MICU en optische en geluidsignalen

Auteur Topic: MICU en optische en geluidsignalen  (gelezen 9703 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 2 maart 2016, 22:54:05
Er zijn meerdere varianten leverbaar van de martinhoorn.

1 serie is de bekende uitvoering van een losse 12 (of 24) volt compressor en 2 of 4 luchthoorns.

Dan is er een speciale uitvoering voor vrachtwagens voor de Nederlandse markt met versneller.
Vrachtwagens hebben een eigen luchtvoorziening, waar een aftakking (kring 4, accessoire stand) een kleppenblok tussen wordt geplaatst.
Dit zijn 3 ventielen, die apart bekrachtigd worden met een regelunit. 1 klep voor "ta", 1 klep voor "tu" en optioneel 1 klep met reduceerventiel voor de nachtstand.
Druk je kort op de claxon, zal de electronische aansturing tussen klep 1 en 2 sneller wisselen (aka versneller). Druk je op de knop nachtstand, wordt de lucht omgeleid door een reduceerventiel. Minder druk door de leiding, dus minder geluid uit de hoorns.

Op dit moment wordt er gewerkt aan een 12V compressor met drukvat, zodat ook op kleinere voertuigen een versneller mogelijk is.
Electronische compressor wordt in NL zo min mogelijk toegepast. Compressor moet af en toe worden voorzien van een druppeltje olie....en dat wordt heel vaak vergeten, daarnaast hebben de compressors ook een relatief hoog verbruik (tussen de 200 en 240 watt).


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #41 Gepost op: 3 maart 2016, 08:10:09
Dank je, dat is zeer informatief  O0

Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1410204 date=1456955645
Electronische compressor wordt in NL zo min mogelijk toegepast.

Als ik hieruit goed begrijp een elektronische sirene die het geluid van een compressorhoorn nabootst, waarom wordt die dan in NL weinig tot niet ingezet? Ik hoor die hier in München juist vrij veel, alhoewel de brandweerwagens (inclusief brandweerambu's) kennelijk nog steeds de originele Martins hebben. Elektronisch heeft m.i. veel voordelen (makkelijk te regelen nachtstand/voetgangerszonestand, makkelijk te regelen versneller (indien gewenst - is in D echter kennelijk geen thema), geen bewegende delen, geen extra luidspreker nodig boven die van een normale elektronische sirene, vermoedelijk minder duur enz.) maar ook enkele nadelen (in mijn oren nèt niet zo luid als een echte Martin, maar dit zou misschien met betere luidsprekers opgelost kunnen worden?).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #42 Gepost op: 3 maart 2016, 11:13:17
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1410221 date=1456989009
[...]
Als ik hieruit goed begrijp een elektronische sirene die het geluid van een compressorhoorn nabootst,
[...]
Nee, dat begrijp je niet goed.
Een compressor, aangedreven door een elektromotor, die de hoorn(s) van lucht voorziet. Het geluid blijft dus uit een luchthoorn komen...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #43 Gepost op: 3 maart 2016, 19:14:36
Citaat van: HSK-119 link=msg=1409822 date=1456790114
Maar dus terugkomend op de startvraag: mag een hulpverleningsvoertuig wel een elektrische en martin hoorn tegelijk voeren als dit samen een 4-tonig orkest vormt? (De oude ambulance sirene had er trouwens ook meer dan 2, maar volgens mij is dat juist aangepast om alles naar 2 te zetten voor eenvoud)
Leuek vraag voor de EU regelneefjes in Brussel, overigens is Nederland altijd de braafste volger en de snelste implementator van neiuwe regels rond HV autos in Europa, de rest, voornamelijk zuid Europa kachelt e rrustig achteraan met begrafeniswagen tempo... daar zie ne hoor je nog steeds rode en gele en oranje zwaailampen, meertonige sirenes, amerikaanse whail yelp sirenes et  etc
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #44 Gepost op: 3 maart 2016, 19:21:24
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1410027 date=1456902044
Wat tower-ladder zegt kan ik alleen maar bevestigen. Let op de volgende wagens:

http://www.youtube.com/watch?v=MOB5ubVLHdQ  de Audi Brandweer-OvD-wagen

http://www.youtube.com/watch?v=rJm01u45P1g  de BMW X3 Notarztwagen (toevallig een route kruisend die ik vrijwel dagelijks rijd).

