Voorbereiding op nucleaire incidenten

Auteur Topic: Voorbereiding op nucleaire incidenten  (gelezen 17049 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #20 Gepost op: 23 november 2016, 09:58:25
De weerstand tegen kernenergie is in het verleden ontstaan en heeft een verdere voedingsbodem gekregen door het onzinnig, gedachteloos en onverantwoord dumpen van kernafval in o.a. diep in zee.
Tegenwoordig wordt kernafval kennelijk veilig opgeborgen te land en is er aanzienlijk meer belangstelling voor het hergebruik van kernafval.
Naast de gevaren van kernenergie zijn er o.a. het dumpen van katalysatoren van uitlaten, radioactieve sintels van kolen etc.
Kerncentrales en het gebruik van radioactieve stoffen etc. in de geneeskunde vormen dus niet alleen bedreigingen.

De zogenaamde "windmolen maffia" plempt momenteel op grote schaal Nederland vol met windmolens welke zullen de toekomstige effecten hiervan zijn op het milieu en de mensheid ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 23 november 2016, 10:13:04
Citaat van: Sven82 link=msg=1462636 date=1479889758
We kunnen toch niet alles zomaar dicht gooien? De hoge flux reactor in Petten produceert materiaal ten behoeve van medische toepassingen zoals chemokuren. Er zal gewoon goed bekeken moeten worden waar er geïnvesteerd moet worden in nieuwe reactoren voor medische en wetenschappelijke toepassingen. Voor het leveren van energie moeten we uiteraard kijken naar alternatieven.

In 1980 zou ik het helemaal met je eens zijn, in 2016 kan je zonder probleem Petten dichtgooien. De centrale in Petten heeft al een aantal keren leveringsproblemen gehad, een aantal Nederlandse ziekenhuis heeft destijds al besloten om het voortaan zelf te maken.

In Qatar heeft men de ambitie om een wereldwijde koploper te gaan worden op het terrein van de medisch wetenschap. Men heeft de afgelopen jaar ontzettend veel vooraanstaande Westerse arten en wetenschappers naar Qatar gehaald, twee grote academische ziekenhuizen en diverse medische onderzoeksfaciliteiten op poten gezet echter heeft men geen kerncentrales of een hoge flux reactor.

Het zou een rel veroorzaken als Qatar een kerncentrale wil gaan bouwen of net als Iran voor medisch wetenschap/onderzoek materiaal wil verrijken. We hebben het wel nodig in Qatar vandaar dat we het ook zelf maken in de kelder van National Center for Cancer Care & Research. Het publieke kankerziekenhuis levert ook de isotopen aan de andere publieke ziekenhuizen en de private ziekenhuizen in Qatar.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #22 Gepost op: 23 november 2016, 10:27:05


In 1980 zou ik het helemaal met je eens zijn, in 2016 kan je zonder probleem Petten dichtgooien. De centrale in Petten heeft al een aantal keren leveringsproblemen gehad, een aantal Nederlandse ziekenhuis heeft destijds al besloten om het voortaan zelf te maken.
Ziekenhuizen in NL kunnen dus voldoende zelf maken om in de behoefte te voorzien?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 23 november 2016, 11:48:45
Citaat van: Sven82 link=msg=1462649 date=1479893225
Ziekenhuizen in NL kunnen dus voldoende zelf maken om in de behoefte te voorzien?

Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Ik denk dat de ziekenhuizen in Nederland niet zonder Petten kunnen omdat er dankzij Petten geen reden is om het zelf in de eigen behoefte te gaan voorzien.

Ik weet dat na eerdere leveringsproblemen in verleden een aantal Nederlandse ziekenhuizen besloten heeft een cyclotron aan te schaffen omdat ze niet afhankelijk willen zijn van Petten. Ik dacht dat Jeroen Boschziekenhuis zelf kan produceren en voldoende capaciteit heeft om in eigen behoefte te voorzien plus regionaal kan leveren aan ziekenhuizen.

In Amsterdam verwacht ik ook wel dat er inmiddels een ziekenhuis zelf kan produceren.

Het is in ieder geval onjuist als de directeur van Petten zegt dat de Nederlandse overheid met belastinggeld Petten moet gaan redden omdat er anders wereldwijd een enorm probleem gaat ontstaan. Ik denk niet dat de wereld in paniek raakt omdat de patientenzorg ineens in groot gevaar is gekomen door de sluiting van Petten. Het is wel juist dat Petten nog 1 van de weinige leveranciers wereldwijd is.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #24 Gepost op: 23 november 2016, 11:57:34
Dan zal dat wel goed bekeken moeten worden. Lijkt mij in elk geval niet verstandig om vanuit de emotie te pleiten voor sluiting van alle kerncentrales, om er vervolgens achter te komen dat mensen met kanker niet of onvoldoende behandeld kunnen worden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #25 Gepost op: 24 november 2016, 09:28:27
Citaat van: oma link=msg=1462661 date=1479898125
Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Ik denk dat de ziekenhuizen in Nederland niet zonder Petten kunnen omdat er dankzij Petten geen reden is om het zelf in de eigen behoefte te gaan voorzien.

Ik weet dat na eerdere leveringsproblemen in verleden een aantal Nederlandse ziekenhuizen besloten heeft een cyclotron aan te schaffen omdat ze niet afhankelijk willen zijn van Petten. Ik dacht dat Jeroen Boschziekenhuis zelf kan produceren en voldoende capaciteit heeft om in eigen behoefte te voorzien plus regionaal kan leveren aan ziekenhuizen.

