BH en AED

Auteur Topic: BH en AED  (gelezen 24649 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AED

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 25 september 2005, 13:41:39
[Volgens mij kun je met een AED zelfs voor-achter defibrileren.

Zeker bij kinderen als je de plakkers bedoeld of bedoel je dat niet.

groetjes


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #41 Gepost op: 25 september 2005, 19:56:18
Rechter schouder richting Apex, of juist andersom, voor-achterwaarts.
Het lijkt alsof het niets uitmaakt hoe de plakkers geplakt worden. In principe is dat ook zo.
Zolang de stroom van de ene naar de andere electrode vloeit wordt er gedefibrilleerd.
Soms moet je haaks op de bestaande wijze defibrilleren, bv als er een PM geimplanteerd is onder de re schouder (komt niet zo vaak voor).

Er is echter maar een juiste manier van plakken en dat is de manier die gestandaardiseerd is, en dat is toevallig ook nog eens de richting van de stroomvector door het hart.
Op deze wijze (defibrilleren in de stroomrichting) heeft een defibrillatie de grootse kans op slagen.
VSAZ ambulancezorg


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #42 Gepost op: 29 september 2005, 21:13:40
Een BH geeft bij AED gebruik zelden problemen en kan veelal gewoon blijven zitten. De beugels in BHs zijn overigens van kunststof. De ambulancedienst knipt de BH los omdat er nog meer electroden opgeplakt moeten worden.

ehhh, René, ik weet niet wat voor merk BH jij draagt, maar in die van mij zitten toch echt metalen beugeltjes hoor!  ;D :laugh:


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 4 oktober 2005, 11:52:29
Rechter schouder richting Apex, of juist andersom, voor-achterwaarts.
Het lijkt alsof het niets uitmaakt hoe de plakkers geplakt worden. In principe is dat ook zo.
Zolang de stroom van de ene naar de andere electrode vloeit wordt er gedefibrilleerd.
Soms moet je haaks op de bestaande wijze defibrilleren, bv als er een PM geimplanteerd is onder de re schouder (komt niet zo vaak voor).

Er is echter maar een juiste manier van plakken en dat is de manier die gestandaardiseerd is, en dat is toevallig ook nog eens de richting van de stroomvector door het hart.
Op deze wijze (defibrilleren in de stroomrichting) heeft een defibrillatie de grootse kans op slagen.

Bij de instucties van onze Zoll AED staat dat indien je van plan bent niet alleen te klappen maar ook te meten en te pacen dat je voor en achter moet plakken.

Het moet dan wel zo zijn dat de ambu dezelfde plakkers gebruikt als dat jij hebt. Dat is de reden dat wij hetzelfde merk AED hebben gevraagd als de ambudiensten hier, uitwisselbaarheid vinden wij belangrijk.

Henk


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #44 Gepost op: 4 oktober 2005, 12:40:46
Bij de instucties van onze Zoll AED staat dat indien je van plan bent niet alleen te klappen maar ook te meten en te pacen dat je voor en achter moet plakken.

Het moet dan wel zo zijn dat de ambu dezelfde plakkers gebruikt als dat jij hebt. Dat is de reden dat wij hetzelfde merk AED hebben gevraagd als de ambudiensten hier, uitwisselbaarheid vinden wij belangrijk.

Henk

Henk, bedoel je dat jullie AED ook transcutaan kan pacen ? Of bedoel je dat je zo ruimte vrijlaat voor de plakkers een ander apparaat zoals een lifepak 12 ?
Ik neem aan het laatste ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #45 Gepost op: 4 oktober 2005, 17:45:51
Nee, de plakkers van onze AED passen op de Ambu Zoll, waarmee je kan pacen en meten, de connector is dezelfde. Onze AED eraf, hun apparaat eraan.

Wat je wel kan zien op de AED is een (indicatie) cardiagram op een lcd-tje.

Henk


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #46 Gepost op: 5 oktober 2005, 00:22:32
Dus jullie gaan eerst thoracaal plakken om vervolgens, als je in een no-shock scenario terecht komt, de plakkers voor – achterwaarts plakken voor het geval dat het een ritme is dat te pacen valt?
Of plakken jullie direct voor – achterwaarts.

Ik lees dat jullie een lcd hebben voor een indicatie ECG. Volgens mij kan je dan niet spreken van een cardiogram, hoogstens van een ritmestrook. Gebruiken jullie het beeld op de LCD als leidraad hoe je moet plakken?