Het is in Duitsland niet ongewoon om ambulances, maar dus ook kleinere wagens, met Martinhoorns te zien (en horen)  ;). Technisch geen enkel probleem.

vrijwillige brandweer OVD was wellicht ietwat suicidaal tijdens zn spoedritje...  calimero met luchthoorns..  de brandweerwagen reed rustig door met blauw na kruising, rustig spoedje dus...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #45 Gepost op: 8 maart 2016, 10:15:39
Citaat van: LSPD link=msg=1409589 date=1456701063
@Joffry Ambu-Vpk dus wat jij zegt is dat een kleine verbetering als het wat ik zei met de sirene geen zin heeft, omdat het toch niet opvalt in een wagen met zo veel verbeterpunten op het gebied van comfort (en veiligheid?)?
Worden de horens in de MICU dan ook geactiveerd met de knop voor de toeter?

Betekent dit dat er dus ook nooit alleen met 'martinhoorns' gereden kan worden, maar deze altijd klinkt in combinatie met de elektrische sirene, dit omdat ze dienen als vervanging voor de versneller?
dat klopt idd... alleen als "versneller" en geactiveerd met de claxonschakelaar

https://www.instagram.com/p/1u0ZNvAac2/?taken-by=jvo1977
vanuit de auto hoor je hoe intens het geluid is
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #46 Gepost op: 8 maart 2016, 18:15:46
Citaat van: jvo link=msg=1411479 date=1457428539
https://www.instagram.com/p/1u0ZNvAac2/?taken-by=jvo1977
vanuit de auto hoor je hoe intens het geluid is
Moeilijk om zo te beoordelen met een volumeknop, maar in ieder geval duidelijk hoorbaar vanuit de cabine.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #47 Gepost op: 8 maart 2016, 19:53:28
Citaat van: LSPD link=msg=1410106 date=1456922987
Ik ben miet zo heel technisch dus ik begrijp verder vrij weinig van wat hier gezegd wordt, maar ik geloof het!  ;D

Maar als ik het goed begrijp staat het plaatsen van Martin Hoorns (zowel in de techniek als de tactiek) volledig los van het type voertuig.

Wat ik dan niet begrijp is; waarom niet simpelweg de elektrische versneller iets harder laten klinken? Moet er voor een winst van 3 decibel nou echt een heel apart systeem ingebouwd worden?

En als het ook niet uitsluitend bedoeld is voor vrachtwagens, kan het dan ook zo zijn dat we (in theorie) golfjes of zelfs motoren gaan zien met Martin Hoorns? Wat zouden we hiervan vinden?

Een winst van 3 decibel betekent dat de geluidsterkte ongeveer verdubbeld.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #48 Gepost op: 8 maart 2016, 21:22:32
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1411600 date=1457463208
Een winst van 3 decibel betekent dat de geluidsterkte ongeveer verdubbeld.
Weet je het heel zeker? Ik heb het geprobeerd uit te zoeken maar kom er niet helemaal uit, ik stuit op ingewikkelde natuurkundige verhalen en de laatste keer dat ik daar les in heb gehad is alweer een tijd geleden.

Wel heb ik dit gevonden:
Citaat
Het menselijk gehoor werkt [ook] min of meer volgens een logaritmische schaal. Een toename van 3 dB ervaart de mens als “iets harder”, terwijl de geluidsdruk in Pascal dan 2x zo hoog is.
Bron:http://lichtbeeldgeluid.nl/geluid/akoestiek/wat-is-een-decibel/

Verdubbeling van de geluidsdruk uitgedrukt in Pascal leidt er dus niet toe dat geluid als dubbel zo hard wordt ervaren. 3 decibel maakt dus voor een sirene weinig uit.

Ik kan er natuurlijk naast zitten. Ik sta open voor een lesje natuurkunde voor dummies  :P


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #49 Gepost op: 8 maart 2016, 22:12:32
Even gravend in mijn natuurkundig verleden tijdens de school: verhoging met 1 decibel is 10x zo hard. Tenminste, dat is wat mij bij staat van toen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel