Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT

Auteur Topic: Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT  (gelezen 48296 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Als MMT-arts heb ik vrijwel wekelijks te maken met hoogcomplexe technische hulpverlening in het kader van een ernstige beknelling. MMT-artsen zijn getraind in deze technieken. In het algemeen hebben artsen een redelijk natuurkundig inzicht, waarbij het tijdens technische hulpverlening gaat over krachten, vectoren en hefbomen.

De uitvoering van de technische hulpverlening is belegd bij de Brandweer. Samenwerking vindt altijd plaats in goed overleg. Daarbij probeer ik als MMT-arts de gewenste urgentie aan te geven. Ook ben ik gesprekspartner actief betrokken bij de manier waarop een slachtoffer het beste kan worden bevrijdt uit zijn of haar beknelde positie.

Hierover ontstaat soms discussie. Ik merk soms dat onvoldoende gevoel is voor situational awareness en dat men onlogische keuzes maakt, die in mijn beleving berusten op ontoereikend natuurkundig inzicht. “Als ik hier spreid of trek, wat zal er dan gebeuren en waarom?” Kortom, wat gebeurt er nu, wat gebeurt er straks en hoe kan ik anticiperen op wat er straks gaat gebeuren.

Vanuit deze gedachte heb ik een aantal vragen aan de forumleden in rode kolom.
  • Hoe ziet de opleiding eruit ten aanzien van technische hulpverlening?
  • Hoe vaak wordt er geoefend en wordt er ook op tijd geoefend?
  • Wat is de exposure van een gemiddeld Brandweerkorps?
  • Wordt er een registratie bijgehouden en wie weet waar ik gepubliceerde cijfers kan vinden
  • Wat zijn de ervaringen in samenwerking met een H-MMT?




Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2016, 19:52:56
- De opleiding Technische Hulpverlening bestaat uit een praktijk en theorie gedeelte. Er moet een theorie toets gemaakt worden en ook een praktijkexamen. Tijdens de cursus word er zowel theorie als praktijk les gegeven.
- Hoe vaak het wordt geoefend ligt aan de regio. Die stellen, in ieder geval Kennemerland, een oefenrooster op en daarop staat precies op aangegeven wanneer er wat word geoefend. Denk dat de regio je daar beter antwoord op kan geven.
- Exposure is heel verschillend. Om het even duidelijk te hebben, ook voor mezelf, bedoel je met exposure het aantal uitrukken en inzetten technische hulpverlening? Het is echt heel verschillend. Er zijn korpsen met 20 uitrukken per jaar. Dan moet je maar net de "mazzel" hebben dat je op dat moment beschikbaar bent als vrijwilliger en op de auto zit en dat het ook nog eens een THV uitruk is. Dan is het ook nog maar de vraag of er ook echt ingezet moet worden als brandweer zijnde. Maar er zijn ook korpsen met meer 800 uitrukken per jaar. Het is niet gelijk te trekken.
- Registratie weet ik niet precies. Ook dat moet je denk bij de regio zijn.
- Ervaringen weet ik niet. Nog nooit meegemaakt.


Rick K

  • Centralist / bevelvoerder
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2016, 21:58:14
Collega's van de LFL01, de ambulancedienst AA en de brandweer Zaanstad oefenen al een aantal jaar samen. Dat is een super leerzame dag met uitdagende casuïstiek waarbij de nadruk ligt op veilig werken, communicatie en samenwerking.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2016, 22:10:06
Citaat van: Rick K link=msg=1404779 date=1454878694

Collega's van de LFL01, de ambulancedienst AA en de brandweer Zaanstad oefenen al een aantal jaar samen. Dat is een super leerzame dag met uitdagende casuïstiek waarbij de nadruk ligt op veilig werken, communicatie en samenwerking.


Daar ben ik mee bekend.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2016, 22:12:08
Citaat van: Sven link=msg=1404737 date=1454871176

- De opleiding Technische Hulpverlening bestaat uit een praktijk en theorie gedeelte. Er moet een theorie toets gemaakt worden en ook een praktijkexamen. Tijdens de cursus word er zowel theorie als praktijk les gegeven.
- Hoe vaak het wordt geoefend ligt aan de regio. Die stellen, in ieder geval Kennemerland, een oefenrooster op en daarop staat precies op aangegeven wanneer er wat word geoefend. Denk dat de regio je daar beter antwoord op kan geven.
- Exposure is heel verschillend. Om het even duidelijk te hebben, ook voor mezelf, bedoel je met exposure het aantal uitrukken en inzetten technische hulpverlening? Het is echt heel verschillend. Er zijn korpsen met 20 uitrukken per jaar. Dan moet je maar net de "mazzel" hebben dat je op dat moment beschikbaar bent als vrijwilliger en op de auto zit en dat het ook nog eens een THV uitruk is. Dan is het ook nog maar de vraag of er ook echt ingezet moet worden als brandweer zijnde. Maar er zijn ook korpsen met meer 800 uitrukken per jaar. Het is niet gelijk te trekken.
- Registratie weet ik niet precies. Ook dat moet je denk bij de regio zijn.
- Ervaringen weet ik niet. Nog nooit meegemaakt.


