Middelbrand (woning - vrouw overleden) Weytakkers - Emmen 17-02-2016

Auteur Topic: Middelbrand (woning - vrouw overleden) Weytakkers - Emmen 17-02-2016  (gelezen 5185 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 19 februari 2016, 22:21:54
Citaat van: Firefigther165 link=msg=1407496 date=1455912232
Als de bevelvoerder het vermoeden heeft om rv ter plaatsen te hebben  dan is het eigenlijk al te laat. Gewoon standaard mee laten rijden en je kan altijd nog afschalen.
elke minuut telt toch in geval van brand. En dat een rv vaak werkloos staat ligt aan de bv ter plaatsen. Een rv kan ook gebruikt worden voor de veiligheid van eigen personeel door middel van een extra vluchtweg. En als de rv niet kan opstellen voor de deur dan is altijd handig extra handen te hebben voor de waterwinning of slangen uit te rollen zodat de ts bemanning zich volledig kan inzetten op de brand of redding.
Ik weet niet hoe lang je al bij de brandweer werkt, maar ik heb een verrassing. Als brandweer zijn we altijd te laat. De laatste zinnen vindt ik al helemaal onzin, dat is een kwestie van opschalen, heb je er nog een TS bij. In de tussentijd heb je meer dan genoeg aan de inhoud van je watertank.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #31 Gepost op: 20 februari 2016, 09:42:29
Politie vermoedt brandstichting woning Weytackers

Laatste update:
19-02-2016 | 18:20
Emmen - De politie vermoedt dat er in de nacht van dinsdag op woensdag brand is gesticht in de woning van de 31-jarige vrouw aan de Weytackers. Hierbij kwam zij om het leven en raakten haar twee dochtertjes zwaargewond.

Wat is er gebeurd
De brandweer haalde de vrouw en haar 8- en 6-jarige dochtertjes uit de woning, waarna ze alle drie zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht. Hun moeder overleed. De meisjes worden vanwege hun verwondingen in slaap gehouden.  

Onderzoek
Uit onderzoek bleek dat er geen aanwijzingen zijn voor een technische oorzaak. De sporen die de politie tot nu toe heeft aangetroffen wijzen op brandstichting.

Getuigenoproep Hart van Nederland
In Hart van Nederland op SBS6 om 22.30 uur wordt aandacht besteed aan deze zaak. De politie is op zoek naar getuigen. Heeft u bijvoorbeeld beeldmateriaal of weet u wie verantwoordelijk is of zijn voor de brand, bel dan met de opsporingstiplijn op 0800-6070. U kunt uiteraard ook bellen  met de politie in Emmen via 0900-8844. Blijft u liever anoniem, neem dan contact op met Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000.

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2016/februari/19/01-politie-vermoedt-brandstichting-woning-weytackers.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Firefigther165

  • Manschap B, duiker en duikploegleider
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • Kalmte kan je bewaren en rust kan je redden
Reactie #32 Gepost op: 20 februari 2016, 10:46:31
Citaat van: Peter71 link=msg=1407511 date=1455916914
Ik weet niet hoe lang je al bij de brandweer werkt, maar ik heb een verrassing. Als brandweer zijn we altijd te laat. De laatste zinnen vindt ik al helemaal onzin, dat is een kwestie van opschalen, heb je er nog een TS bij. In de tussentijd heb je meer dan genoeg aan de inhoud van je watertank.

Ben ik niet met je eens, kijk maar naar dit topic  daar hebben de mannen van water en vuur toch 3 mensen uit de woning gehaald waarvan helaas 1 overleden in het ziekenhuis. En ik heb het in me 12,5 jaar als beroeps en vrijwilliger al een paar keer meegemaakt dat wij als brandweer toch net het verschil konden maken tussen leven en dood. Dus houd die verrassing maar lekker voor je. Je mag het onzin vinden maar de regio,s waar ik werk vind ik het toch zeer prettig te weten dat er altijd een rv onderweg is bij een gebouwbrand.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 20 februari 2016, 11:06:08
Voor de laatste maal in dit topic. Voor de oplettende kijker van Hart van Nederland van SBS6, die heeft kunnen zien dat het redvoertuig niet is ingezet bij dit tragische incident. Ik heb geen enkel bezwaar mee als men een redvoertuig mee laat rijden, al zet men de hele straat er mee vol.
Maar we moeten de inzet van een RV niet spannender maken dan het is, en er al helemaal niet blind op staren. Er zijn gevallen dat je er niets mee kunt, en dat was bij dit incident precies zo. En dan zul je het zonder moeten stellen. Ook in dit geval heeft men de klus zonder redvoertuig moeten doen.

Citaat van: Firefigther165 link=msg=1407578 date=1455961591
Je mag het onzin vinden maar de regio,s waar ik werk vind ik het toch zeer prettig te weten dat er altijd een rv onderweg is bij een gebouwbrand.
Wat maakt een RV dat jij het prettig vindt dat een RV mee rijd?


