Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg

Auteur Topic: Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg  (gelezen 14012 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #90 Gepost op: 17 februari 2016, 13:57:37
Ook hier is het niet zo zwart/wit, want personen die weggelopen zijn uit een instelling (met IBS) brengen wij ook gewoon terug omdat het wachten op een ambulance simpelweg langer duurt. Zitten ze bij ons ingesloten en krijgen ze een IBS dan komt altijd de ambulance.
Klopt. Vaak als iemand IBS krijgt wordt een ambulance gevraagd voor vervoer. Dat is inderdaad een afspraak.
Als ik van de CPA hoor dat eea wel even gaat duren, stap ik in de dienstauto en breng ik hem zelf wel. Ben ik er in 10 minuten vanaf. Kan ik weer echt politiewerk doen. Boeven vangen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #91 Gepost op: 17 februari 2016, 14:03:10
Citaat van: oma link=msg=1406957 date=1455690185
In de wet staat dat de politie zich voorziet van bijstand van een of meer personen met kennis van de zorg voor personen die gestoord zijn in hun geestvermogens. Ik durf rustig te zeggen dat de Nederlandse MMT-arts met ambulanceverpleegkundigen-/chauffeurs dat niet zijn. Ik kom zelf ook wel eens ter plaatse bij prehospitale acute psychiatrie. Ik acht mij samen met mijn paramedics niet competent genoeg om ons te rekenen tot professionals met kennis van de zorg voor personen die gestoord zijn in hun geestvermogens. Een team bestaande uit psychiater met psychiatrisch verpleegkundigen is wel bijstand van meer personen met kennis van de zorg voor een patient met IBS.

Exact de reden waarom de pilot met een 'psychiatrie ambulance' in Amsterdam een groot succes is, ook ambulanceverpleegkundigen vragen hen geregeld in consult. Er wordt inmiddels gesproken over de vraag of deze ambulance moet worden uitgerust met blauwe zwaailampen en sirenes voor inzet bij acute psychiatrie op straat ;)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #92 Gepost op: 17 februari 2016, 15:03:35
Volgens mij loopt er nu in Eindhoven een proef met de psycholance met OGS. Ik vind het een mooi intiatief, voor de randstad. Hier in wat minder stedelijk gebied vervoeren ze niet dagelijks een GGZ patiënt waardoor de kosten en baten niet meer in verhouding zijn.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #93 Gepost op: 17 februari 2016, 15:23:32
Citaat van: silque link=msg=1407041 date=1455717815
Volgens mij loopt er nu in Eindhoven een proef met de psycholance met OGS. Ik vind het een mooi intiatief, voor de randstad. Hier in wat minder stedelijk gebied vervoeren ze niet dagelijks een GGZ patiënt waardoor de kosten en baten niet meer in verhouding zijn.

Alle info over inzet psycholance staat hier: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=74980

^RAdeR


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #94 Gepost op: 17 februari 2016, 15:54:29
Citaat van: ES EL link=msg=1406978 date=1455701932
cijfers heb ik niet direct voorhanden, maar door de bezuinigingen in de zorg hebben ook steeds minder mensen recht op psychische hulpverlening.
Ze kunnen niet meer terecht bij de reguliere GGZ, met als gevolg dat ze in problemen komen. Met buren, financiën etc.etc. Dan is het wachten op een escalatie (denk aan de man die zijn flat opblies in drachten).
Mijn persoonlijke ervaring is dat er sommige mensen altijd terugkomen in de gevangenis omdat ze de vrijheden buiten niet aan kunnen. Ze leven op in de gevangenis, weten zich daar te handhaven en gaan relatief gezond de deur uit. Een paar maanden later komen ze stijf van de drugs / drank / ondervoed en met slechte hygiëne weer terug.

