Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg

Auteur Topic: Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg  (gelezen 14013 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 13 februari 2016, 17:45:55
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=94927.0

Citaat van: RemRoof link=msg=1406199 date=1455360601
In de psychiatrie hebben de jongens en meiden ook geen ondersteuning van medewerkers met wapenstok, vuurwapen, pepperspray etc en toch gaat het goed.

Ons bureau zit op 3 km van een psychiatrische instelling, ik schat dat wij gemiddeld toch wel 1x per dag met spoed daar naartoe moeten. Formeel hebben ze dus geen ondersteuning, maar wij moeten wel iedere dag voor ze lopen en dat vreet capaciteit.
Doen we dat niet, gaat het dus niet goed.


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2016, 18:22:02
Citaat van: silque link=msg=1406247 date=1455381955
Ons bureau zit op 3 km van een psychiatrische instelling, ik schat dat wij gemiddeld toch wel 1x per dag met spoed daar naartoe moeten. Formeel hebben ze dus geen ondersteuning, maar wij moeten wel iedere dag voor ze lopen en dat vreet capaciteit.
Doen we dat niet, gaat het dus niet goed.

Het is een totaal ander probleem en heeft niets te maken met bewaking van patienten in een ziekenhuis.

De politie laat zich lenen om in zorginstellingen (allemaal marktpartijen) bejaarden die gevallen zijn op te rapen of een handje te helpen in de GGZ-instelling. Iedere psychiatrische kliniek kan haar eigen opgenomen patienten aan zonder bijstand van politie. Als ze het niet kunnen hebben ze te weinig personeel en ingecalculeerd dat ze winst kunnen optimaliseren omdat de politie wel op komt draven als ze 112 bellen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2016, 19:24:35
Citaat van: oma link=msg=1406250 date=1455384122
Het is een totaal ander probleem en heeft niets te maken met bewaking van patienten in een ziekenhuis.

De politie laat zich lenen om in zorginstellingen (allemaal marktpartijen) bejaarden die gevallen zijn op te rapen of een handje te helpen in de GGZ-instelling. Iedere psychiatrische kliniek kan haar eigen opgenomen patienten aan zonder bijstand van politie. Als ze het niet kunnen hebben ze te weinig personeel en ingecalculeerd dat ze winst kunnen optimaliseren omdat de politie wel op komt draven als ze 112 bellen.

Ik reageer ook niet op een 'probleem' maar op de reactie die ik quote, de medewerkers hebben in dit geval dus wel 24/7 bewapende ondersteuning op minuten afstand en dat weten ze ook.
Overigens ben ik het niet met je eens dat ze patiënten aan kunnen zonder bijstand van de politie. De politie heeft namelijk een geweldsmonopolie, de medewerkers van zorginstellingen mogen geen geweld gebruiken en sommige patiënten krijg je zonder geweld (of geweldsmiddelen) echt niet onder controle.
Al hebben ze 100 man ingeroosterd, dat gaat gewonden opleveren en is niet wenselijk. Geloof me, ik spreek uit ervaring.

Dat daar handig gebruik van wordt gemaakt ben ik met je eens.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2016, 19:48:08
Citaat van: silque link=msg=1406258 date=1455387875
Ik reageer ook niet op een 'probleem' maar op de reactie die ik quote, de medewerkers hebben in dit geval dus wel 24/7 bewapende ondersteuning op minuten afstand en dat weten ze ook.
Overigens ben ik het niet met je eens dat ze patiënten aan kunnen zonder bijstand van de politie. De politie heeft namelijk een geweldsmonopolie, de medewerkers van zorginstellingen mogen geen geweld gebruiken en sommige patiënten krijg je zonder geweld (of geweldsmiddelen) echt niet onder controle.
Al hebben ze 100 man ingeroosterd, dat gaat gewonden opleveren en is niet wenselijk. Geloof me, ik spreek uit ervaring.

Dat daar handig gebruik van wordt gemaakt ben ik met je eens.

Ik ga er vanuit dat jouw medische expertise een stuk groter is dan de mijne. Als jij zegt dat het in de psychiatrisch ziekenhuizen de normaalste zaak van de wereld is dat artsen en verpleegkundigen gewapende bijstand nodig hebben om voor hun patienten te zorgen zal het ongetwijfeld zo zijn.


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2016, 19:56:00
Ik heb ook een psychiatrische achtergrond, het komt regelmatig voor dat er situaties ontstaan die zo dreigend zijn dan regulier personeel er niet aan zal beginnen. Ze hebben daar de beschermingsmiddelen, training en mogelijkheden en bevoegdheden niet voor. (patiënt staat met een mes te zwaaien of dreigt de boel in de fik te steken etc.) Voor het inzetten van gepaste geweldsmiddelen heb je vanuit de reguliere psychiatrie de politie nodig.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2016, 19:59:31
Nee, dat er patiënten tussen zitten die ze zelf niet aan kunnen. Of ze nu met 2 of 20 man zijn, als iemand medicatie toegediend moet krijgen maar alle medewerking weigert, zijn separeer in de fik zet of agressief is dan kunnen ze dat vaak niet zelf oplossen omdat het risico te groot is. Zeker als je het over een jonge vent hebt van 2 bij 2.  

In dat geval wordt de politie erbij geroepen en dat gebeurt vaker dan je denkt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2016, 20:10:00
Citaat van: silque link=msg=1406270 date=1455389971
Nee, dat er patiënten tussen zitten die ze zelf niet aan kunnen. Of ze nu met 2 of 20 man zijn, als iemand medicatie toegediend moet krijgen maar alle medewerking weigert, zijn separeer in de fik zet of agressief is dan kunnen ze dat vaak niet zelf oplossen omdat het risico te groot is. Zeker als je het over een jonge vent hebt van 2 bij 2.  

In dat geval wordt de politie erbij geroepen en dat gebeurt vaker dan je denkt.

Ja laten we het daar over hebben iemand die medicatie weigert. De politie gaat een patient dwingen medicatie te nemen of zich te laten behandelen?

Ooit bedacht dat er iets ontzettend mis is in een psychiatrische kliniek als iemand in separatie zit met aansteker of lucifers?

Hoe vaak heeft jullie korps al contact gehad met toezichthouder IGZ aangezien het volgens jou om 1 kliniek gaat waar jullie wekelijks komen assisteren in de zorg?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2016, 20:16:05
Citaat van: ES EL link=msg=1406269 date=1455389760
Ik heb ook een psychiatrische achtergrond, het komt regelmatig voor dat er situaties ontstaan die zo dreigend zijn dan regulier personeel er niet aan zal beginnen. Ze hebben daar de beschermingsmiddelen, training en mogelijkheden en bevoegdheden niet voor. (patiënt staat met een mes te zwaaien of dreigt de boel in de fik te steken etc.) Voor het inzetten van gepaste geweldsmiddelen heb je vanuit de reguliere psychiatrie de politie nodig.

Het onderwerp is offtopic maar wel interessant.

Als een patiënt met een mes staat te zwaaien of dreigt de boel in de fik te steken en daardoor politie nodig is, dan is het ergens anders in de behandelsetting al niet meer helemaal goed gegaan. Er is veel mogelijk in het kader van dwang en drang, als daar van te voren afspraken over gemaakt zijn en deze zijn vastgelegd.

Tuurlijk kan het een keer gebeuren dat er wel politie nodig is. Dit zou echter een grote uitzondering moeten zijn in i.p.v. gewoonte.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2016, 20:17:45
Citaat van: silque link=msg=1406270 date=1455389971
...
...

In dat geval wordt de politie erbij geroepen en dat gebeurt vaker dan je denkt.

En dan is het een terechte vraag of dat niet anders opgelost hadden kunnen worden zonder politie. En ja dat gebeurt vaker dan je denkt ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2016, 20:29:32
Citaat van: oma link=msg=1406275 date=1455390600
Ja laten we het daar over hebben iemand die medicatie weigert. De politie gaat een patient dwingen medicatie te nemen of zich te laten behandelen?

Ooit bedacht dat er iets ontzettend mis is in een psychiatrische kliniek als iemand in separatie zit met aansteker of lucifers?

Hoe vaak heeft jullie korps al contact gehad met toezichthouder IGZ aangezien het volgens jou om 1 kliniek gaat waar jullie wekelijks komen assisteren in de zorg?

Het feit dat je deze vragen stelt, geeft wel aan dat je geen benul hebt hoe het er aan toe gaat. We spreken hier over patienten die een IBS hebben en dus gedwongen opgenomen zitten.
Natuurlijk gaat de politie geen medicatie toedienen, als er gedwongen medicatie moet worden toegediend door een arts en de patiënt is heel agressief dan moet de politie de patiënt fixeren op de grond. Nogmaals, politie heeft de training, middelen en de geweldsmonopolie dus dit gebeurt doorgaans niet door de verpleging.

Iemand in de separeer met wapens of lucifers? Idd zeer fout! Maar gebeurt wel, dat krijg je als je de verpleging laat fouilleren.

Geloof me dat er heel goed contact is met de instelling, maar het is een grijs gebied waarin je je begeeft. Een grote patiënt die zeer agressief is en dreigt richting het personeel bijvoorbeeld, de instelling kan dan niets anders dan de politie bellen en de politie kan niets anders dan gaan helpen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.