Doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Rosenheim, Beieren (D) 09-02-2016

Auteur Topic: Doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Rosenheim, Beieren (D) 09-02-2016  (gelezen 14037 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Het verschil tussen een gebroken arm of dijbeen misschien?


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Citaat van: Bert65 link=msg=1405349 date=1455046913
Het verschil tussen een gebroken arm of dijbeen misschien?
Dus zwaargewond is 'erger' dan ernstig gewond??


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: LSPD link=msg=1405353 date=1455048174
Dus zwaargewond is 'erger' dan ernstig gewond??

Zo zeg, zelfs Google had het wat moeilijk met deze vraag maar ik heb wat gevonden op de site van SWOV:
Citaat
Ernstig verkeersgewonden zijn personen die als gevolg van een verkeersongeval in Nederland ernstig gewond zijn geraakt. Daarmee wordt bedoeld dat zij opgenomen en behandeld zijn in een (Nederlands) ziekenhuis en ten minste een letsel met AIS-waarde van 2 of hoger hebben. AIS staat voor Abbreviated Injury Scale. De waarde dat een letsel op deze schaal heeft representeert de ernst van het letsel. De waarde van de Maximum AIS (MAIS) representeert het ernstigste letsel bij een slachtoffer.

Voorheen werden slachtoffers die opgenomen werden in het ziekenhuis als ernstig gewond beschouwd. Of iemand in het ziekenhuis opgenomen was, werd afgeleid uit het registratieformulier van de politie. Uit vergelijking van de politieregistratie (BRON) met de Landelijke Medische Registratie (LMR) is gebleken dat
◾in het ziekenhuis opgenomen verkeersslachtoffers niet noodzakelijk (ernstig) gewond zijn. Het komt voor dat ze slechts ter observatie worden opgenomen.
◾de informatie op het politieformulier niet altijd juist is. Sommige personen die volgens BRON in het ziekenhuis zijn opgenomen, blijken in de LMR onvindbaar. Aan de andere kant zijn er ook slachtoffers die volgende de politie licht gewond zijn geraakt, die toch in het ziekenhuis opgenomen blijken te zijn met ernstig letsel

Deze constatering heeft in 2010 geleid tot een nieuwe definitie van ernstig gewonden: de 'ernstig verkeersgewonden'. Sinds dat jaar wordt deze definitie gebruikt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor monitoring en verkeersveiligheidsbeleid.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Citaat van: Bert65 link=msg=1405357 date=1455049430
Zo zeg, zelfs Google had het wat moeilijk met deze vraag maar ik heb wat gevonden op de site van SWOV:
Ik kon het zelf ook niet vinden..  :-\
We weten nu in ieder geval de definitie van 'ernstig gewond', maar dat zegt nog vrij weinig over het precieze verschil met 'zwaargewond'.

Maar als verder niemand het weet kunnen we misschien het hierbij laten en weer on-topic gaan O0


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: LSPD link=msg=1405364 date=1455050845
Ik kon het zelf ook niet vinden..  :-\
We weten nu in ieder geval de definitie van 'ernstig gewond', maar dat zegt nog vrij weinig over het precieze verschil met 'zwaargewond'.

Maar als verder niemand het weet kunnen we misschien het hierbij laten en weer on-topic gaan O0

Ik meende begrepen te hebben dat je zwaargewond bent wanneer je meer dan 24h in een ziekenhuis opgenomen bent geweest als gevolg van je verwondingen. Ernstig gewond kan dan weer gelijk getrokken worden met levensgevaarlijk gewond en volgens mij +5 opnamedagen in het ziekenhuis


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Bert65 link=msg=1405357 date=1455049430
De waarde dat een letsel op deze schaal heeft representeert de ernst van het letsel. De waarde van de Maximum AIS (MAIS) representeert het ernstigste letsel bij een slachtoffer.


kijker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Bad Aibling Train Crash Zugunfall Livebilder aus dem Zug HD Shocking Foo...



Film in trein vlak na ongeval.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: LSPD link=msg=1405347 date=1455046716
Wat is dan precies het verschil tussen ernstig en zwaargewond, als ik vragen mag?

Is gewoon hetzelfde :)


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: kijker link=msg=1405388 date=1455058024
Bad Aibling Train Crash Zugunfall Livebilder aus dem Zug HD Shocking Foo...

http://www.youtube.com/watch?v=BqeEogybfyg

Film in trein vlak na ongeval.

Op het einde hoor je de typische alarmeringssirenes van de vrijwillige brandweer. Hulp is dus onderweg.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Wij delen punten uit waardoor we ongeveer weten hoe zwaar iemand gewond is:

We verdelen het lichaam in 6 groepen:

1. Hoofd en nek.
2. Aangezicht
3. Borstkas
4. Buik
5. Armen en benen (inclusief het bekken)
6. Overige

Per groep geven we punten:

1 punt       Minimaal letsel
2 punten    Gemiddeld letsel
3 punten    Serieus letsel
4 punten    Ernstig letsel
5 punten    Levensbedreigend letsel
6 punten    Niet overleefbaar letsel


Citaat van: Expert link=msg=1402453 date=1453964187
Nee, ook niet Oma. In de regio Amsterdam ben je aangewezen op het AMC en het VUmc. Overigens kun je met een polytraumapatiënt (ISS >16) kun je ook niet terecht in het OLVG.

Iedere gewonde die 1 keer een 4 scoort voor 1 van de bovenstaande groepen is ernstig gewond. Het getal neem je in het kwadraat, een 4 geeft dus ISS 16.

De hoogste ISS is 75, als een slachtoffer voor 1 van de bovenstaande groepen een 6 krijgt is het automatisch ISS 75.

Het bovenstaande systeem is uiteraard ook niet zaligmakend omdat een ISS-getal niet alles zegt als je niet weet hoe men tot deze score is gekomen. Het zegt eigenlijk dat traumadokters ook geen perfecte tool hebben om duidelijk te maken hoe ernstig iemand gewond is.

In normaler taalgebruik vind ik zwaar- en ernstig gewond precies hezelfde. Ik maak zelf liever verschil tussen ernstig/zwaar gewond en levensbedreigend gewond.