GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016  (gelezen 19028 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Kraanmachinist treinongeluk Dalfsen wordt verdacht van dood door schuld
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=238708&cat=1


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Citaat van: Bollie link=msg=1408569 date=1456328234
Denk trouwens zomaar omdat er een knik in de eerste bak zit dat die total loss is.
Dat is geen knik, dat is het geledestuk tussen 2 bakken.
Daarbij zal de gehele constructie een flinke optater gehad hebben.
Dus met andere woorden: de hele santekraam naar de sloop.


Jos
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hoogwerker Dalfsen kwam uit 't niets

Een dag later lijkt de grote vraag: mocht de hoogwerker - die werd gebruikt om bomen te rooien - de weg op, laat staan het spoor over? ,,Normaal gesproken moet een voertuig dat het spoor over wil en afwijkt van het normale verkeer qua snelheid, daarvoor toestemming vragen,'' zegt woordvoerder Franc de Korte van ProRail. ,,Het bedrijf van dat voertuig moet dan eerst bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) vragen of ze het spoor over mogen. Die kijken of dat nodig is en of het echt niet anders kan. En als dat zo is, dan moet bij ProRail een vergunning worden aangevraagd en dan leggen wij op een tijd dat het óns uitkomt het treinverkeer even stil en kunnen ze erover heen. Ik weet alleen niet of dat voor dít type hoogwerker ook noodzakelijk was*). Eén ding weet ik wel: ze hadden geen vergunning want wij wisten niet dat hij kwam. Anders had die trein daar niet gereden.**)''

Type
Thérèse de Vroomen van de RDW laat weten dat 'het van het type hoogwerker afhangt' of het bedrijf zich had moeten melden***). ,,En niemand, ook de politie niet, heeft zich al bij ons gemeld met het type hoogwerker.''

Hans Aarse, voorman van IPAF Benelux, de internationale bond voor hoogwerkerbedrijven, weet te vertellen dat de 'hoogwerker van Dalfsen' géén kenteken had. ,,En dus überhaupt de openbare weg niet op mocht****). Als het gerelateerd is aan werk dat uitgevoerd moet worden, dan mag het wel. De machinist van de hoogwerker mag ervan uit gaan dat de opdrachtgever van zijn bedrijf een Taak Risico Analyse heeft opgesteld en een eventuele vergunning voor de openbare weg heeft geregeld. Onderzoek moet uitwijzen of dat echt allemaal goed was geregeld.''

Maar ProRail wist van niks en dus kon ook machinist Erik Breet nooit weten dat er een hoogwerker (die niet harder rijdt dan 3 tot 3,5 km per uur) zou oversteken.


http://www.destentor.nl/regio/dalfsen/hoogwerker-dalfsen-kwam-uit-t-niets-1.5761099

Kortom iedereen weet wat maar niemand weet kennelijk het fijne in regel en regeltjesland.


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Citaat van: orthello link=msg=1408290 date=1456239674
Ah... toch een 90: MZ90CR
http://www.brinkkraanverhuur.nl/customer_data/upload/products/files/10/31_mz90cr.pdf

20 ton
1kmh (0,28m/s)
Nou Thérésse van de RDW.
Bij dezen


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Het bekende straatje schoonvegen heet dat......

 :-X


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 39,896
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Botsing tussen een reizigerstrein en een hoogwerker te Dalfsen



Foto('s) Onderzoeksraad voor Veiligheid

https://www.youtube.com/watch?v=k9epUtd3yPw
Onderzoeksraad voor Veiligheid

Startdatum onderzoek 23 feb. 2016
Einddatum onderzoek 13 dec. 2016
Type onderzoek Volledig
Status onderzoek Afgerond

Introductie
Op 23 februari 2016 botste een reizigerstrein op een bewaakte overweg tussen Dalfsen en Ommen met hoge snelheid op een overstekende hoogwerker. Hierbij kwam de treinmachinist om het leven. De cabine waarin hij zich bevond, werd geheel vernield. De trein ontspoorde en kwam op zijn zijkant terecht. Twee inzittenden van de trein raakten lichtgewond. De hoogwerker werd volledig verwoest.
 
De afgelopen decennia is het aantal ernstige overwegongevallen aanzienlijk teruggedrongen. De laatste jaren stagneert die afname; het aantal dodelijke slachtoffers bedraagt al enige tijd tien tot vijftien per jaar. Voor de Onderzoeksraad vormde de treinbotsing in Dalfsen aanleiding te onderzoeken of uit dit ongeval lessen zijn trekken die kunnen bijdragen aan verbetering van overwegveiligheid in het algemeen.

Publicatie

Persberichten 13 dec. 2016

Duidelijke instructies nodig bij spoorwegovergangen
Inschattingsfouten van bestuurders bij het oversteken van overwegen kunnen leiden tot ongevallen. ProRail moet daarom zorgen voor instructies bij overwegen om duidelijk te maken of bestuurders van zware en langzame voertuigen zelfstandig de overweg kunnen passeren of dat zij daarbij informatie en instructies van ProRail nodig hebben. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport Botsing tussen een reizigerstrein en een hoogwerker te Dalfsen. Ook is de Raad van mening dat er meer veiligheidswinst valt te behalen wanneer ProRail en lokale wegbeheerders beter samenwerken bij het beoordelen van de risico’s op ongevallen bij overwegen.
 
De afgelopen decennia is het aantal ernstige overwegongevallen aanzienlijk teruggedrongen.
De laatste jaren stagneert die afname; het aantal dodelijke slachtoffers bedraagt al enige tijd tien tot vijftien per jaar. Voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid vormde de treinbotsing in Dalfsen aanleiding te onderzoeken of uit dat ongeval lessen zijn te trekken die kunnen bijdragen aan verbetering van overwegveiligheid in het algemeen.
 