Ook zijn er steeds meer mensen die voorheen onder de zorg van GGZ vielen maar daar nu geen recht meer op hebben. Ze trekken aan de bel, maar kunnen nergens terecht, totdat het misgaat (Drachten).

http://www.zorgkeus.nl/zorgverzekering/geestelijke-gezondheidszorg-gevaar-door-bezuinigingen

Ik denk (kan ik ook niet keihard onderbouwen) dat het aantal gevallen die terechtkomen in de forensische psychiatrie/ gevangenis niet heel veel groter zal zijn dan voorheen. Er zijn genoeg "zware" gevallen die nu volledig aan de aandacht ontglippen en niet terecht komen in het justitiële circuit maar wellicht gewoon dood/op straat etc.  gevonden worden i.p.v. de noodzakelijke GGZ-zorg krijgen zoals voorheen.

Dat de bezuinigingen in GGZ en jeugd-GGZ verre van risicoloos zijn en elders problemen op gaat leveren lijkt mij evident. Elders heb ik al op het forum gepost dat bezuinigingen van 25% binnen de jeugd-GGZ voorkomen. Dit kan niet zonder gevolgen blijven. Ditzelfde geldt voor de reductie van bedden binnen de GGZ, waardoor personen ook binnen de verkeerde instelling (bijvoorbeeld verslaafden die niet worden opgenomen bij een instelling voor verslaafdenzorg) worden opgenomen met alle gevolgen van dien.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #95 Gepost op: 17 februari 2016, 16:11:12
Citaat van: -Joost- link=msg=1407032 date=1455714190
Exact de reden waarom de pilot met een 'psychiatrie ambulance' in Amsterdam een groot succes is, ook ambulanceverpleegkundigen vragen hen geregeld in consult. Er wordt inmiddels gesproken over de vraag of deze ambulance moet worden uitgerust met blauwe zwaailampen en sirenes voor inzet bij acute psychiatrie op straat ;)

Groot succes wil ik het niet noemen. Het is een prima aanvulling, mits beschikbaar. Regelmatig lang moeten wachten op de "psycholance"
Verder breng ik de patiënt vaak zelf dan maar naar de SPOR.


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #96 Gepost op: 18 februari 2016, 20:30:33
Citaat van: RemRoof link=msg=1407052 date=1455720869
Ik denk (kan ik ook niet keihard onderbouwen) dat het aantal gevallen die terechtkomen in de forensische psychiatrie/ gevangenis niet heel veel groter zal zijn dan voorheen. Er zijn genoeg "zware" gevallen die nu volledig aan de aandacht ontglippen en niet terecht komen in het justitiële circuit maar wellicht gewoon dood/op straat etc.  gevonden worden i.p.v. de noodzakelijke GGZ-zorg krijgen zoals voorheen.

Dat de bezuinigingen in GGZ en jeugd-GGZ verre van risicoloos zijn en elders problemen op gaat leveren lijkt mij evident. Elders heb ik al op het forum gepost dat bezuinigingen van 25% binnen de jeugd-GGZ voorkomen. Dit kan niet zonder gevolgen blijven. Ditzelfde geldt voor de reductie van bedden binnen de GGZ, waardoor personen ook binnen de verkeerde instelling (bijvoorbeeld verslaafden die niet worden opgenomen bij een instelling voor verslaafdenzorg) worden opgenomen met alle gevolgen van dien.

RemRoof

Ik draai zelf nog maar 6 jaar mee in de forensische psychiatrie, maar ik heb collega's die behoorlijk wat langer hier werken.
Zij geven aan dat de doelgroep lijkt te veranderen, en er steeds extremere gevallen (op psychiatrisch vlak) bij ons terecht komen en er intensievere zorg geboden moet worden. Het enige dat ik kan doen is soms schouderophalend mezelf afvragen hoe sommige zaken zo mis konden gaan.
Of dit erger is dan voorheen, ik durf het niet te bevestigen nog te ontkennen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #97 Gepost op: 24 februari 2016, 08:12:59
Responding to call – paramedic, police officer & #MentalHealth nurse. Every call treated as an emergency pic.twitter.com/lwNw4s1EQY