Het is een bewuste keuze om een dekkingsplan te maken wat niet uitgaat van gelijktijdigheid. Zouden ze namelijk wel uitgaan van gelijktijdige incidenten zouden er of posten bij moeten, of voertuigen erbij moeten. Zodat je altijd en overal je slagkracht behouden blijft. Het gaat tot nu toe altijd goed, tot dat.... En het leegtrekken van een halve regio behoord daar net zo onder, men geloofd niet in gelijktijdige incidenten. Terwijl het leven tijdens een zeer groot incident gewoon door gaat.
Het is wel slecht gesteld als je bij een inzet met 4x TS al restdekkingsproblemen krijgt. Maarja, in het dekkingsplan gaan we niet uit van gelijktijdighed. En als we onze dekkingsplannen daar niet op instellen gebeurd het ook niet denkt men.
Volgens mij moet er wel degelijk uit gegaan worden van gelijktijdige incidenten. In welke mate dat kan is natuurlijk afhankelijk van hoe groot een regio is. Een kleien regio kan natuurlijk minder behappen maar daar zijn de afstanden naar bijstand verlenende buurregios meestal weer kleiner. Bij ons wordt over het algemeen "Haasje over"gedaan. Eerste peloton meest nabije posten, voor meer eenheden worden dan een paar posten overgeslagen
Ik tel in Twenthe zo snel 27 posten. Meer dan genoeg om meerdere incidenten aan te kunnen denk ik. Zo is de Lutte hier overgeslagen. Borne voor herbezetting opgeroepen. Denekamp overgeslagen en Ootmarsum gealarmeerd. Enige onlogische wat ik heb kunnen ontdekken is waarom niet Oldenzaal thuis laten en De Lutte alarmeren en waarom niet Boekelo in plaats van beide posten in Enschede. Maar als ik het kaartje zo zie denk ik niet dat er veel mis is.
Het is wel bijzonder. Als brandweer kom je pas in actie als alles mis is gegaan. De brandweer zelf is echter niet meer voorbereid voor alles wat er mis kan gaan.
Er is ook in het verleden nooit sprake van geweest dat de brandweer was "voorbereid voor alles wat er mis kan gaan".