Vereisten (hand) lampen voor brandweer

Auteur Topic: Vereisten (hand) lampen voor brandweer  (gelezen 7214 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

j abbing

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 8 februari 2016, 16:38:30
Geachte,

Graag uw hulp voor ons twents bedrijf. Wij zijn o.a. producent van explosieveilige ATEX gecertificeerde handlampen.

Voor duitsland zijn er aanvullende normatieve eisen voor dit soort apparatuur en specifieke toepassing voor brandweer vanuit de DIN 14642.

Nu is mijn vraag of er voor Nederland ook dergelijke aanvullende nationale of europese aanvullende eisen of normen heeft ?


Alvast hartelijk dank voor uw hulp,

http://www.r-stahl.com/uploads/tx_cronstahlproducts/products/7f4c39f71fce1ed67149d38f66e8a09d/datasheet/0/6148_PortableLamp_EK00_III_en.pdf

Voor hulp of vragen over explosieveiligheid kan ik u helpen.




Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2016, 20:53:04
DIN betekent dat het afkomstig is van het Duitse Norm Instituut, dat is zeg maar de Duitse collega van het Nederlandse NEN-instituut. Ieder nationaal instituut kan haar eigen normen maken (dus DIN voor Duitsland en NEN voor Nederland), maar men is ook verplicht om Europese normen in het eigen land beschikbaar te maken. In Duitsland heet het dan DIN-EN-xxxxx en in Nederland wordt het NEN-EN-xxxxx, waarbij "xxxxx" dan hetzelfde nummer is in alle landen. DIN-EN-20471 (hoge zichtbaarheidskleding) is dus precies hetzelfde als NEN-EN-20471 en kun je dus ook kortweg EN-20471 noemen.

Dat ter introductie op de vraag. Het antwoord op de vraag is dan: is DIN 14642 een Europese norm (EN) of niet? Zover ik kan nagaan is dat niet het geval; er is geen DIN-EN-14642 en ook geen NEN-EN-14642. Met andere woorden, de DIN 14642 is (nog) niet als norm van toepassing in Europa, en dus ook niet in Nederland.

Nu kan het hooguit nog de vraag zijn of NEN een eigen norm (NEN-norm) of praktijkrichtlijn (NPR) heeft, met een ander nummer, die dezelfde doelstelling heeft. In de NEN Shop (www.nen.nl) kan ik die in elk geval niet vinden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2016, 17:02:31
Ik zou zeggen gewoon even navragen bij het NEN. Lijkt mij de juiste weg voor een fabrikant.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation