BHV in België

Auteur Topic: BHV in België  (gelezen 17563 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 6 maart 2016, 17:36:07
Dank voor je uitleg Tom B. Heb je een link naar Belgische Wetgeving waar dat kan vinden?
Ik begin nu wel een beetje te begrijpen waarom medewerkers van Belgische bedrijven bij mij in Amsterdam komen voor BHV.


Bytehunter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
    • de vries brandbeveiliging & opleidingscentrum
Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2016, 19:26:48
Hallo,

Ik ben vorig jaar werkeloos geworden. Heb enkele jaren als oa bhv instructeur in Nederland gewerkt.

Echter ik woon net over de grens in België.
Aangezien in mijn regio genoeg opleiders zaten had ik het idee om mij te richten op de Belgische markt.  

Na wat telefoontjes en mails kan ik jullie hier nu dan ook een antwoord opgeven.

In België zijn wel degelijk regels opgesteld.
De FOD WASO hanteerd deze regels.
Deze regels zijn terug te vinden in het koninklijk besluit van 2014.
Echter het kb van 2010 is ook nog van kracht.

Een nijverheidsmedewerker, bhv'er dient een erkend diploma te hebben. En hier zit nu juist het dilemma al onze Nederlandse papieren worden niet erkend in België. De reden hiervoor is dat ze niet zijn opgenomen als gecertificeerde opleider. (Kb 2010)

Nu zijn er Europese richtlijnen, en sommige opleidingen zijn Europees erkend. Op Advies van een MVK en HVK in Nederland heb ik FOD WASO hier op geattendeerd.  Spijtig genoeg heeft dit niks veranderd.

Heel kort Door de bocht, wil je deze lessen gaan verzorgen in België,  begin dan zelf eerst met erkende diploma's te behalen. (EHBO vervolg door instructeur)

Niet erkende diploma's die worden uitgeschreven, staat gelijk aan geen diploma.

Marco

Getypt op telefoon.