Voorrangsregels voetgangersoversteekplaats

Auteur Topic: Voorrangsregels voetgangersoversteekplaats  (gelezen 10014 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #20 Gepost op: 26 februari 2016, 15:54:06
Afhankelijk hoe het is geregeld met haaientanden/zeebrapad en dergelijke op rotondes. Ik ken in Roermond 2 rotondes achter elkaar waar je bij de eerst als fietser/voetganger wel voorrang hebt en bij de 2e niet. Beide binnen bebouwde kom. Dus gewoon goed opletten wat op het wegdek staat en wat aangegeven gaat.
Roermond heeft in het verleden wel meer rare verkeersoplossingen bedacht. Zoals viertondes...
4 kante rotondes waar je voorang moet verlenen aan oprijdende autos.
Kortom alles staat in no time vast.

Ik zeg dit omdat het veel noordelijker gelegen Stadskanaal dit concept toen overnam. Want wat een goed idee... not.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #21 Gepost op: 26 februari 2016, 15:54:57
Die zijn dan voor mijn tijd geweest haha
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #22 Gepost op: 26 februari 2016, 15:57:45
Volgens mij hebben ze in beide gevallen voorrang (voor laten gaan), of er nu haaietanden staan of niet.

Zij gaan rechtdoor op jouw weg, jij slaat af. Het bord 'voorrang verlenen' voor voetgangers bestaat niet, maw.: je kunt het ze nooit ontnemen, in zo''n situatie, tenzij je de oversteek een flink stuk verder weg legt, dan wordt het een nieuwe weg.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2016, 17:28:55
Volgens mij hebben ze in beide gevallen voorrang (voor laten gaan), of er nu haaietanden staan of niet.

Zij gaan rechtdoor op jouw weg, jij slaat af. Het bord 'voorrang verlenen' voor voetgangers bestaat niet, maw.: je kunt het ze nooit ontnemen, in zo''n situatie, tenzij je de oversteek een flink stuk verder weg legt, dan wordt het een nieuwe weg.
Bij de meeste rotondes is de afslag een nieuwe rijbaan. Daarop staan haaks de fietspaden en trottoirs. Hoe kom je erbij dat zij voorrang zouden hebben?

Je hebt rotondes waar de fietspaden geintergreerd zijn in de hoofdrijbaan. Hier geldt dat rechtdoor op dezelfde weg voor gaat.
Daarnaast heb je rotondes met een aangepaste voorrangsregeling met haaientanden die juist fietsers voorrang geven. Een van de onveiligste ontwerpen ooit. We staan er dan ook regelmatig voor een ongevalafhandeling.
Probleem is vaak de snelle fiets icm de dode hoeken.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2016, 17:41:33
Bord b6 (haaietanden)gelden daarnaast voor alle weggebruikers.

Voorrang is volgens het rvv:
het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen.

Wat is een bestuurder?
g. bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;




Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2016, 21:09:24

Bord b6 (haaietanden)gelden daarnaast voor alle weggebruikers.

Voorrang is volgens het rvv:
het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen.

Wat is een bestuurder?
g. bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;
Je eerste zin is al fout. Voorrang wordt geregeld tussen bestuurders. Een voetganger is wel een weggebruiker maar geen bestuurder. Omdat het geen bestuurder is, gelden de haaientanden niet voor de voetganger en ook niet voor de bestuurder als hij de haaientanden nadert en een voetganger kruist.



CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2016, 23:09:16
Je eerste zin is al fout. Voorrang wordt geregeld tussen bestuurders. Een voetganger is wel een weggebruiker maar geen bestuurder. Omdat het geen bestuurder is, gelden de haaientanden niet voor de voetganger en ook niet voor de bestuurder als hij de haaientanden nadert en een voetganger kruist.

Oja?

Bord B6 betekend: "verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg".

En nu een apart artikeltje aan het eind van het RVVboek:

Artikel 62 RVV: "WEGGEBRUIKERS zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden."

Artikel 62 bepaalt dat weggebruikers verplicht zijn gevolg te geven aan de verkeerstekens (waaronder verkeersborden) die een gebod of verbod inhouden: A1, A3, B6, B7, de meeste borden uit de C- en D-serie, E1, E2, E3, F1, F3, F5, F7, F9, F10, L11 en L12.

Dus... weggebruikers! Ook voetgangers moeten verplicht gevolg geven aan verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden, niet alleen bestuurders. Waaronder bord B6 dus.

Art 62 wordt aan voetgangers dan ook tenlaste gelegd.

Feitcode R548   categorie 6.
90 euro ex administratiekosten.

Weer wat geleerd Bert. ;)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #27 Gepost op: 27 februari 2016, 01:55:56
Citaat
Bord B6 betekend
Om te beginnen moet betekend met een t: betekent dus...

Je probeert met artikel 62 dingen aan te halen die niet kloppen en, hoeveel moeite je ook doet, je krijgt het op die wijze niet kloppend.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1409226 date=1456524556

Artikel 62 RVV: "WEGGEBRUIKERS zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden."

Juist!  Dat klopt

Citaat van: CopVR3 link=msg=1409226 date=1456524556



Artikel 62 bepaalt dat weggebruikers verplicht zijn gevolg te geven aan de verkeerstekens (waaronder verkeersborden) die een gebod of verbod inhouden: A1, A3, B6, B7, de meeste borden uit de C- en D-serie, E1, E2, E3, F1, F3, F5, F7, F9, F10, L11 en L12.

Dus... weggebruikers! Ook voetgangers moeten verplicht gevolg geven aan verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden, niet alleen bestuurders. Waaronder bord B6
dus.

.

Huh? Een voetganger moet zich aan de maximum snelheid houden volgens jou ( bord A1 en A3)? Heeft een voetganger ineens te maken met een geslotenverklaring? Ja, bij een C16. Een voetganger hoeft nog steeds geen voorrang te verlenen, ook niet bij een B6. Voorrang wordt geregeld door bestuurders en een voetganger is geen bestuurder.
 
Sinds wanneer is de verplichte rijrichting voor voetgangers ingesteld (borden uit de D)? Wat moet een voetganger met inhalen en inhaalverboden? Alleen F5 en F6 zijn weer van toepassing voor VERKEER.
De L-borden die je aanhaalt, snap ik niet... Had dan L2 genoemd. Ik mis in jouw opsomming toch 2 borden die voor voetgangers ook nog wel van belang kunnen zijn: Bord H1 + H2.

Nog even voor de duidelijkheid: Kijk naar de omschrijving van bijvoorbeeld de B6 en B7:
   B6: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg
    B7: Stop; Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg
De borden staan aan de rechter zijde van de RIJBAAN en daar hoort een voetganger maar heel af en toe te komen.

Zo, weer wat uitgelegd aan CopVR3


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2016, 10:53:05
Ik zou zeggen probeer het eens in de praktijk en maak bezwaar tegen de flip.

Dan graag hier het resultaat posten.  ;)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2016, 11:41:33
Dus... weggebruikers! Ook voetgangers moeten verplicht gevolg geven aan verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden, niet alleen bestuurders. Waaronder bord B6 dus.


Zijn er dan voetpaden/trottoirs waar bord B6 specifiek voor voetgangers gebruikt wordt? Of geldt het bord dat tussen de rijbaan en voetpad staat dan ook voor het voetpad? En hoe zit het dan met de zichtbaarheid van dat bord voor voetgangers?

Belangstellende vragen omdat ik zelf als voetganger nooit op die manier naar bord B6 langs een rijbaan kijk.
(Dat de wet zegt dat ik als voetganger ook verplicht gevolg moet geven aan verkeerstekens met ge/verboden was/is mij duidelijk...)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten