Politieacademie Rijopleiding

Auteur Topic: Politieacademie Rijopleiding  (gelezen 13556 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #50 Gepost op: 25 februari 2016, 20:40:59
Citaat van: scorpio link=msg=1408847 date=1456422832
En daarom moet je als politieambtenaar zonder rijopleiding niet achter het stuur van een surveillanceauto plaatsnemen.
Ik denk dat je helaas gelijk hebt. Helaas wordt er van alles en iedereen toch verwacht dat we dat soort werkzaamheden verrichten en ja, wij zijn dan wel weer zo enthousiast en dom om hierin mee te gaan.

Ik word hier soms zo bedroefd van. 3 jaar lang vrije avonden opgeofferd en wat ben en kan je dan, helemaal niks.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #51 Gepost op: 25 februari 2016, 20:42:10
Citaat van: kaasje link=msg=1408880 date=1456429259
Ik denk dat je helaas gelijk hebt. Helaas wordt er van alles en iedereen toch verwacht dat we dat soort werkzaamheden verrichten en ja, wij zijn dan wel weer zo enthousiast en dom om hierin mee te gaan.

Ik word hier soms zo bedroefd van. 3 jaar lang vrije avonden opgeofferd en wat ben en kan je dan, helemaal niks.

Wat het overigens extra zuur maakt dat een tweetal jaren geleden zonder de ellende van de NP alles kon en mocht. Gelukkig word er goed geïnvesteerd :-\.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #52 Gepost op: 25 februari 2016, 20:54:50
Citaat van: kaasje link=msg=1408880 date=1456429259
Helaas wordt er van alles en iedereen toch verwacht

Wie zijn "alles en iedereen"? Ik ben vooral benieuwd wat jou directe chef van jouw verwacht? Als deze verwacht dat jij je met dit soort meldingen bezig houdt, waarom zorgt hij/zij dan niet voor de benodigde (rij) opleiding(en)?

Citaat van: kaasje link=msg=1408880 date=1456429259
Ik word hier soms zo bedroefd van. 3 jaar lang vrije avonden opgeofferd en wat ben en kan je dan, helemaal niks.

Of je het wel of niet "kan", dat kan ik niet beoordelen. In ieder geval lijkt het mij wel duidelijk dat jij het niet mag. Aan jou (en je collega vrijwilligers) inzet en goede wil zal het zeker niet liggen, maar je zit toch ook niet voor niets urenlang in de schoolbanken om over wet en regelgeving kennis op te doen. Dan is het toch ook volstrekt logisch dat jij, voordat jij een politieauto gaat besturen, en gebruik gaat maken van de algehele vrijstelling van de RVV, jij eerst een opleiding daarvoor krijgt, net zoals jouw beroeps collega's dat ook moeten doen? En als jij die (nog) niet hebt gekregen, maar omdat je zo graag wilt en/of jij denkt dat anderen dat van jou verwachten, de wet en regelgeving op dit punt maar even terzijde schuift....


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #53 Gepost op: 25 februari 2016, 21:09:49
Citaat van: scorpio link=msg=1408890 date=1456430090
Wie zijn "alles en iedereen"? Ik ben vooral benieuwd wat jou directe chef van jouw verwacht? Als deze verwacht dat jij je met dit soort meldingen bezig houdt, waarom zorgt hij/zij dan niet voor de benodigde (rij) opleiding(en)?

Of je het wel of niet "kan", dat kan ik niet beoordelen. In ieder geval lijkt het mij wel duidelijk dat jij het niet mag. Aan jou (en je collega vrijwilligers) inzet en goede wil zal het zeker niet liggen, maar je zit toch ook niet voor niets urenlang in de schoolbanken om over wet en regelgeving kennis op te doen. Dan is het toch ook volstrekt logisch dat jij, voordat jij een politieauto gaat besturen, en gebruik gaat maken van de algehele vrijstelling van de RVV, jij eerst een opleiding daarvoor krijgt, net zoals jouw beroeps collega's dat ook moeten doen? En als jij die (nog) niet hebt gekregen, maar omdat je zo graag wilt en/of jij denkt dat anderen dat van jou verwachten, de wet en regelgeving op dit punt maar even terzijde schuift....
Afhankelijk van je ervaring en competenties kan je wel of niet worden ingezet voor meldingen. In principe zijn dit B-meldingen, maar tegelijk zal je voor eerste opvang en EHBO ook voor A meldingen worden ingezet, waarbij er een Noodhulp wagen voor de verdere afwikkeling komt.