Hoe is jullie protocol daarvoor? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Hebben jullie training gehad in ritmeherkenning? Jullie zijn de tweede instelling waarvan ik verneem dat er een lcd schermpje op de AED zit. Ik moet toegeven dat het wel makkelijk is, mits je de ritmes kan interpreteren. Heb zelf één maal met een AED gewerkt op een luchthaven. Was wel wennen zonder ECG schermpje. Had ik wel een ECG kunnen zien, dan had dat voor mij op dat moment geen meerwaarde als EHV-er.

Waarom hebben jullie gekozen voor een (duurder) apparaat met LCD?
VSAZ ambulancezorg


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #47 Gepost op: 5 oktober 2005, 08:36:21
Dus jullie gaan eerst thoracaal plakken om vervolgens, als je in een no-shock scenario terecht komt, de plakkers voor – achterwaarts plakken voor het geval dat het een ritme is dat te pacen valt?
Of plakken jullie direct voor – achterwaarts.

Ik lees dat jullie een lcd hebben voor een indicatie ECG. Volgens mij kan je dan niet spreken van een cardiogram, hoogstens van een ritmestrook. Gebruiken jullie het beeld op de LCD als leidraad hoe je moet plakken?

Hoe is jullie protocol daarvoor? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Hebben jullie training gehad in ritmeherkenning? Jullie zijn de tweede instelling waarvan ik verneem dat er een lcd schermpje op de AED zit. Ik moet toegeven dat het wel makkelijk is, mits je de ritmes kan interpreteren. Heb zelf één maal met een AED gewerkt op een luchthaven. Was wel wennen zonder ECG schermpje. Had ik wel een ECG kunnen zien, dan had dat voor mij op dat moment geen meerwaarde als EHV-er.

Waarom hebben jullie gekozen voor een (duurder) apparaat met LCD?

Het hartritme wat te zien is op de LCD is een indicatie. Een flatliner op de LCD hoeft bv niet te betekenen dat er helemaal geen aktiviteit meer is, want het bereik is niet instelbaar.

je hebt de Zoll en de Zoll-plus. De laatste heeft meer voordelen dan alleen een hartstrook, een ander frontplaatje bv. Wij hebben gekozen voor de goedkopere plakkers die compatable zijn met die van de ambu. Die er bij horen hebben in het midden een voeler precies op de plaats waar je je compressies plaatst. Met een "goed zo, ga door, goed hartritme!" Moedigt de AED je dan aan en geeft aanwijzingen over de snelheid. Maar deze zijn niet uitwisselbaar.

Als je kiest voor andere plakkers vanwege uitwisselbaarheid moet je ook meteen voor en achter plakken, anders heeft dat geen zin, want overplakken mag niet. Maar we gaan binnenkort naar de ambudienst hier en daar komt dan uiteindelijk een protocol uit.

De kosten van de Zoll mèt LCD indicator vallen best mee: 1843 euro in BTW. Daar heb je dan meteen de recorder bij, de (wel nauwkeurige) hartstrook, geluiden van de omgeving tijdens de reanimatie, de tijd, het vermogen van alle toegediende schokken worden allemaal opgeslagen en alles kan direkt met een progje via infra rood in mijn PDA ge-upload worden. Hartfilmpjes ed kun je dan zelf, met voorbeelden op de site analyseren (wat me zinloos lijkt) of mee laten gaan met de patiënt ter analyse.

Ik heb geen idee wat het verschil in hartbeeld tussen een gezond en een ziek hart is, behalve een vlakke lijn en fibrilerend, dat herken ik nog wel. Meer dan dat leren lijkt me nu nog niet zo zinnig.

Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 7 oktober 2005, 23:29:59
Een AED met een schermpje waarop je een ritmestrook ziet is vragen om problemen. Als de AED iets adviseert dan moet je doen wat hij zegt het schermpje heeft geen toegevoegde waarde en zet je alleen maar op het verkeerd been als je niet uitkijkt


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #49 Gepost op: 8 oktober 2005, 00:02:08
Een AED met een schermpje waarop je een ritmestrook ziet is vragen om problemen. Als de AED iets adviseert dan moet je doen wat hij zegt het schermpje heeft geen toegevoegde waarde en zet je alleen maar op het verkeerd been als je niet uitkijkt

Als het goed is kan je dat niet op het verkeerde been zetten, want je mag het niet interpreteren. ;)