In Amsterdam verwacht ik ook wel dat er inmiddels een ziekenhuis zelf kan produceren.

Het is in ieder geval onjuist als de directeur van Petten zegt dat de Nederlandse overheid met belastinggeld Petten moet gaan redden omdat er anders wereldwijd een enorm probleem gaat ontstaan. Ik denk niet dat de wereld in paniek raakt omdat de patientenzorg ineens in groot gevaar is gekomen door de sluiting van Petten. Het is wel juist dat Petten nog 1 van de weinige leveranciers wereldwijd is.

Welke zijn de eventuele bezwaren tegen het verspreid produceren en opslaan van dat materiaal ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 24 november 2016, 10:58:16
Citaat van: Thor link=msg=1462785 date=1479976107
Welke zijn de eventuele bezwaren tegen het verspreid produceren en opslaan van dat materiaal ?

Geen bezwaren omdat je geen middel of zwaar radio-actief afval meer hebt en het materiaal ook niet geschikt is om er een vuile bom mee te maken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 24 november 2016, 11:05:35
Citaat van: Sven82 link=msg=1462664 date=1479898654
Dan zal dat wel goed bekeken moeten worden. Lijkt mij in elk geval niet verstandig om vanuit de emotie te pleiten voor sluiting van alle kerncentrales, om er vervolgens achter te komen dat mensen met kanker niet of onvoldoende behandeld kunnen worden.

Uiteraard moet je nooit vanuit emotie iets besluiten. Je moet ook niet zoals in Nederland alles maar besluiten vanuit economisch standpunt of in belang van het bedrijfsleven. We weten dat de centrale in Petten al jaren verlies maakt, we weten dat de hoogtijdagen voorbij zijn waardoor het niet winstgevend meer zal worden, we weten dat de centrale sterk verouderd is, we weten dat we nu al met belastinggeld een noodlening aan dit bedrijf hebben gegeven omdat de banken/kredietverstrekkers het risico te groot vinden, we weten dan Duitsers niet echt beroemd zijn vanwege hun emotionele besluitvorming, toch hebben ze besloten om alle kerncentrales te sluiten in belang van de veiligheid van het Duitse volk en haar buren.

De Nederlandse overheid zou ook mogen denken aan de veiligheid van haar burgers omdat de toezichthouder zegt dat de centrale op moment nog veilig is maar het niet onbeperkt zal blijven. In de nabije toekomst zal er iets moeten gebeuren en het gaat je geld kosten. Als oudere Nederlander vind ik dat onze generatie die de troep gemaakt heeft en er profijt van heeft gehad de rekening moet betalen en we het niet door moet schuiven naar volgende generaties die er nooit enig voordeel van hebben gehad maar toch de schulden mogen afbetalen en de rotzooi mogen opruimen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 24 november 2016, 11:51:31
Citaat van: oma link=msg=1462791 date=1479981935

Als oudere Nederlander vind ik dat onze generatie die de troep gemaakt heeft en er profijt van heeft gehad de rekening moet betalen en we het niet door moet schuiven naar volgende generaties die er nooit enig voordeel van hebben gehad maar toch de schulden mogen afbetalen en de rotzooi mogen opruimen.

Daar lust ik er nog wel een paar van. Wat dacht je van de door bepaalde lui en bedrijven die in het verleden goud geld hebben verdiend met het kwakkeloos storten van chemisch afval vanuit heel Europa en daar buiten hier in Nederland waardoor de grootste gifbelten zijn ontstaan die moeten worden gesaneerd. o.a. de Diemerzeedijk Amsterdam, de heer de Goede later verhuisd naar Wieringen en burgemeester van Hall, de Voglemeerpolder (Phillips/Duphar) om maar even niet te spreken over de vele kankergevallen Diemerzeedijk die naderhand ontstonden.
Of het onder mijnheer Den Uil (begonnen met) aantrekken van goedkope gastarbeiders die eerst de mijnen (DSM ) in gingen en later de "warmebedden politiek" waar velen van de door u genoemde generatie echt niet slechter van zijn geworden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 25 november 2016, 07:26:50
Citaat van: Thor link=msg=1462799 date=1479984691
Daar lust ik er nog wel een paar van. Wat dacht je van de door bepaalde lui en bedrijven die in het verleden goud geld hebben verdiend met het kwakkeloos storten van chemisch afval vanuit heel Europa en daar buiten hier in Nederland waardoor de grootste gifbelten zijn ontstaan die moeten worden gesaneerd. o.a. de Diemerzeedijk Amsterdam, de heer de Goede later verhuisd naar Wieringen en burgemeester van Hall, de Voglemeerpolder (Phillips/Duphar) om maar even niet te spreken over de vele kankergevallen Diemerzeedijk die naderhand ontstonden.
Of het onder mijnheer Den Uil (begonnen met) aantrekken van goedkope gastarbeiders die eerst de mijnen (DSM ) in gingen en later de "warmebedden politiek" waar velen van de door u genoemde generatie echt niet slechter van zijn geworden.

Inderdaad mijn generatie en babyboomers hebben door al die zaken een goed leven gehad en hebben het nog steeds. Het ellendige voor de jongere mensen is dat deze groep ouderen zo groot is dat ze via de stembus veel invloed kunnen uitoefenen waardoor zij ook op de oude dag niets hoeven in te leveren om de rotzooi op te ruimen die ze zelf gemaakt hebben of de schade te repareren van achteraf onjuiste keuzes. Het waren ook de babyboomers die vonden dat gastarbeiders een vies woord was en het medelanders moesten worden.