Grote brand (woning) Vondelkade - Heemstede 28-02-2016

Auteur Topic: Grote brand (woning) Vondelkade - Heemstede 28-02-2016  (gelezen 6771 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 29 februari 2016, 23:39:53
Ben bang dat we geen antwoorden gaan krijgen hier, tenenkrommend, zou het graag horen, want mss zit ik er naast met mijn vragen.


KCLDP

  • SEH & Recovery verpleegkundige ~ Hoofdbrandwacht & Chauffeur Licht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 603
Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2016, 12:46:41
Citaat van: Breathe link=msg=1409663 date=1456746332
Wel een hoop vragen over deze inzet moet ik zeggen.
Ik ben wel verbaasd dat de naast gelegen woning alsnog is gaan branden.
Dit soort panden hebben altijd doorlopende zolders, dit mag geen verrassing zijn, daarom is een van de vragen waarom zo laat daar een inzet gepleegd of mis ik iets?
Je ziet ook heel goed dat het incident niet onder controle is, omdat met name aan de achterzijde donkere rook blijft persen en er voor ingezet wordt met lage druk.

Ik word ook niet veel wijzer van de vakkundige uitleg van de persvoorlichter, of althans iemand die een paar vragen voorgeschoteld krijgt.

Hoop dan ook dat iemand inhoudelijk het e.e.a. kan verduidelijken, want vooralsnog word ik een beetje verdrietig van hetgeen ik hier zie als ik denk aan vakbekwaamheid.
Om maar niet te spreken over veiligheid (3 mensen via een ladder richting de dakgoot) terwijl de voordeur gewoon geforceerd kan worden. Brand zit immers als in de kap van de naastgelegen woning.

Men werkt ook op hoogte zonder gezekerd te zijn....
Veiligheidsregio Hollands-Midden Vrijwilliger kazerne Leiden Noord


guest12562

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2016, 16:44:17
Goed dan de knuppel maar in het hoenderhok, mss kunnen we een gezonde discussie starten, dit is dus niet bedoelt als afzeiken maar gewoon kritisch kijken naar wat er gebeurd is. Daarbij kan ik er ook naast zitten, dus hoor ik graag hoe andere denken of het hebben meegemaakt.

Voor de duidelijkheid, ik heb het over het filmpje van bijna 15 minuten.

- In het begin van het filmpje lijkt de brand te temperen, maar enkele minuten later gaat de brand in het brandadres weer druk opbouwen, vraag is zijn er mensen met lage druk stralen binnen? Gezien de brandontwikkeling kan ik me voorstellen dat men niet meer naar binnen wil, wat valt er immers nog te redden op het brandadres? Zijn er alleen stralen voor ingezet of ook achter? Van achter heb ik nagenoeg geen beeld.
- Na de 1 minuut begint de rook weer donkerder te kleuren er is dus nog brandontwikkeling, op het brandaders is dit niet zo spannend, maar wat gebeurd er op dat moment in de naastgelegen woning, wordt daar al ingezet op uitbreiding voorkomen, zitten er daar al ploegen in welke controleren in de woning op doorslag?
- Rond minuut 2 staan er twee officieren vrolijk te keuvelen, maar signaleren niet dat er rook ontwikkeling in de kap doorzet naar de naastgelegen woning, hier lijkt op dat moment ook nog steeds geen actie op ondernomen, of is men hier al druk mee bezig?
- Na minuut 3 wordt het steeds gezelliger op straat, commandant komt er ook bij en schuift vrolijk aan bij OVD's, bevelvoerders en manschappen, inmiddels lijkt de derde woning vanaf de hoek ook al wat rook binnen te hebben. Bij dit soort bouw lopen de zolders lekker over in elkaar. Opvallend dat hier niemand wat mee lijkt te doen.
- Bij minuut 6 zien we de donkere rook bij de buren verschijnen een proces wat al lang gaande is, is het een bewuste keuze geweest om dit zo te doen?
- Rond minuut 8 is het duidelijk dat de brand ook in de kap zit bij de buren, men besluit pannen weg te gaan halen met de HW, waarom? De brand zit toch binnen?
- Ook vanaf de voorzijde gaat men nu de dakpannen nat houden, vanwege?
- Dan wordt er om 8.30 een ladder tegen het balkon geplaatst en gaat men daar schade maken, waarom ging men niet gewoon door de voordeur van dat huis, ook daar moet je schade maken, maar je hoeft geen gekke capriolen uit te halen om bij de brand te komen, die zit namelijk binnen. Afweging?
- Wat is de reden dat twee manschappen ongezekerd in de dakgoot gaan staan? Daar komt overigens nog een straal bij ook, wat nog meer risico met zich meebrengt.
- Ben wel blij dat die bevelvoerder de straal op het balkon vasthoudt hij heeft vast niks anders te doen? Daarna gaat hij op de ladder psychische bijstand verlenen, altijd prettig, heeft hij geen portofoon?

Uiteindelijk zie je de vlammen in de zolder zitten, van het tweede huis wel te verstaan, als je lang genoeg wacht dan krijg je dat idd. Dit is wat bij mij dus vragen oplevert, vragen staan hierboven en gaan veelal over dat gedeelte van de brand. Ik begrijp ook dat Haarlem (aanwezig en zelfde regio) wel vaker heeft moeten dealen met een brand in een kap en erachter kwam dat deze makkelijk doorloopt naar de volgende woning(en). Het is sowieso geen onbekend fenomeen, zeker niet met deze bouw.