Op 23 februari 2016 botste een reizigerstrein op een bewaakte overweg tussen Dalfsen en Ommen met hoge snelheid op een overstekende hoogwerker. Hierbij kwam de treinmachinist om het leven. De cabine waarin hij zich bevond, werd geheel vernield. De trein ontspoorde en kwam op zijn zijkant terecht. Twee inzittenden van de trein raakten lichtgewond. De hoogwerker werd volledig verwoest. De bedienaar van de hoogwerker had geen mogelijkheid om met ProRail te overleggen en kon op het laatste moment ook niet waarschuwen. De machinist kreeg geen enkele waarschuwing dat de overweg was geblokkeerd. In andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, zijn dergelijke voorzieningen wel aanwezig.
 
Bescherming machinist
Uit het onderzoek blijkt dat de machinist bij dit ongeval, net als bij soortgelijke ongevallen, onvoldoende tijd had om een vluchtpoging tijdig te kunnen afronden. Het is niet duidelijk geworden of de machinist bij dit ongeval een poging heeft gedaan om vanuit de cabine naar het reizigerscompartiment te vluchten. De machinist kon, vanwege de snelheid van de trein en een onoverzichtelijke boog in het spoor, het ongeval pas vier seconden voor de botsing zien aankomen. De crashconstructie van de cabine van een trein is niet bestand tegen de krachten die vrijkomen bij een zware botsing zoals in Dalfsen het geval was. De norm voor botsbestendigheid gaat ook niet uit van dergelijke zware botsingen. Daarnaast maakte de trein die betrokken was bij het ongeval in Dalfsen deel uit van een serie van 88 treinen waarbij de crashconstructie in de cabine lasgebreken vertoont, waardoor de botsbestendigheid lager ligt. Bij het ongeval in Dalfsen waren de krachten echter dermate groot dat ook een cabine zonder lasgebreken zou zijn bezweken.
 
Winsum
Wanneer een trein ontspoort en kantelt zijn de gevolgen groot. Recent ontspoorde in Winsum een reizigerstrein die met een beladen vrachtwagen was gebotst en raakten inzittenden van de trein gewond. Anders dan bij de botsing in Dalfsen betrof het hier een onbewaakte spoorwegovergang en was de snelheid van de trein lager. Ook dit ongeval laat zien dat overwegen risicovolle onderdelen zijn van de infrastructuur. Beide ongevallen onderstrepen hoe belangrijk het is dat bij het beoordelen van de veiligheid van overwegen rekening gehouden wordt met de aard van het kruisende wegverkeer en de mogelijke gevolgen van een overwegaanrijding.
 
Aanbevelingen
Naast de instructies bij overwegen en betere samenwerking tussen ProRail en lokale wegbeheerders beveelt de Onderzoeksraad ProRail aan een procedure in te richten om overweggebruikers, die zonder extra informatie niet veilig kunnen oversteken, de mogelijkheid te geven dit binnen een redelijke termijn alsnog te doen. Ook bestuurders van bijzondere voertuigen moeten zich extra bewust zijn van de risico’s van het oversteken van een overweg en daarop gewezen worden in onder meer opleidingen en huurcontracten. De Raad beveelt ProRail aan ervoor te zorgen dat er een alarmeringsmogelijkheid komt, waarmee een overweggebruiker in problemen alarm kan slaan en dat machinisten gewaarschuwd worden voor een geblokkeerd spoor. Tot slot beveelt de Raad de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu aan om de huidige norm voor botsbestendigheid aan te scherpen, omdat machinisten bij een dreigende botsing er niet op kunnen rekenen dat zij tijd hebben om uit de cabine te vluchten. Het effect van een dergelijke aanscherping van de norm is – vanwege de lange levensduur van treinen – pas op termijn te verwachten. Volgens de Onderzoeksraad valt op korte termijn veiligheidswinst te boeken door maximaal in te zetten op het tegengaan van overwegbotsingen met zware voertuigen.

Bekijk hier het persbericht in pdf.

Downloads



Rapporten

13 dec. 2016 Botsing tussen een reizigerstrein en een hoogwerker te Dalfsen DOWNLOAD

13 dec. 2016 Bijlage B - Reacties op conceptrapport DOWNLOAD

Aanbevelingen
13 dec. 2016 Botsing tussen een reizigerstrein en een hoogwerker te Dalfsen DOWNLOAD






Bij het ongeval werd de cabine van de trein volledig vernield.


De overweg waarop het ongeval plaatsvond.


Op deze foto is een zelfde trein te zien als bij het ongeval was betrokken.


Verenigd Koninkrijk: waarschuwingsborden voor bestuurders van zware en langzame voertuigen met mogelijkheid om contact op te nemen met de verkeersleiding.

Foto('s) Onderzoeksraad voor Veiligheid
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 39,896
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Burgemeester Noten van Dalfsen over rapport: we kunnen hiervan leren

! No longer available
RTV Oost
Gepubliceerd op 13 dec. 2016
Citaat
Burgemeester Han Noten van Dalfsen is voorstander van het plaatsen van extra waarschuwingen bij spoorwegovergangen. In Dalfsen botstein februari een trein van Arriva bij een spoorwegovergang op een hoogwerker. Daarbij kwam de machinist om het leven. Noten sluit zich aan bij de aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat vandaag het onderzoek naar het ongeluk heeft gepresenteerd.

Bekijk het hele bericht op: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=259030
Samen sterk in de hulpverlening!