Eén agent per auto? (solo-surveillance)

Auteur Topic: Eén agent per auto? (solo-surveillance)  (gelezen 10529 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #30 Gepost op: 1 maart 2016, 18:35:56


Nadelen? Ik zie ze niet.

Alle begrip dat je dit niet ziet. Je werkt immers ook niet bij de politie.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #31 Gepost op: 1 maart 2016, 19:23:01
OpCo is toch een brigadier of IP die de districtelijke OVD-P moet "vervangen" op straat?
Dat zal denk ik nog wel per eenheid verschillen. Het is immers de nationale politie! Hier is een OpCo de Operationeel Expert GGP (inspecteur) welke met zijn dienstgroep meedraait in het groepenrooster. Verantwoordelijk voor alle OvD, hOvJ en groepscheftaken binnen die dienst en die groep.


Alle begrip dat je dit niet ziet. Je werkt immers ook niet bij de politie.
En om de vraag voor te zijn, wat de nadelen dan zijn: veiligheid, veiligheid en nog eens veiligheid.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #32 Gepost op: 1 maart 2016, 19:29:26
@Scorpio ik weet wat de kosten zijn van een gemiddelde diender per jaar, geloof me dat de 100k niet aangeraakt wordt. Bovendien, waar zou de besparing in zitten met solo surveillance dan? Kosten blijven gelijk of worden misschien zelfs hoger.

Citaat
Kosten auto: Touran kost zo'n 500-600 per maand om te leasen: http://directlease.nl/DLNl/nl/model.do?id=5786. Daarnaast nog wat aankleding, veel km's en zo

Right... en dan heb je als voorbeeld een burger versie van de Touran. Enig idee hoeveel de opbouw, onderbouw, stickering en bepantsering kost? Dan heb ik het nog niet eens over de inhoud van het voertuig (materiaal, inbouw systemen, computersystemen, verindingssystemen), het onderhoud en de afschrijving. Een gemiddelde politieauto rijdt 60k per jaar onder de meest barre omstandigheden, hoge toeren, koude motor, stoepen en veel remmen. We tanken ook nog eens 1 á 2x per dag.
Daarbij zal solo surveillance deze kostenpost alleen maar hoger maken, want meer voertuigen nodig + meer KM's rijden en natuurlijk veel meer tanken.

Volgens mij worden de voertuigen grotendeels gekocht en niet geleast trouwens, maar dat weet ik niet zeker.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #33 Gepost op: 1 maart 2016, 19:33:49
Citaat van: AureliusM link=msg=1409936 date=1456853650
OpCo is toch een brigadier of IP die de districtelijke OVD-P moet "vervangen" op straat?

Hier in NH is het de bedoeling dat de OpCo een OE (Operationeel Expert schaal 9) is die de verantwoording heeft voor het alle dag-dagelijkse zaken binnen het BT waar hij op dat voor werkzaam is. Deze OpCo is bij voorkeur een OE maar kan bij uitzondering ook een Senior zijn. Tijdens grote incidenten zal er een ovd-p ter plaatse komen die op straat de coördinatie pakt. (zog. GRIP ovdp)

De OpCo is volgens mij steeds meer een leidinggevende op het bureau. De GRIP ovdp is voor buiten.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Pepernoot

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #34 Gepost op: 1 maart 2016, 19:35:13
Citaat van: Frank. link=msg=1409947 date=1456856581
En om de vraag voor te zijn, wat de nadelen dan zijn: veiligheid, veiligheid en nog eens veiligheid.

Veel wijkmeldingen worden bij ons alleen uitgegeven aan duo surveillance. Dit ivm gevaar op escalatie.
In bepaalde wijken/straten moeten we al voor een prio 3 met twee wagens.

Buiten de meldingen om zou solo wel super zijn. In de wijken, verschillende locaties, met meerdere voertuigen is perfect dan. Echter zie je dat al veel met bikers, houden zich bezig met de straat en niet met de meldingen.

Ook alleen maar goed dat dit aangekaart wordt, alleen zitten er wel wat haken en ogen aan..


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #35 Gepost op: 1 maart 2016, 19:39:11
Daarom is er hier een afspraak over de minimale hoeveelheid duo-surveillance. Er zijn altijd twee duo voertuigen.

Solo heeft heel veel voordelen, klopt. Alleen op het moment dat je gaat kijken wat de nadelen zijn van solo-surveillance dan komt heel snel veiligheid om de hoek kijken. Daar ben ik het wel mee eens. Met ze tweeën kun je sneller doorpakken, dat wat de burger over het algemeen verwacht als de politie ter plaatse komt.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #36 Gepost op: 1 maart 2016, 20:02:59
Vergeet ook de bevolkingsdichtheid niet, in Nederland hebben we een hele hoge dichtheid met gemiddeld 410 mensen per km2, de VS heeft slechts 32 mensen per km2.
Als je in een gemiddelde stad naar een simpele aanrijding letsel wordt gestuurd is er al snel een enorme oploop van mensen, laat staan met incidenten waarbij agressie komt kijken.

Dat is ook de reden dat de politie in de grote steden in de VS doorgaans duo surveillance kent.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #37 Gepost op: 1 maart 2016, 20:06:35
Grappig hoe (on)danks de NP er zulke verschillen zijn.

In 'mijn' district hebben we 3 basisteams. Per dienst is er  1 HOVJ voor het gehele district en per basisteams 1 OPCO. Afhankelijk van de dienst is er ook een senior in dienst (per BT).

De OPCO hoeft geen HOVJ/OE achtergrond te hebben. Zo hebben we meerdere OPCO's die hoofdagent zijn.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #38 Gepost op: 1 maart 2016, 20:15:51
Citaat van: PietjePuk link=msg=1409960 date=1456859195
Grappig hoe (on)danks de NP er zulke verschillen zijn.

In 'mijn' district hebben we 3 basisteams. Per dienst is er  1 HOVJ voor het gehele district en per basisteams 1 OPCO. Afhankelijk van de dienst is er ook een senior in dienst (per BT).

De OPCO hoeft geen HOVJ/OE achtergrond te hebben. Zo hebben we meerdere OPCO's die hoofdagent zijn.

Hoe kan een hoofdagent (tenzij het een wep-plek is) de verantwoording hebben als er een hogere in rang aanwezig is? Ik ben senior binnen (wachtcommandant of codi) maar mijn OE heeft de eind-verantwoording. Tevens is het raar dat die BT's op deze wijze opereren. Landelijk is afgesproken dat de OPCO een schaal 8 of 9 functie is. Waarbij de schaal 9 functie de voorkeur heeft.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #39 Gepost op: 1 maart 2016, 20:17:42
Hier is ook de afspraak dat in principe de schalen 9+ de OPCO rol pakken, maar in de praktijk is het vaak een ervaren brigadier omdat er te weinig OC'ers zijn voor een volledige bezetting.
Hoofdagent komt bij ons sowieso nooit voor.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.