Eén agent per auto? (solo-surveillance)

Auteur Topic: Eén agent per auto? (solo-surveillance)  (gelezen 10554 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #20 Gepost op: 29 februari 2016, 23:55:38
Citaat van: Maxell01 link=msg=1409779 date=1456775530
Moet je dat nu allemaal willen? Denk eens na >:(

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/25278003/__Rotterdamse_agent_belaagd__.html

Als een agent zich er zelf prima bij voelt, waarom niet? Je hebt met minimale meerkosten een veel beter zichtbare aanwezigheid van de politie op straat. Anders kunnen we de wijkagenten, motorrijders en bikers ook wel afschaffen, die werken ook meestal solo.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #21 Gepost op: 1 maart 2016, 01:18:38
Citaat van: DiNozzo link=msg=1409818 date=1456786538
Als een agent zich er zelf prima bij voelt, waarom niet? Je hebt met minimale meerkosten een veel beter zichtbare aanwezigheid van de politie op straat. Anders kunnen we de wijkagenten, motorrijders en bikers ook wel afschaffen, die werken ook meestal solo.

Gevaar schuilt er alleen in dat "rekenmeesters" er een bezuiniging van gaan maken, bijvoorbeeld, in plaats van 2 auto's met 2 agenten, 3 auto's met 1 agent. En dan vol trots op de borst slaan en zeggen dat ze EN bezuinigd hebben (wat correct is), EN "meer blauw op straat geregeld hebben"!!!

Nu is dit voorbeeld wellicht wat extreem, maar meer solo rijders betekend onvermijdelijk extra kosten voor voertuigen, die weliswaar in het niet vallen bij de personele kosten, maar die kosten zullen wel ergens vandaan moeten komen!


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #22 Gepost op: 1 maart 2016, 09:27:38
Ik heb nooit de weerstand tegen solosurveillance in de auto begrepen. Kennelijk is het een heel andere wereld als je van 2 naar 4 wielen gaat.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #23 Gepost op: 1 maart 2016, 12:20:20
In een gebied van bijna 300km2 met maar één noodhulpvoertuig is solo niet altijd wenselijk. Tuurlijk, overdag rijden er ook GPZ diensten en wijkagenten rond maar vaak genoeg ook niet. Als de noodhulp al doende is moet er dus een voertuig uit een ander gebied komen. Ik denk dat je dan erg selectief moet zijn met het soort meldingen waarop je reageert.

Overigens rijden collega's soms solo, meer uit noodzaak omdat er een oneven aantal in dienst is. Wijkagenten rijden ook solo. Maar ik denk niet dat solo diensten voor elke melding ingezet moeten worden.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #24 Gepost op: 1 maart 2016, 13:01:03
Op mijn bureau wordt er ook veelvuldig solo gereden.

Hierover zijn echter wel operationele afspraken gemaakt om de werkbaarheid en veiligheid te garanderen, welke ik echter niet op een openbaar forum ga neerzetten.

Je moet ook niet vergeten dat een politieauto ook een instrument is om mee te werken, met twee auto's bij een incident kan je simpelweg meer als 1 auto bij een incident, ook met evenveel collega's
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #25 Gepost op: 1 maart 2016, 17:39:10
Citaat
Vraagje uit nieuwsgierigheid: aan wie ga jij wat voorstellen? Ik moet het nog zien gebeuren dat de memo komt dat iemand van de gemeente vindt dat we solo naar buiten moeten.

Wie heeft gezegd dat ik bij een gemeente werk?  ;)
Wiki: De zeggenschap over de lokale inzet van politie blijft berusten bij het bevoegd gezag, dus bij de burgemeester en de officier van justitie. Deze twee partijen maken in de lokale 'driehoek' afspraken met de politie over de inzet. Daar wordt bepaald welke inzet aan vastgelegde prioriteiten wordt gegeven, op basis van het integrale veiligheidsplan van de gemeente en de landelijke prioriteiten.


Citaat
Solo als het kan, duo als het moet. Wij hebben de afspraak, ook met het OC, dat er minimaal 2 eenheden duo, worden geleverd. Verder is onze waterlijn 9 man.
Dat betekent dat, ik nog drie solo eenheden de straat op kan sturen. Dit gebeurd meestal in burger of op de motor. De twee anderen welke nog over zijn, zijn de opco en de senior binnen.

Een uitspraak naar mijn hart.
Wat zijn overigens OC, waterlijn, opco en senior? Heb wel een idee, maar hoor graag exact.

Citaat
Een politicus die niet weet waar hij over praat. Welke agent kost er een ton per jaar??? Mochten we willen!!
Een politie auto  <10K ?? heb je enig idee hoeveel een uitgeruste politieauto kost?
Leuk dat je de VS aanhaalt, maar ken je de ambtsinstructie ook daar? Weet je wat de AI in Nederland is? Dat is nogal een wezenlijk verschil. Net als het aantal agenten wat solo rondrijdt trouwens.