Sven,  

Dank voor je snelle reactie. Hoelang neemt het praktijk en theorie deel in beslag? Met exposure bedoel ik inderdaad, de hoeveelheid daadwerkelijke inzetten.


Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2016, 22:32:31
Citaat van: Expert link=msg=1404790 date=1454879528
Sven,  

Dank voor je snelle reactie. Hoelang neemt het praktijk en theorie deel in beslag? Met exposure bedoel ik inderdaad, de hoeveelheid daadwerkelijke inzetten.
Graag gedaan.
Ik weet niet meer precies hoeveel uur erin zat. Volgens mij een half jaar avond opleiding voor het gedeelte THV. Theorie en praktijk door elkaar heen. Dat is 3 uur avond per week. En nog een aantal volledige zaterdagen. Daarnaast draai je ook nog mee op je eigen post met de oefenavond, iedere week, en moet je leerwerkplekopdrachten uitvoeren. Dit is uit ervaring vanuit vrijwilligers korps. Ik heb wel net even snel deze pagina gevonden. Misschien heb je er wat aan?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2016, 09:28:51
Citaat van: Expert link=msg=1404678 date=1454865661
Ook ben ik gesprekspartner actief betrokken bij de manier waarop een slachtoffer het beste kan worden bevrijdt uit zijn of haar beknelde positie.

Wie is de gesprekspartner aan de rode kant? De technisch hulpverlener, de bevelvoerder of de ovd? Drie functionarissen met verschillende opleiding en kennis.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2016, 13:08:13
Citaat van: RAdeR link=msg=1404893 date=1454920131

Wie is de gesprekspartner aan de rode kant? De technisch hulpverlener, de bevelvoerder of de ovd? Drie functionarissen met verschillende opleiding en kennis.


Ik maak altijd een plan van aanpak met de Bevelvoerder. Tijdens de hulpverlening zelf zit ik er letterlijk bovenop om te voorkomen dat de patiënt verder letsel oploopt of om stoppen wanneer de pijn ondragelijk is.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2016, 22:58:41
Ga er maar vanuit dat wat jij leert in je opleiding nog 10 keer meer is dan de brandwacht aan de spreider. Afgelopen jaren veel THV instructies gegeven aan korpsen in Nederland, en het niveau is (enkele uitgezonderd) blijven hangen bij wat ze geleerd hebben in de opleiding. Daar worden ze getraind om het examen te halen en het korps moet voor de verdieping zorgen.
Enkele korpsen sturen instructeurs naar Saver opleidingen etc, maar dat is niet een landelijke trend. Meer dan tien jaren geleden leerde ze dat ze een voorscherm konden in knijpen om ruimte te krijgen voor de eerste inzet, en dat is nog steeds de enige manier die men kent.( banden leeg laten lopen door ventiel los te draaien gebeurd ook nog steeds.)
Een B-post rip off, een dash-lift ipv een dash-roll, cross ramming, allemaal termen waar veel collega's nog nooit van gehoord hebben laat staan uitvoeren.
Daarbij oefenwrakken zijn kostbaar, zeker de sterke en recentere modellen voor de nieuwe bevrijdingstechnieken.
Denk dat je nu wel begrijpt waar de schoen wringt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2016, 10:23:33
Citaat van: tower-ladder link=msg=1405143 date=1454968721

Ga er maar vanuit dat wat jij leert in je opleiding nog 10 keer meer is dan de brandwacht aan de spreider. Afgelopen jaren veel THV instructies gegeven aan korpsen in Nederland, en het niveau is (enkele uitgezonderd) blijven hangen bij wat ze geleerd hebben in de opleiding. Daar worden ze getraind om het examen te halen en het korps moet voor de verdieping zorgen.
Enkele korpsen sturen instructeurs naar Saver opleidingen etc, maar dat is niet een landelijke trend. Meer dan tien jaren geleden leerde ze dat ze een voorscherm konden in knijpen om ruimte te krijgen voor de eerste inzet, en dat is nog steeds de enige manier die men kent.( banden leeg laten lopen door ventiel los te draaien gebeurd ook nog steeds.)
Een B-post rip off, een dash-lift ipv een dash-roll, cross ramming, allemaal termen waar veel collega's nog nooit van gehoord hebben laat staan uitvoeren.
Daarbij oefenwrakken zijn kostbaar, zeker de sterke en recentere modellen voor de nieuwe bevrijdingstechnieken.
Denk dat je nu wel begrijpt waar de schoen wringt.


Ik betwijfel of mijn kennisniveau nu zoveel groter is. Ik heb andere kennis en waarschijnlijk is mijn uitgangsniveau hoger, maar ik heb in de loop der jaren wel geleerd dat zoiets niet alleszeggend is. Wat ik probeer is om mijn (natuurkundige) kennis toe passen tijdens een hulpverlening. Natuurkunde berust op fysische wetten en fysica is logisch. Ik probeer mijn kennis dus logisch toe te passen en daarbij bespeur ik soms verschil in inzicht tussen hulpverleners.

Wanneer ik jouw reactie goed lees spelen kosten en exposure een belangrijke rol. Ik heb hiertoe wat zitten zoeken op het Internet. Het CBS beschikt alleen maar over algemene cijfers.