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #34 Gepost op: 20 februari 2016, 19:06:14
Citaat van: Peter71 link=msg=1407509 date=1455916756
En weer een topic waar de emotie de boventoon voert, en men niet in staat is realistisch te kijken naar het incident. Ik geloof dat ik nu wel genoeg heb uitgelegd hoe het in veel regio's er aan toe gaat, en ook hoe het gaat met uitrukvoorstellen. Ik zou zeggen, schrijf een brief naar de beleidsmakers, vertel ze daar even dat elke post een redvoertuig moet hebben. Ik hoor graag hoe ze hebben gereageerd.

Niet elke post heeft een RV nodig, maar je hebt 'm in Emmen staan dus waarom niet mee laten uitrukken in plaats van een tankwagen. Voor de kleinere kazerne's in buurgemeenten kan gewoon een TS blijven, en kan er een HW meerijden als het nacht is, er een woningbrand plaatsvind, waarschijnlijk de brand niet bij ontstaan gemeld wordt maar wanneer deze al in een vergevorderd stadium zich bevind. Grote kans dat zich nog bewoners in het pand bevinden, dan is een HW toch handig. Als we dan gaan kijken dat ie 'werkloos' zou staan, is geen reden om deze niet in te zetten. Er zijn zoveel andere incidenten waarbij een extra voertuig wordt ingezet die ook onnodig blijkt. Een mensenleven is veel waard. Hoop niet dat jij deze keuze zou moeten maken, Peter 71, of er een HW wordt meegestuurd of niet...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #35 Gepost op: 20 februari 2016, 21:20:24
Die keuze hoef ik niet te maken, die keuze is al gemaakt zoals al vele malen eerder aangegeven. En de tijd dat de brandweertop een mensenleven nog iets waard vond is ook al verleden tijd. Zou brandweer nederland waarde hechten aan een mensenleven waren er geen bezuinigingen doorgevoerd. Men hecht waarde aan dat men binnen de normtijd ter plaatse is, en wat er dan verder gaat gebeuren zien ze dan wel weer. Als we maar de target van op tijd hebben behaald, dan kunnen de heren managers weer opscheppen over hun behaalde resultaten.
Ik loop hier geen verzinseltjes op te hangen, ik vertel enkel de koude waarheid zoals brandweer nederland steeds meer zal gaan werken. Enkel de cijfertjes gaan tellen. Vandaar dat het kansloos is om te verwachten dat men vaker een redvoertuig mee laat rijden. Ga er maar aan wennen, er zullen nog wel meer doden gaan vallen bij branden. En dan niet enkel onder burgers.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #36 Gepost op: 20 februari 2016, 21:40:17
Ik zie wel de mogelijkheid en het nut om een redvoertuig in de 1e uitrukfase mee te alarmeren.
Als ik kijk naar de afstanden die een RV moet afleggen binnen het Zeeuwse om bij een incident te komen dan kan je beter gelijk een stap vooruit denken dan steeds achter de feiten aan te lopen.
Daarom worden er in het Zeeuwse bij elke melding van een gebouwbrand standaard een RV meegestuurd.

Een redvoertuig zal je niet bij iedere melding van een gebouwbrand inzetten, maar mocht de situatie dermate snel uit de hand lopen dan zal je blij zijn dat het voertuig al op de weg zat en er minuten gewonnen zijn.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #37 Gepost op: 20 februari 2016, 21:55:42
Citaat van: Peter71 link=msg=1407694 date=1455999624
Die keuze hoef ik niet te maken, die keuze is al gemaakt zoals al vele malen eerder aangegeven. En de tijd dat de brandweertop een mensenleven nog iets waard vond is ook al verleden tijd. Zou brandweer nederland waarde hechten aan een mensenleven waren er geen bezuinigingen doorgevoerd. Men hecht waarde aan dat men binnen de normtijd ter plaatse is, en wat er dan verder gaat gebeuren zien ze dan wel weer. Als we maar de target van op tijd hebben behaald, dan kunnen de heren managers weer opscheppen over hun behaalde resultaten.
Ik loop hier geen verzinseltjes op te hangen, ik vertel enkel de koude waarheid zoals brandweer nederland steeds meer zal gaan werken. Enkel de cijfertjes gaan tellen. Vandaar dat het kansloos is om te verwachten dat men vaker een redvoertuig mee laat rijden. Ga er maar aan wennen, er zullen nog wel meer doden gaan vallen bij branden. En dan niet enkel onder burgers.

Brandweer Nederland krijgt gewoon vanuit de overheid een potje geld, daaruit moeten ze e.e.a. financieren. Bezuinigingen worden niet doorgevoerd omdat men alleen maar waarde hecht aan de normtijden. Voorbeeld bijvoorbeeld de HV en TS, in regio Twente wordt minder vaak een HV meegestuurd bij een ongeval beknelling omdat gewoon gebleken is dat deze overbodig blijkt. En bij dit incident is een TW meegestuurd bij de eerste melding, niet een HW. Dus de bezetting van de TW had ook de HW kunnen bemannen toch? Geen extra personeel, wel andere voertuigsamenstelling.