'De noodcentrale' vanaf 1 maart op Eén

Auteur Topic: 'De noodcentrale' vanaf 1 maart op Eén  (gelezen 3229 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Gepost op: 11 februari 2016, 22:41:53
Onze calltakers en operatoren in de spotlight

Vanaf 1 maart 2016 zullen jullie een 11-tal operatoren en calltakers uit de noodoproepcentrales 112/100 en 101 in Antwerpen kunnen volgen op televisie. Het televisieprogramma ‘De Noodcentrale’ wordt vandaag, 11/2 ofwel de Europese 112-dag, bekendgemaakt aan de pers.

Erwin Hertens, Directeur 112: “Een sterk team van meer dan 300 operatoren vormt de ruggengraat van de tien 112/100-centra in België. Zij nemen jaarlijks 3 miljoen noodoproepen aan, sturen hulpdiensten ter plaatse, geven telefonische raadgevingen en proberen wat rust te brengen in de chaos van een noodsituatie. Ze zijn een onderbelichte beroepsgroep, werken in de schaduw van de blauwe zwaailichten, maar vormen een cruciaal onderdeel van de hulpverlening. Spijtig genoeg zijn meer dan een kwart van de oproepen naar de noodoproepcentrales geen echte noodoproepen, en worden onze operatoren vaak met verbale agressie geconfronteerd. Met ‘De Noodcentrale’ proberen we niet alleen onze calltakers uit de schaduw te trekken, maar hopen we ook dat mensen meer begrip krijgen voor dit moeilijke, maar heel belangrijke beroep.”

Aandacht voor privacy en anonimiteit

Alle afleveringen worden op voorhand bekeken en goedgekeurd door de Federale Overheidsdiensten Binnenlandse Zaken, Volksgezondheid, de Federale Politie en het Parket van Antwerpen. Om de privacy en anonimiteit van de burger te garanderen werden alle mogelijke manieren gebruikt om ervoor te zorgen dat de bellers door niemand herkend kunnen worden, zelfs niet door hun naaste omgeving. Zo werden alle persoonlijke gegevens (namen, locaties, tijdstippen, nummerplaten, merknamen) in de montage weggelaten, net als herkenbare stopwoorden en spraakpatronen. Alle oproepen werden bewerkt met forensische stemvervorming die niet te reconstrueren is. Een deel van de oproepen werd opnieuw ingelezen door een andere stem. Dit wordt ook aan de kijker duidelijk gemaakt aan het begin en einde van elke aflevering.

Bron en sneak preview




enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2016, 22:57:04
Dat is ook echt België hé. Opnemen met "Met de ziekenwagen". Alsof een ziekenauto kan praten  :D ;D 098uo
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2016, 23:20:15
Citaat van: enrico1972 link=msg=1405866 date=1455227824
Dat is ook echt België hé. Opnemen met "Met de ziekenwagen". Alsof een ziekenauto kan praten  :D ;D 098uo

"112" is een getal en dat kan ook niet praten, net zomin als "de politie" of "de brandweer" kan praten. Het zou dan "Hallo, met de politieagent" moeten zijn, natuurlijk  ::)

Of je kan het natuurlijk ook gewoon eenvoudig houden. Veel mensen kennen niets van 112 of die diensten, die willen gewoon een ambulance. En als ze dat kort en eenvoudig te horen krijgen, zitten ze goed en gooien ze niet in paniek de lijn dicht om opnieuw te proberen.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2016, 17:36:21
Nu alleen nog een linkje naar een plek waar je het hele programma terug kan kijken. Ik kan alleen drie korte fragmenten vinden.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


The-Hunter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #4 Gepost op: 7 april 2016, 19:26:42
Ik heb alleen aflevering 1 en 2 gevonden mocht hier intresse in zijn kan ik deze wel delen


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5 Gepost op: 7 april 2016, 19:32:03
Via linkjes, zeker!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


The-Hunter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #6 Gepost op: 8 april 2016, 16:22:53
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1417921 date=1460050323
Via linkjes, zeker!

Ik heb ze gedownload op mijn pc


just me

  • Boa OV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
Reactie #7 Gepost op: 22 april 2016, 14:52:25
Citaat van: The-Hunter link=msg=1417920 date=1460050002
Ik heb alleen aflevering 1 en 2 gevonden mocht hier intresse in zijn kan ik deze wel delen

kan je deze ook met mij delen?


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #8 Gepost op: 24 april 2016, 11:50:29
Nog wat achtergrondinfo van de FOD Binnenlandse Zaken bij het programma

Informatieposter De Noodoproep

Interview met dispatcher HC100/112

Interview met dispatcher CIC 101


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #9 Gepost op: 24 april 2016, 13:18:58
Citaat van: just me link=msg=1420343 date=1461329545
kan je deze ook met mij delen?
Kun je ze anders op youtube delen? Of mag dat niet;)