Het klopt dat ik er scherp in zit, maar ik voel me als brandweerman aangetast als ik word aangesproken op mijn vakbekwaamheid, daar ga ik dan wat aan doen. Ik mis hier gewoon iets aan inzicht, zie veel vergaderingen op straat plaatsvinden, weinig actie worden ondernomen. Pas als het overduidelijk is dan gaat men op actie over, niet als de eerste signalen zich voordoen.

Dus kom maar op, zie ik het verkeerd of ernaast, mis ik info of iets anders?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 1 maart 2016, 17:02:45
Zou het geholpen hebben om meteen vanaf het begin bij de buren overdruk in de woning te creëren, door de ventilator daar voor de deur neer te zetten en de woning dicht te houden? Eventueel ondersteund met een binnenaanval. De woningen ogen oud, dus houten vloeren kunnen zomaar aanwezig zijn, en anders fietst de brand inderdaad wel via het dakbeschot naar de buren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


guest12562

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 1 maart 2016, 19:29:26
Ja hoor prachtig voorbeeld.

Maar mss zijn er overwegingen geweest om dit niet te doen, terug naar enkele posts hierboven......


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #16 Gepost op: 1 maart 2016, 20:26:38
Citaat van: Breathe link=msg=1409813 date=1456785593
Ben bang dat we geen antwoorden gaan krijgen hier, tenenkrommend, zou het graag horen, want mss zit ik er naast met mijn vragen.
Met je vragen is voorlopig nog niets mis, maar zonder betere onderbouwing vind ik onderstaande uitspraken niet direct in overeenstemming met wat ik uit het filmpje kan halen.
Citaat
- Rond minuut 2 staan er twee officieren vrolijk te keuvelen, maar signaleren niet dat er rook ontwikkeling in de kap doorzet naar de naastgelegen woning, hier lijkt op dat moment ook nog steeds geen actie op ondernomen, of is men hier al druk mee bezig?
- Na minuut 3 wordt het steeds gezelliger op straat, commandant komt er ook bij en schuift vrolijk aan bij OVD's, bevelvoerders en manschappen,
De enige "glimlach" die ik kan ontdekken is die van de collega van 3.17 min. Daarentegen geven de vele wijzende gebaren en blikken naar de brand tijdens de onderlinge contacten mij meer de indruk van een geïnteresseerd overleg.

Daarnaast is het voor mij heel lastig in te schatten welk "nutteloos gedrag" hoort bij hulpverleners die net klaar zijn met een intensieve actie, net worden voorbereid hierop of inderdaad in afwachting zijn en/of nog overbodig.

Hoe worden taken verdeeld t.a.v. observatie, dat wat jij in dit geval t.a.v. de filmbeelden doet ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 1 maart 2016, 22:50:14
Bij elke binnenbrand geld de kubus. Voorzijde,achterzijde links, rechts boven en onder.
We kennen eigenlijk maar 2 zijdes echt goed, de voorzijde waar we tegenaan kijken. De linkerzijde de buitenmuur. Wat er aan de rechterzijde gebeurd zien we niet. Maar daar ligt wel je prio, je wil niet dat de brand naar de buren verhuist wat nu wel is gebeurd. Er had meteen vanaf de buren een binnenaanval moeten worden ingezet, zeker als je ziet dat er in ene bij de buren rookontwikkeling is. Meteen een ploeg op inzetten om te checken of daar een doorslag zit of dit enkel de rook is die onder de pannen door trekt. Warmtebeeldcamera mee en een straal. Je ziet dit allemaal niet gebeuren, ja als het te laat is.

Het lijkt net of ze de buren maar vergeten zijn. En dan is zo'n club kwebbelende brandweermensen wel leuk om te zien en om te filmen. Ik zie ze liever ook actie ondernemen. Zeker als je constateert dat de brand onder je vingers zich uitbreid naar een zijde waar je hem niet wilt hebben. Die woning is toch al verloren, rest enkel de buren die wil je toch wel graag behouden.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #18 Gepost op: 2 maart 2016, 23:09:43
Ik kan me wel vinden in de vragen van Breathe over het verloop van deze inzet. Ik zie enorm veel TS´n, en personeel, bevelvoerders, blauwe bovenstukken, 3-4? en OVD en CVD. En toch lijkt men verbaasd over het houtwerk in het dakraam bij de buren wat plotseling bruin begint te verkleuren ;)
Opstelplaatsen voertuigen verdiend ook geen schoonheidsprijs. De Autoladdder kan nooit de hele gevel bereiken, ende prioriteit ligt niet aan de vrije gevelzijde, maar aan de zijde waar uitbreiding dreigt. Dus ik had de AL voor bij die TS laten opstellen. Dan de 2e TS die op open water staat blokkeert de hele weg, waar door ook van die zijde de HW genoegen moet nemen met een niet ideale opstelplaats.
Kan maar één reden verzinnen voor het verloop van deze inzet. OVD roept offensieve buitenaanval, en dat is netjes uitgevoerd. Nieuwe inzichten, verse bevelvoerders, en OVD. In hun ogen is de inzet prima verlopen. Voor elke zijde een TS, redvoertuigen op de hoeken en aflos TS'n omdat de inzet door deze strategie wat langer duurt.
Niet mijn strategie, maar ik moet me er maar bij neerleggen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


guest12562

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 3 maart 2016, 23:59:10
En ook hier blijft het helaas stil  98uiye