En over het wel of niet mogen. Jarenlang mocht dus alles, vanuit het oude korps mocht er gewoon worden gereden en vrijstelling hoorde daarbij en een briefje voor toeters en bellen kreeg je van de bureauleiding. Pas bij de komst van de NP kwamen er andere eisen. En daar wringt de schoen voor een hoop (in dit geval vrijwilligers), eerst mag het en ineens niet meer. Ik ken vrijwilligers die inmiddels al 5 jaar op een rijopleiding aan het wachten zijn.

Maar wat ik al zei, hand in eigen boezem, we willen te graag. En voor mij is dat kwartje gevallen. Voorlopig zit ik op de bijrijdersstoel en als die ondercapaciteit aan blijft dan ga ik een andere hobby zoeken. De deadline staat er al.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #54 Gepost op: 25 februari 2016, 21:35:53
Citaat van: kaasje link=msg=1408898 date=1456430989
Afhankelijk van je ervaring en competenties kan je wel of niet worden ingezet voor meldingen. In principe zijn dit B-meldingen, maar tegelijk zal je voor eerste opvang en EHBO ook voor A meldingen worden ingezet, waarbij er een Noodhulp wagen voor de verdere afwikkeling komt.

Ik heb het helemaal niet over welke soort meldingen jij wel of niet mag worden afgestuurd. Ik zeg alleen iets over de manier waarop jij naar die meldingen gaat, en wat mij betreft is dat dus op de bijrijderstoel, naast een collega die wel een rijopleiding heeft gevolgd. En als beide geen rijopleiding hebben gehad, dan gewoon zonder gebruik te maken van de vrijstelling, want die hebben jullie dan helemaal niet.

Citaat van: kaasje link=msg=1408898 date=1456430989
En over het wel of niet mogen. Jarenlang mocht dus alles, vanuit het oude korps mocht er gewoon worden gereden en vrijstelling hoorde daarbij en een briefje voor toeters en bellen kreeg je van de bureauleiding.

Nee, ook toen mocht het niet, maar hanteerde verschillende regio's kennelijk eigen regels.

Citaat van: kaasje link=msg=1408898 date=1456430989
Pas bij de komst van de NP kwamen er andere eisen.

Dat lijkt mij dan één van de weinige pluspunten van de NP  O0

Citaat van: kaasje link=msg=1408898 date=1456430989
En daar wringt de schoen voor een hoop (in dit geval vrijwilligers), eerst mag het en ineens niet meer. Ik ken vrijwilligers die inmiddels al 5 jaar op een rijopleiding aan het wachten zijn.

Ik snap de frustratie heus wel, alleen snap ik niet waarom het toch zo moeilijk is te accepteren dat je iets niet moet doen wanneer je daar niet voor opgeleid bent. Je kan dan wel 5 jaar vrijwilliger zijn, maar waarom zouden voor jou dan geen opleidingseisen gelden die wel gelden voor jouw beroepscollega's.

Dat het zwaar frusterend is dat jij en je collega vrijwilligers niet de opleidingen krijgen die jullie graag zouden willen doen en waar jullie wellicht ook aan toe zijn, dat is allemaal tot daar aan toe. Maar de politie is er om wet en regelgeving na te leven, maar wanneer het gaat om de naleving van een aantal regels die voor de politie gelden, dan lijkt het soms wel alsof je tegen een muur van onbegrip staat te praten  98uiye

Citaat van: kaasje link=msg=1408898 date=1456430989
Maar wat ik al zei, hand in eigen boezem, we willen te graag.

Precies, en er is de afgelopen jaren gewoon te weinig geïnvesteerd in de vrijwilligers (en de rest van de politie!!!)

Citaat van: kaasje link=msg=1408898 date=1456430989
En voor mij is dat kwartje gevallen. Voorlopig zit ik op de bijrijdersstoel

Maar wat is daar mis mee dan? Je gaat dan toch nog steeds mee naar dezelfde meldingen, je rijdt alleen niet zelf.

