitten ze flink in elkaar, met dank aan de machinisten op de gemeentewerf en hun kraan. Oefenwrakken, ook van groter formaat, hangen om een lichtmast, liggen op de kop tegen een grote container aan, of zijn in het midden nog maar 75 cm. breed. Ook ‘crossramming’ is goed te oefenen, gewoon veel doen als losse vaardigheid, niet in een inzetoefening. Crossramming is ook A<>B, of C<>B. Wel goed kijken naar sterke afzetpunten of stophout gebruiken om het afzetpunt te versterken. Idem voor dashbord liften met de spreider in het voetenluikje. Kortom: De HV is soms/vaak heel belangrijk maar laat je in het eerste kwartier niet beperken door die …..besluiten op het regiobureau waar de zonnepanelen de dienst uitmaken voor de m/v’s aan het front! Als de MMT / ambu ziet dat je snapt wat zij willen merk je dat ook wel in de positieve overleggen op de motorkap. Moet je wel je vak beheersen en niet in schoolvoorbeelden blijven hangen.


imotmart

  • Manschap A, Brandweer Amsterdam-Amstelland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #68 Gepost op: 19 februari 2016, 14:19:49
Eens hoor!


guest12562

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 19 februari 2016, 14:35:43
Citaat van: JAB link=msg=1407380 date=1455887568
.....

Om te beginnen stabfast hoort/ligt niet op de standaardbepakking, ik heb het voor de zekerheid opgezocht en dit gevonden: Stabilisatieset; t.b.v. een gekanteld personenvoertuig.
Ik ken geen TS in de regio waar stab fast standaard op ligt, je zult dus echt naar een HV moeten.

Daarnaast geef je allerlei mooie voorbeelden, maar deze zijn in mijn ogen niet relevant, relevant is dat een MMT arts of een AVP tegen je zegt, binnen 10 minuten moet het slachtoffer er uit. Daar ligt het probleem/casus, als je dan op een HV moet wachten ben je al te laat, als je op je TS stab fast hebt liggen ben je spekkoper.
Zaak is dus om op een veilige manier dat slachtoffer er zo snel mogelijk uit hebt, hebben we het dan nog over stabiliseren, glasmanagement of dat soort zaken, of gaan we zoeken naar manieren om het voertuig zo snel mogelijk open te krijgen op een verantwoorde veilige manier?

Niet om je post te niet te doen, want het is natuurlijk top dat jullie zo uitgebreid oefenen en tot het uiterste gaan met jullie gereedschappen, maar nu met de factor tijd in je achterhoofd. Of mss wel op de klok?