Wat een opwinding toch weer, is er een keer een politicus die zich met open vizier in het veld begeeft wordt hij afgeserveerd, jammer...
Kosten diender: zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=61484.0
Denk ook aan loonkosten, opleidingen etc. je komt er makkelijk aan.
Kosten auto: Touran kost zo'n 500-600 per maand om te leasen: http://directlease.nl/DLNl/nl/model.do?id=5786. Daarnaast nog wat aankleding, veel km's en zo.
Citaat
En bij iemand die in elkaar geslagen wordt? Een overval die voor mn neus gebeurt, of een groep jongeren die vervelend zijn? Moet ik dan zeggen, wacht even jongens... de backup is onderweg! Wat denkt de burger dan van mij? Die zien politie en verwachten direct handelen. Je aanrijdtijden ga je hiermee dus niet verminderen.

Dat moet je zeggen, inderdaad, liefst door de dakluidspreker, als het écht te link is. De dader zal in 90% van de gevallen direct wegrennen, jij er per auto of motor achteraan, uiteraard.  Natuurlijk gaat dat te voet soms beter, tenzij hij ook in zijn auto of op zijn fiets stapt. Je aanrijdende collega kan hem in zo'n 50% van de gevallen zelfs tegemoet rijden en afsnijden. Allemaal voordelen. Grootste voordeel: 50% meer kans dat je dit incident sowieso bent tegengekomen: twee auto's: dubbele kansen.
Nadelen? Ik zie ze niet. Nou ja, misschien was je met z;n tweeën uit de auto gesprongen en had je een fatale klap/steek kunnen voorkomen, zou kunnen. Mijn intuïtie zegt me dat als je van alle voor-/nadelen een matrix maakt dat je 90% voordelen zult zien.
Citaat
Agenten hier solo laten rijden lijkt mij prima, MAAR dan ook met verdubbeld wagenpark, oftewel evenveel agenten in een gebied, maar verdubbel de wagens die ze tot hun beschikking hebben.
Ik denk niet dat dat goedkoper is.

Uiteraard moeten er voor dit plan veel meer voertuigen beschikbaar worden gesteld. Je zou dit evt. kunnen betalen door ipv. 1 agent extra aan te nemen 10 voertuigen te kopen. Maw.: je verliest een agent en krijgt er 10 extra ogen/oren/posities voor terug. Met de bevolkingsgroei zal het korps toch moeten uitbreiden. Daar is waarschijnlijk geen geld voor, anders dan op deze manier. Voor de duidelijkheid: ik ben niet voor het ontslaan van agenten, mocht iemand dat er in lezen.
Citaat
Er zijn proeven gedaan, met verdeeld succes. Ik ben zelf ook geen tegenstander van solo surveillance, en doe het regelmatig, maar ik zie een hoop mitsen en maren alvorens dit groots in te gaan voeren.

Welke dan, anders dan dat er veel meer voertuigen moeten komen (zie boven)?
Citaat
Niet voor niets dat in bijv de VS ook een overgang is naar duo.

Interessant. Bronnen?


Pepernoot

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #26 Gepost op: 1 maart 2016, 17:50:40
Ik vind dat je voor de noodhulp altijd duo moet gaan. Ga je voor de wijkzorg of andere taken, dan zou solo een optie kunnen zijn O0


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #27 Gepost op: 1 maart 2016, 17:52:36


Wie heeft gezegd dat ik bij een gemeente werk?  ;)
Wiki: De zeggenschap over de lokale inzet van politie blijft berusten bij het bevoegd gezag, dus bij de burgemeester en de officier van justitie. Deze twee partijen maken in de lokale 'driehoek' afspraken met de politie over de inzet. Daar wordt bepaald welke inzet aan vastgelegde prioriteiten wordt gegeven, op basis van het integrale veiligheidsplan van de gemeente en de landelijke prioriteiten.

Ik weet wie het gezag over de politie heeft. En tóch zie ik het niet ingevoerd worden in de zin van: jongens, vandaag gaan jullie allemaal alleen naar buiten.

Een uitspraak naar mijn hart.
Wat zijn overigens OC, waterlijn, opco en senior? Heb wel een idee, maar hoor graag exact.
OC: Operationeel Centrum (meldkamer)
Waterlijn: minimale bezetting
OpCo: Operationeel Coördinator (OVD/groepschef/hovj)
Senior: wachtcommandant (evt. binnen/buiten), brigadier


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #28 Gepost op: 1 maart 2016, 17:59:53
Citaat van: Frank. link=msg=1409932 date=1456851156
Ik weet wie het gezag over de politie heeft. En tóch zie ik het niet ingevoerd worden in de zin van: jongens, vandaag gaan jullie allemaal alleen naar buiten.
OC: Operationeel Centrum (meldkamer)
Waterlijn: minimale bezetting
OpCo: Operationeel Coördinator (OVD/groepschef/hovj)
Senior: wachtcommandant (evt. binnen/buiten), brigadier

je bent me voor. Dank !  O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #29 Gepost op: 1 maart 2016, 18:34:10
Citaat van: Frank. link=msg=1409932 date=1456851156

OpCo: Operationeel Coördinator (OVD/groepschef/hovj)
Senior: wachtcommandant (evt. binnen/buiten), brigadier

OpCo is toch een brigadier of IP die de districtelijke OVD-P moet "vervangen" op straat?