Politieacademie Rijopleiding

Auteur Topic: Politieacademie Rijopleiding  (gelezen 13480 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2016, 23:37:51
Citaat van: Dion link=msg=1408105 date=1456178029
Zonder rijopleiding mag er gewoon in (on)opvallende politievoertuigen worden gereden en mag er ook gebruik worden gemaakt van de vrijstelling.
De brancherichtlijn regelt alleen de opleidingseis voor het rijden met O&GS.
Wat niet is geregeld is toegestaan, daarnaast gelden gewoon al je bevoegdheden om bijv. stoptekens te geven middels een verlichte transparant.

En dan is nog de vraag of je dit moet willen. Want wat als de bestuurder van het betrokken voertuig het stopteken negeert? Of er vandoor gaat? Het is gewoon niet praktisch om je te verplaatsten in een opvallend dienstvoertuig zonder rijopleiding.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2016, 23:49:38
Citaat van: Dion link=msg=1408105 date=1456178029
De brancherichtlijn regelt alleen de opleidingseis voor het rijden met O&GS.

Zo lees ik 'm niet.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2016, 00:02:16
Citaat van: scorpio link=msg=1408111 date=1456180269
Lees nog eens goed wat er staat in de BR?
Ik snap inderdaad jullie invalshoek.
Echter lees ik steeds het zinsdeel 'en daarbij mogelijk gebruik moeten maken van optische en geluidssignalen'. Een vrijwilliger niveau 2 wordt volgens de landelijke omschrijving niet in gezet voor prio 1 en 2 meldingen, slechts bij uitzondering voor prio 3 of 4. Er zal dus nooit een noodzaak zijn gebruik te moeten maken van optische en geluidssignalen. Zoals ik hem opvat geldt de verplichting tot scholing en oefening dan ook niet.

Citaat van: Maxx link=msg=1408112 date=1456180671
En dan is nog de vraag of je dit moet willen. Want wat als de bestuurder van het betrokken voertuig het stopteken negeert? Of er vandoor gaat? Het is gewoon niet praktisch om je te verplaatsten in een opvallend dienstvoertuig zonder rijopleiding.
Ja, inderdaad een lastig punt. Het is te proberen om te volgen op afstand en collega's er bij te roepen, maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk. Dan moet je er, net zoals de collega die wel een rijopleiding heeft genoten, weleens eentje laten gaan.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2016, 00:27:47
Citaat van: Dion link=msg=1408116 date=1456182136
Er zal dus nooit een noodzaak zijn gebruik te moeten maken van optische en geluidssignalen.

De noodzaak (moeten) staat tussen haakjes. Er staat dus niet dat er een noodzaak moet zijn, maar ook of je wel of niet de mogelijkheid hebt. En die heb je dus wel. En je bent belast met een uitvoerende politietaak, er staat niet bij dat het alleen om prio 1 meldingen gaat.

Citaat van: Dion link=msg=1408116 date=1456182136
Zoals ik hem opvat geldt de verplichting tot scholing en oefening dan ook niet.

En dus mag jij dan zonder training gewoon maar even de maximumsnelheid (fors) overtreden, rode lichten negeren tegen het verkeer in gaan rijden, gebruik makend van de algehele vrijstelling, zolang jij maar niet OGS aanzet? En ook hoef jij niet de consequenties van het gebruik van de algehele vrijstelling, vastgelegd in de BR te kennen?

Maar goed, in de BR staat ook dat de individuele politieambtenaar af mag wijken van de BR, ondanks dat er eerder staat dat het de maximaal toelaatbare grens is. Zoals dus al eerder opgemerkt, je kunt met de BR alle kanten op. Totdat je je een keer voor de rechter moet gaan verantwoorden, mocht het onverhoopt een keer fout gaan!


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2016, 01:11:30
Citaat van: scorpio link=msg=1408118 date=1456183667
De noodzaak (moeten) staat tussen haakjes. Er staat dus niet dat er een noodzaak moet zijn, maar ook of je wel of niet de mogelijkheid hebt. En die heb je dus wel. En je bent belast met een uitvoerende politietaak, er staat niet bij dat het alleen om prio 1 meldingen gaat.

En dus mag jij dan zonder training gewoon maar even de maximumsnelheid (fors) overtreden, rode lichten negeren tegen het verkeer in gaan rijden, gebruik makend van de algehele vrijstelling, zolang jij maar niet OGS aanzet? En ook hoef jij niet de consequenties van het gebruik van de algehele vrijstelling, vastgelegd in de BR te kennen?

Maar goed, in de BR staat ook dat de individuele politieambtenaar af mag wijken van de BR, ondanks dat er eerder staat dat het de maximaal toelaatbare grens is. Zoals dus al eerder opgemerkt, je kunt met de BR alle kanten op. Totdat je je een keer voor de rechter moet gaan verantwoorden, mocht het onverhoopt een keer fout gaan!
Ik ga even door met het spelen van advocaat van de duivel  >:D. We zijn het er neem ik aan allemaal mee eens dat het geen pretje is je voor de rechter te moeten verantwoorden, ik vind het echter wel een interessante discussie.

In het document van de brancherichtlijn staat 'moeten' niet tussen haakjes, maar als dit wel het geval is wil dat zeggen dat het woord ook weggelaten kan worden. Dan wordt het 'en daarbij mogelijk gebruik maken van optische en geluidssignalen'.

Als ik dan de landelijke werkwijze 'Surveillanten en incidentafhandeling' erbij pak lees ik onder andere de volgende regels:
- Surveillanten kunnen worden ingezet bij de afhandeling van incidenten (prio 3) met een niet spoedeisend karakter (ophalen fiets, kat uit de boom etc.);
- Surveillanten worden niet ingezet voor de afhandeling van noodhulpincidenten prio 1 en 2. Zij kunnen wel ingezet worden voor assistentie bij de afhandeling;
- Het gebruik van optische- en geluidssignalen door surveillanten is niet toegestaan.

Met deze regels en de taakstelling van surveillanten kan ik er niet bij dat er gebruik moet worden gemaakt of kan worden gemaakt van optische en geluidssignalen. En zoals ik het lees is er dan geen opleiding nodig, aangezien het gebruik (moeten) maken van O&G telkens als voorwaarde wordt genoemd.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2016, 07:26:03
Dion waar kan ik dat landelijke document vinden?


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2016, 09:37:56
Zal het de volgende keer tegen het OC zeggen als ik naar een reanimatie of verkeersongeval moet voor het verlenen van levensreddende handelingen dat ik er niet heen mag... :-\

Bij ons is het in ieder geval zo geregeld: geen rijopleiding is geen O&G en geen gebruik van vrijstellingen. Kortom valt nog weinig te doen met een politiewagen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2016, 10:30:43
Citaat van: CopVR3 link=msg=1408131 date=1456208763
Dion waar kan ik dat landelijke document vinden?
Ik kan het document op intranet niet meer vinden, ik gok dat het verplaatst is tijdens het NP proces. Ik ben aan het kijken of ik dit nog kan achterhalen.
Echter heb ik het document(je) nog wel lokaal staan. Als je wilt kan ik die wel sturen.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2016, 13:13:19
Citaat van: 0501 link=msg=1408091 date=1456173571
Geen rijopleiding is niet rijden, maar er wordt natuurlijk weer in elke eenheid anders omgegaan met regeltjes....

Staat volgens mij zelfs in de brancherichtlijn.
Jullie huismeester heeft een rijopleiding gehad?

Vroeger had je nog de broa opleiding met deel a en deel b. Toen was het anders geregeld dan tegenwoordig geloof ik. Wij reden in ieder geval opvallend maar niet met spoed.

Dat je niets kunt als iemand een stopteken negeert, tja. Je kunt me ook op de fiets naar een reanimatie sturen maar ik vraag me af wat mijn toegevoegde waarde is.

Overigens ondertussen wel de rijopleiding mogen ontvangen dus ik maak me er persoonlijk niet meer druk over.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2016, 13:35:05
Citaat van: Meneer link=msg=1408245 date=1456229599
Jullie huismeester heeft een rijopleiding gehad?

Volgens mij zijn er een aantal in Amsterdam die inderdaad een dagje hebben gereden met een rijinstructeur.  

Inderdaad, voorheen BROA A en B. Met BROA A mocht je rijden van A naar B. Met BROA B mocht je ''alles''.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.