Rechtdoorgaand verkeer

Auteur Topic: Rechtdoorgaand verkeer  (gelezen 2295 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Gepost op: 27 februari 2016, 13:25:34
Bij afslaan verleen je geen voorrang maar moet je rechtdoorgaand verkeer (ja, ook de voetganger) VOOR LATEN GAAN.

Vraag: Geldt dit nu voor alle kruisingen (ik denk van wel) of alleen voorrangskruisingen (ik denk van niet, zeker nu ik hoor dat voetgangers niet meedoen aan voorrang)?

Dank.




CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2016, 15:30:09


Bij afslaan verleen je geen voorrang maar moet je rechtdoorgaand verkeer (ja, ook de voetganger) VOOR LATEN GAAN.

Vraag: Geldt dit nu voor alle kruisingen (ik denk van wel) of alleen voorrangskruisingen (ik denk van niet, zeker nu ik hoor dat voetgangers niet meedoen aan voorrang)?

Dank.

Nee. Verkeerstekens gaan voor verkeersregels. Het is een regel dat rechtdoorgaand verkeer voorgelaten moet worden.

Is e.e.a. met verkeerstekens (of b.v. met voetganger-verkeerslichten geregeld)
gaat dit voor die regel.

Compleet verhaal:

De algemene regel in Nederland is dat je verplicht bent alle verkeerstekens op te volgen. Gebod of verbod. (art 62 rvv.) Verkeerstekens zijn verkeersborden, verkeerslichten en verkeerstekens op het wegdek.
De algemene verkeersregels gelden overal behalve wanneer e.e.a. anders is geregeld d.m.v. verkeersborden, verkeerslichten of aanwijzingen van b.v. politiemensen of verkeersregelaars.

Volgorde:
-Verkeersborden en verkeerstekens
gaan voor de verkeersregels.
-Verkeerslichten gaan weer voor verkeerstekens en verkeersborden die de voorrang regelen.
-Aanwijzingen van politiemensen en verkeersregelaars gaan weer voor de verkeerslichten.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2016, 15:36:40
Dank. Wat ik bedoelde was: ik rijd op een voorrangsweg, en sla af. Ik moet rechtdoorgaande voetgangers voor laten gaan, toch?

Of: ik rijd op een niet-voorrangsweg, en sla af. Ik moet rechtdoorgaande voetgangers nog steeds voor laten gaan, toch?

Maw.: als ik afsla moet ik toch altijd alle rechtdoorgaande voetgangers voor laten gaan, nietwaar? Maakt toch niet uit of het een voorrangskruising is of niet (iemand zei dit zojuist)?
Vooropgesteld dat er geen VRI staat, inderdaad.

Overigens: moet ik een rechtdoorgaande voetganger voor laten gaan, als hij door rood loopt? Ik bedoel juridisch, ik zal hem niet overrijden, hoor... ;)


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2016, 16:22:52


Overigens: moet ik een rechtdoorgaande voetganger voor laten gaan, als hij door rood loopt? Ik bedoel juridisch, ik zal hem niet overrijden, hoor... ;)

Nee rood is stoppen. Ook voor voetganger.
Bij een aanrijding komt art 185 wvw om de hoek.
Een voetganger is een zwakkere verkeersdeelnemer. Aansprakelijkheid ligt dan bij de bestuurder van het motorvoertuig.

Mits je je kunt beroepen op overmacht art 6:75 BW, roekeloosheid voetganger (rood licht aantonen met getuigen, dashcam enz...).

Maar dit wordt niet vaak toegekend.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2016, 16:25:44
Thanx.

En deze:

Citaat
als ik afsla moet ik toch altijd alle rechtdoorgaande voetgangers voor laten gaan, nietwaar? Maakt toch niet uit of het een voorrangskruising is of niet (iemand zei dit zojuist)?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2016, 17:33:50
Deze klopt.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2016, 17:47:38
 098uo