Citaat van: kaasje link=msg=1408898 date=1456430989
en als die ondercapaciteit aan blijft dan ga ik een andere hobby zoeken. De deadline staat er al.

Dat zou ik jammer vinden. En ik denk dat jij er wellicht ook wel spijt van gaat krijgen. Je hebt er al zoveel tijd en energie in gestoken!


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #55 Gepost op: 25 februari 2016, 23:36:43
Citaat van: kaasje link=msg=1408898 date=1456430989
En over het wel of niet mogen. Jarenlang mocht dus alles, vanuit het oude korps mocht er gewoon worden gereden en vrijstelling hoorde daarbij en een briefje voor toeters en bellen kreeg je van de bureauleiding.

Dan ben ik heel blij dat dat nu daadwerkelijk veranderd is. Even serieus, zonder opleiding, etc. Dat is toch krankjorum?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


guest16442

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 26 februari 2016, 11:11:40
Hier is het vrij simpel: er wordt niet in opvallende wagens gereden. Enkel in onopvallende wagens en dan enkel voor van A naar B. Wanneer het regent gaan we soms ook naar C, D, F, en zo het hele alfabet af. Maar daarbij rijden we geen PRIO1 of 2 meldingen. Enkel meldingen die je zonder vrijstellingen kunt rijden. Voor PRIO1 en 2 meldingen zijn er genoeg andere eenheden aanwezig.

Dan zit ik inderdaad liever naast een collega die wel PRIO1 en 2 meldingen mag rijden. Het is balen dat je dan niet zelf mag rijden, maar er zijn wel meer dingen die je als vrijwilliger moet accepteren.


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #57 Gepost op: 26 februari 2016, 12:14:26
Citaat van: 0501 link=msg=1408941 date=1456439803
Dan ben ik heel blij dat dat nu daadwerkelijk veranderd is. Even serieus, zonder opleiding, etc. Dat is toch krankjorum?

En dat komt eigenlijk maar door 1 ding. Geen geld vrijmaken voor opleidingen. Bekijk de huidige opleiding eens. Daar zit pas een hiaat in tussen wat de vrijwilliger wil en wat de kan/mag.
De regels maken het misschien veiliger voor de medewerker maar als er geen actie word ondernomen om aan die regels te kunnen voldoen bij het uitvoeren van je taak dan moet je afvragen waar de regels voor dienen.
En als ik het zo hoor komt het er op neer dat ze gemaakt zijn zodat de leiding geen verantwoording hoeft te nemen en dat alle verantwoording puur bij de medewerker ligt die het uiteindelijke werk doet.
Alleen de bijkomende voor de kosten voor opleiding  worden vaak niet meegenomen of te laag ingeschat. En aangezien alles met budgetten moet en er bezuinigd moet worden is zal er pas geïnvesteerd worden in de werknemer als het gigantisch spaak gaat lopen. Zolang de KPI's (Kritieke prestatie-indicatoren) maar voldoen gaan ze hier mee door.

En het andere probleem is de zorgplicht van de werkgever. Omdat de VP momenteel niet niet gelijkgesteld aan de beroeps en de nieuwe lichtingen (surveillant met een beperkte taakstelling) is er geen definitie wat de werkgever moet doen in de zorgplicht.  
In de taakstelling is bepaald wat de surveillant voor opgeleid moet zijn en wat zijn taken in de organisatie is. En de werkgever moet er voor zorgen dat de werknemer de opleiding krijgt om deze taken te kunnen uitvoeren. En rijden in opvallende voertuigen zitten daar niet tussen.

Dit alles bij elkaar geeft aan dat de huidige vrijwilliger veel wil maar niet de opleiding krijgt om zijn wensen uit te voeren.
Wat eigenlijk mij tot de conclusie brengt dat er op meerdere niveaus gewerft zou moeten worden.
Dus voor surveillant (compleet) en Agent. Andere rangen geven volgens mij alleen maar ellende vanwege de beperkte stages en werkervaring. Promoties daargelaten.
En dat voor de huidige Vrijwilligers opleidingen beschikbaar komen.

En we komen weer bij het meeste bekende probleem bij de NP. Er is geen geld.


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #58 Gepost op: 26 februari 2016, 12:22:02
Citaat van: Flavius link=msg=1409016 date=1456481500
Hier is het vrij simpel: er wordt niet in opvallende wagens gereden. Enkel in onopvallende wagens en dan enkel voor van A naar B. Wanneer het regent gaan we soms ook naar C, D, F, en zo het hele alfabet af. Maar daarbij rijden we geen PRIO1 of 2 meldingen. Enkel meldingen die je zonder vrijstellingen kunt rijden. Voor PRIO1 en 2 meldingen zijn er genoeg andere eenheden aanwezig.

Dan zit ik inderdaad liever naast een collega die wel PRIO1 en 2 meldingen mag rijden. Het is balen dat je dan niet zelf mag rijden, maar er zijn wel meer dingen die je als vrijwilliger moet accepteren.

Nou als bijrijder bij een prio 1/2 rit heb je genoeg dingen te doen.
Want de bestuurder rijdt maar de bijrijder doet eigenlijk al het overige.

Statussen.
Signalementen goed noteren/onthouden.
Locatie details etc etc.
Contact met de meldkamer.
Overleg hoe te gaan handelen bij aankomst (is wel met bestuurder natuurlijk)

En natuurlijk de bestuurder helpen bij veilig aankomen op de locatie door zijn rechter kant goed in de gaten te houden.
Rijden is leuk maar het overige is misschien nog wel belangrijker. Leer er maar goed van zodat dit later een automatisme is waarin je aan alles denkt en je taak naar behoren kan uitvoeren.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #59 Gepost op: 26 februari 2016, 13:11:53
Citaat van: ronaldod link=msg=1409032 date=1456485722
Nou als bijrijder bij een prio 1/2 rit heb je genoeg dingen te doen.
Want de bestuurder rijdt maar de bijrijder doet eigenlijk al het overige.

Statussen.
Signalementen goed noteren/onthouden.
Locatie details etc etc.
Contact met de meldkamer.
Overleg hoe te gaan handelen bij aankomst (is wel met bestuurder natuurlijk)

En natuurlijk de bestuurder helpen bij veilig aankomen op de locatie door zijn rechter kant goed in de gaten te houden.
Rijden is leuk maar het overige is misschien nog wel belangrijker. Leer er maar goed van zodat dit later een automatisme is waarin je aan alles denkt en je taak naar behoren kan uitvoeren.
Dus je laat de minst ervaren collega (zonder rijopleiding) deze taak uitvoeren, vergroot echt de kwaliteit van het geleverde werk.

Daarnaast voor de normale surveillance, in een uitgestrekt gebied waarbij je elke keer een kwartier onderweg bent van dorp naar dorp, is een surveillance dienst nou niet echt meer boeiend te noemen. Daarnaast is het wenselijk voor de chauffeur om ook niet de hele tijd te hoeven rijden (iets met veiligheid).

Citaat van: 0501 link=msg=1408941 date=1456439803
Dan ben ik heel blij dat dat nu daadwerkelijk veranderd is. Even serieus, zonder opleiding, etc. Dat is toch krankjorum?
Dat tweede punt ben ik me eens, het eerste punt, je hebt toch een rijbewijs? Zolang jij je beperkingen weet dan is er weinig aan de hand. Hoeveel verkeer situaties zijn er niet die  elk normaal bestuurder creatief oplost, maar omdat we nu dus ineens in een opvallend of onopvallend dienstvoertuig zitten, mag het niet meer.

Om het voorbeeld van de fiets op te halen, je komt bij het incident. Op jouw rijbaan staat een politiewagen, dus je moet er om heen rijden. Maar dat mag niet, want je moet ervoor over de doorgetrokken streep. Zit niks anders op dan achter de politiewagen te wachten totdat deze weggereden is. Of: je rijdt  op een weg en ziet voor je neus een fietser onderuit gaan. Gelukkig is er 2 kilometer verderop een parkeergarage waar ik mijn auto neer kan zetten. Of: je wordt gevraagd om te gaan helpen bij het opnemen van getuigen verhoren bij een aanrijding op de snelweg. Helaas staan er rode kruizen boven de rijstroken, ik kan dus niet in de buurt van het incident komen.

Misschien een beetje flauw, maar dit zijn allemaal voorbeelden van situaties waarbij je toch echt eventjes de regels moet overtreden. Of je nou opvallend rijdt of onopvallend.

Ik ben het er absoluut mee eens dat voor het rijden met toeters en bellen er een gedegen opleiding moet komen, maar laten we nou eens ook gewoon praktisch blijven, hoe vaak heb je nou echt dat per sé nodig? We kunnen echt wel op een fatsoenlijke manier van A naar B komen, zonder cowboy gedrag.
Citaat van: scorpio link=msg=1408910 date=1456432553
Ik heb het helemaal niet over welke soort meldingen jij wel of niet mag worden afgestuurd. Ik zeg alleen iets over de manier waarop jij naar die meldingen gaat, en wat mij betreft is dat dus op de bijrijderstoel, naast een collega die wel een rijopleiding heeft gevolgd. En als beide geen rijopleiding hebben gehad, dan gewoon zonder gebruik te maken van de vrijstelling, want die hebben jullie dan helemaal niet.

Nee, ook toen mocht het niet, maar hanteerde verschillende regio's kennelijk eigen regels.

Dat lijkt mij dan één van de weinige pluspunten van de NP  O0

Ik snap de frustratie heus wel, alleen snap ik niet waarom het toch zo moeilijk is te accepteren dat je iets niet moet doen wanneer je daar niet voor opgeleid bent. Je kan dan wel 5 jaar vrijwilliger zijn, maar waarom zouden voor jou dan geen opleidingseisen gelden die wel gelden voor jouw beroepscollega's.
Het probleem is dat wij volledig meedraaien in BPZ. Als wij tijdens een horeca nacht als vrijwilligers allemaal onszelf niet hebben ingetekend worden we een paar dagen van te voren gebeld door het bureau of wij alsjeblieft tijd hebben om in dienst te komen. Dat deden we altijd en doen we altijd, niet alleen wij maar aan mijn bureau waren er een handjevol collega's die ooit een rijopleiding hadden gekregen, dat waren motorrijders en mensen die onlangs klaar waren met de opleiding. Nu komen er nieuwe regeltjes en worden alle beroepsmensen opgeleid voor het rijden in een dienstvoertuig (zelfs de kantoortijgers die eens per maand buiten komen), vervolgens worden alle aspiranten die nog met een opleiding bezig zijn ook opgeleid, maar de mensen die al jaren het werk doen worden overgeslagen. En misschien zijn we slechts vrijwilligers, ik zelf heb vorig jaar gewoon 1/5e FTE vervuld in mijn vrije tijd.
Citaat
Dat het zwaar frusterend is dat jij en je collega vrijwilligers niet de opleidingen krijgen die jullie graag zouden willen doen en waar jullie wellicht ook aan toe zijn, dat is allemaal tot daar aan toe. Maar de politie is er om wet en regelgeving na te leven, maar wanneer het gaat om de naleving van een aantal regels die voor de politie gelden, dan lijkt het soms wel alsof je tegen een muur van onbegrip staat te praten  98uiye

Precies, en er is de afgelopen jaren gewoon te weinig geïnvesteerd in de vrijwilligers (en de rest van de politie!!!)

Maar wat is daar mis mee dan? Je gaat dan toch nog steeds mee naar dezelfde meldingen, je rijdt alleen niet zelf.

Dat zou ik jammer vinden. En ik denk dat jij er wellicht ook wel spijt van gaat krijgen. Je hebt er al zoveel tijd en energie in gestoken!

Op een kantoorstoel zitten doe ik al circa 50 uur per week, dat heet mijn normale werk. Ik doe het om lekker bezig te zijn en vind je het heel gek dat ik niet alle dienstjes witte voeten acties wil lopen? Ik vind het best om lekker op een MTB naar buiten te gaan, oh wacht ook dat mocht ineens niet meer. Privé race ik de berg af maar op een politiefiets ben ik niet opgeleid  om van een stoeprandje af te kunnen rijden.
Hobby Bobby eenheid Den Haag