GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016  (gelezen 29962 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marc M

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Ben benieuwd hoe ze de trein gaan bergen. Volgens mij heeft men in NL geen spoorkranen meer voor berging en zo naar de foto's kijkend is een telekraan ook niet makkelijk ter plaatse te krijgen.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Citaat van: vuurbal link=msg=1408324 date=1456246770
Duidelijk zichtbaar is dat de trein ontspoort is toen deze de hoogwerker tegen het bovenleidingportaal schoof, daarop is het portaal om gegaan, de hoogwerker gedeeld en de trein van de baan gegaan. enkele meters verder lijkt de kopt van de trein tever van de spoorbaan te geraken waarna de massa van de rest van de trein door drukt en zo het geheel op de kant helpt. dit is wat ik haal uit de foto.

Als ik de foto bekijk, lijkt het merendeel van de schade aan de cabine van de machinist, vooral te zijn ontstaan door het ontsporen en de daarop volgende confrontatie met de aflopende berm/glooiing van de akker.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
! No longer available

Een wat oudere video van het spoor. Je ziet vanaf 10:48 dat de trein door het groene sein optrekt. Op 13:38 passeert de trein de overweg waar de aanrijding is gebeurd. Natuurlijk verschilt de rijstijl per machinist en zijn deze waardes niet absoluut, maar de kans dat er twee treinen vlak na elkaar over de overweg gaan is aanwezig.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Marc M link=msg=1408334 date=1456249087
Ben benieuwd hoe ze de trein gaan bergen. Volgens mij heeft men in NL geen spoorkranen meer voor berging en zo naar de foto's kijkend is een telekraan ook niet makkelijk ter plaatse te krijgen.

Een stevige baan over het weiland aanleggen waarop de  mobiele kraan ter  plaatse kan komen en kan werken en waarop het zware materieel voor de afvoer kan rijden.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Citaat van: Thor link=msg=1408337 date=1456249623
Een stevige baan over het weiland aanleggen waarop de  mobiele kraan ter  plaatse kan komen en kan werken en waarop het zware materieel voor de afvoer kan rijden.

http://www.tubantia.nl/extra/foto-s/ontsporing-goederentrein-borne-in-beeld-1.4083675
wellicht zelfde oplossing?


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
In een interview met bewoners van de naastgelegen boerderij werd al gesproken over rijplaten.

http://nos.nl/op3/artikel/2088665-die-trein-had-ook-midden-in-m-n-huis-kunnen-liggen.html


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Citaat van: Railchief link=msg=1408209 date=1456225562
Het zwaartepunt van de hoogwerker ligt behoorlijk laag, waardoor deze relatief makkelijk onder de trein schuift. Botsneuzen van de trein zijn ook niet gericht op het van de baan vegen van objecten, maar op het beschermen van de machinistencabine. Dit, gekoppeld aan het feit dat de draaistellen relatief ligt zijn en de massa van de trein dus wat hoger boven het spoor ligt, maakt uit het spoor tillen mogelijk.

Vooral een GTW van Stadler, de meeste apparatuur ligt op het dak, dat verklaard ook gelijk het snel kantelen.
Verder is de complete aanrijdingsbeveiliging er onderuit geslagen, wat tot gevolg had dat de cabine finaal plat gedrukt werd.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Citaat van: Thor link=msg=1408207 date=1456225252
Lijkt mij vrij optimistisch gelet op de ligging midden in het weiland,er moet een baan komen voor de kraan en de wagens/materieel voor de afvoer,het spoor zal waarschijnlijk schade hebben opgelopen en het onderzoek zal wel enige tijd vergen.

Dat is in deze situatie niet zo heel spannend.
De crashsite ligt nog geen 50 meter van de weg af, vrij vlak daar.
Dus met rijplaten kom je al een heel eind.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Marc M

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Citaat van: NS1607 link=msg=1408346 date=1456250839
Dat is in deze situatie niet zo heel spannend.
De crashsite ligt nog geen 50 meter van de weg af, vrij vlak daar.
Dus met rijplaten kom je al een heel eind.


Jos.

Klopt! Maar naast vlak is het wel heel drassig. Vooral de kraan moet wel een stabiele ondergrond hebben.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Zelfde situatie klinkt mij heel bekend in de oren.
2 jaar geleden is in het Belgische Remersdael ook een ongeval geweest met 2 goederentreinen (kop-staart botsing)
Dat was op de Montzenlijn, bovenop het Gulpdalviaduct.
Hierbij zijn 2 wagens geladen met Fiat 500 auto's van het viaduct gevallen in het riviertje de Gulp.
Echter hier was de ondergrond sterk aflopend naar beneden, en zeer drassig.
Men heeft toen getwijfeld om de wagens onder het viaduct te laten liggen of de zaak te verwijderen.
Uiteindelijk is zijn  ze toch maar gaan opruimen, want men vreesde milieuschade door weglopende vloeistoffen uit de auto's.

Om een lang verhaal kort te maken kwam het er op neer dat men 3 weken bezig is geweest om het terrein zodanig toegankelijk te maken dat er 2 mobiele kranen naast het riviertje konden staan om gelijk de wagens en de "Bollekes" op te ruimen.

In Dalfsen verwacht ik hierbij veel minder problemen.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.