MICU en optische en geluidsignalen

Auteur Topic: MICU en optische en geluidsignalen  (gelezen 9651 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #20 Gepost op: 29 februari 2016, 14:21:17
Citaat van: 7131 link=msg=1409680 date=1456750253
???, wat bedoel je hier precies mee ?
Ik lees het als dat je tijdens het voeren van de normale sirene normaliter de versneller activeert om extra attentiewaarde te krijgen, je nu de Martinhoorn activeert om dit effect te bereiken.

Bij deze ambulance opgebouwd door Wietmarscher gaat de "normale sirene" trouwens wel uit als de Martin Horn ingeschakeld wordt:
https://www.youtube.com/watch?v=sCHrhPKvaLA
Korrie112
En bij deze van Ambulanz Mobilie/Visser niet. De MICU's waarover we het hebben worden ook bij Visser opgebouwd. Het is dus apart te schakelen, alleen Visser doet dit niet.
https://www.youtube.com/watch?v=ZQzlOET16Fw
112NL
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #21 Gepost op: 29 februari 2016, 16:15:05
Ow dat zijn een van de weinige ambulances met luchthoorn!


HSK-119

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
    • Reddingsbrigade Heemskerk
Reactie #22 Gepost op: 1 maart 2016, 00:55:14
Maar dus terugkomend op de startvraag: mag een hulpverleningsvoertuig wel een elektrische en martin hoorn tegelijk voeren als dit samen een 4-tonig orkest vormt? (De oude ambulance sirene had er trouwens ook meer dan 2, maar volgens mij is dat juist aangepast om alles naar 2 te zetten voor eenvoud)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #23 Gepost op: 1 maart 2016, 11:02:23
Hoezo kun je je een Martin Horn niet versnellen?? Schijnt toch een vrij gebruikelijke optie te zijn bij Martin Horn luchthoorns. Kwestie van het verdeelwiel die de luchtstroom wisselend naar de twee tonen stuurt sneller te laten draaien. De exacte techniek weet ik niet, maar ik gok op het verhogen van het toerental van de elektro motor, of als het verdeelblok rond draait door de luchtstroom van de compressor de snelheid van de lucht verhogen. Iemand die het juiste antwoord heeft?
https://www.youtube.com/watch?v=BcSfbwq_fAE
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #24 Gepost op: 1 maart 2016, 11:08:12
Citaat van: HSK-119 link=msg=1409822 date=1456790114
Maar dus terugkomend op de startvraag: mag een hulpverleningsvoertuig wel een elektrische en martin hoorn tegelijk voeren als dit samen een 4-tonig orkest vormt? (De oude ambulance sirene had er trouwens ook meer dan 2, maar volgens mij is dat juist aangepast om alles naar 2 te zetten voor eenvoud)

Als dit een 4-tonig orkest vormt niet. Maar zoals al eerder werd aangegeven (dacht ik) geven de Martin en de elektrische hoorn dezelfde toonhoogte. Alleen doordat de Martin op een andere manier zijn geluid produceert klinkt deze anders, maar dan mag het dus wel.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #25 Gepost op: 1 maart 2016, 12:38:34
Na het zien van de filmpjes van reguliere ambulances met martinhoorns zou ik graag iemand willen uitnodigen om mij uit te leggen wat überhaupt het doel is van deze tweetonige toeters.

Ik dacht namelijk dat ze uitsluitend bedoeld waren om overig verkeer te laten weten dat er een voorrangsvoertuig aan komt met de afmetingen en het gewicht van een vrachtwagen. Waardoor alvast rekening gehouden moet worden met een voertuig wat minder wendbaar is, een langere remweg heeft en meer ruimte nodig heeft.

Dit LIJKT mij niet het geval bij een reguliere ambulance.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #26 Gepost op: 1 maart 2016, 13:03:39
Citaat van: LSPD link=msg=1409873 date=1456832314
Na het zien van de filmpjes van reguliere ambulances met martinhoorns zou ik graag iemand willen uitnodigen om mij uit te leggen wat überhaupt het doel is van deze tweetonige toeters.

Ik dacht namelijk dat ze uitsluitend bedoeld waren om overig verkeer te laten weten dat er een voorrangsvoertuig aan komt met de afmetingen en het gewicht van een vrachtwagen. Waardoor alvast rekening gehouden moet worden met een voertuig wat minder wendbaar is, een langere remweg heeft en meer ruimte nodig heeft.

Dit LIJKT mij niet het geval bij een reguliere ambulance.

Volgens mij gaat het niet zozeer om het formaat voertuig, maar dát er een voorrangsvoertuig aan komt. Brandweerwagens zijn doorgaans vrachtwagens, die al een compressor aan boord hebben voor de remmen etc. Het is dus gemakkelijk daar een aftakking op aan te sluiten voor de luchthoorns. Mijn gok is dat dat vooral oorzaak is dat de meeste brandweerwagens hoorns hebben en kleinere voertuigen meestal elektrische sirenes.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #27 Gepost op: 1 maart 2016, 14:03:39
Citaat van: Mattijs link=msg=1409880 date=1456833819
Volgens mij gaat het niet zozeer om het formaat voertuig, maar dát er een voorrangsvoertuig aan komt.
Ja, dat is de functie van de sirene in het algemeen, maar was benieuwd naar de functie van de martinhoorn tov de elektrische.

Citaat van: Mattijs link=msg=1409880 date=1456833819
die al een compressor aan boord hebben voor de remmen etc. Het is dus gemakkelijk daar een aftakking op aan te sluiten voor de luchthoorns.

Hebben normale ambulances ook zo'n compressor aan boord voor andere zaken dan de sirene?

Zo niet, dan vraag ik me af wat de reden is om deze er speciaal in te bouwen zodat daar een martinhoorn op aangesloten kan worden. Dit terwijl vrachtwagens bij politie voor zo ver ik weet altijd met elektrische sirene rijden (correct me of i'm wrong), daar waar juist een martinhoorn me op z'n plek lijkt.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #28 Gepost op: 1 maart 2016, 16:02:07
Citaat van: LSPD link=msg=1409889 date=1456837419
Ja, dat is de functie van de sirene in het algemeen, maar was benieuwd naar de functie van de martinhoorn tov de elektrische.

Hebben normale ambulances ook zo'n compressor aan boord voor andere zaken dan de sirene?

Zo niet, dan vraag ik me af wat de reden is om deze er speciaal in te bouwen zodat daar een martinhoorn op aangesloten kan worden. Dit terwijl vrachtwagens bij politie voor zo ver ik weet altijd met elektrische sirene rijden (correct me of i'm wrong), daar waar juist een martinhoorn me op z'n plek lijkt.

Sommige ambulance hebben luchtvering, kan me indenken dat er dan ook een aftakking op gezet word voor luchthoorn. In andere gevallen zal er inderdaad een compressor moeten worden ingebouwd.

Ik zou er verder niet teveel achter zoeken. Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #29 Gepost op: 1 maart 2016, 16:46:27
Citaat van: LSPD link=msg=1409873 date=1456832314
Na het zien van de filmpjes van reguliere ambulances met martinhoorns zou ik graag iemand willen uitnodigen om mij uit te leggen wat überhaupt het doel is van deze tweetonige toeters.

Ik dacht namelijk dat ze uitsluitend bedoeld waren om overig verkeer te laten weten dat er een voorrangsvoertuig aan komt met de afmetingen en het gewicht van een vrachtwagen. Waardoor alvast rekening gehouden moet worden met een voertuig wat minder wendbaar is, een langere remweg heeft en meer ruimte nodig heeft.

Dit LIJKT mij niet het geval bij een reguliere ambulance.
Het doel van deze toeters is dat de ambulances beter gehoord worden. De getoonde filmpjes zijn ambulances waar deze als wijze van proef zijn opgebouwd.
Citaat van ambulanceblog:
Citaat
Deze installatie werkt op een speciaal ingebouwde luchtcompressor en wordt naast de elektronische sirene gevoerd wanneer de versneller wordt geactiveerd.
De elektrische sirene bestaat uit een bas-speaker en een hoge tonen-speaker en produceert 114 Decibel, de vier Martin Hoorns 117 Decibel. Doordat deze luchthoorns twee x twee fase geschakeld zijn ontstaat er een zeer breed geluidsspectrum, waarbij het geluidsvolume in de cabine niet boven de 80 Decibel komt.

In dit project hebben wij zeer nauw samengewerkt met de importeur van Martin Hoorns, W en G te Maarssen en Visser ambulance uit Leeuwarden. Groot struikelblok was de lengte van de hoorns. Er was helaas geen andere plek te vinden aan de voorzijde dan onder de voorbumper, hoe kwetsbaar deze plaats zal zijn moet blijken uit de proef.
De eerste ervaringen van ambulanceteams zijn erg positief, hopelijk resulteert dit in een bredere toepassing op meer ambulances binnen de RAV Gooi en Vechtstreek.
 
Voor meer informatie:
http://www.ambulanceblog.nl/rav-gooi-en-vechtstreek-start-proef-met-luchthoorn/
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance