Brandbestrijding in woningen met WTW (warmteterugwinunit)

Auteur Topic: Brandbestrijding in woningen met WTW (warmteterugwinunit)  (gelezen 6850 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Tegenwoordig wordt in het gros van de nieuwbouw en renovatiewoningen een WTW (warmteterugwinunit) geïnstalleerd. Een gesloten ventilatiesysteem met luchtkanalen door de gehele woning, en diverse afzuigpunten (veelal keuken, toilet en badkamer) en inblaaspunten (veelal woonkamer en overloop).

In theorie een fijnwerkend systeem, zoals gewoonlijk in praktijk niet zo mooi als theoretisch. In dit topic wil ik het hebben over brandbestrijding in woningen met een WTW. Wat heeft een dergelijk systeem voor een invloed op gebruik van bijvoorbeeld een overdrukventilator? Het rookbeeld en rookverspreiding? En niet te vergeten de veiligheid van de bewoners wanneer de rook door het systeem door de gehele woning verspreidt wordt?

Heeft er iemand van jullie positieve of negatieve ervaringen met brandbestrijding in woningen met een WTW? Brand los!


Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2016, 21:20:25
Een WTW werkt op 230 volt, dus bij binnenkomst de hoofdschakelaar in de meterkast uit en je ventilatie staat ook uit.

Jij bedoeld op het brandverloop en/of rookstroming indien dit niet word gedaan/kan worden gedaan?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2016, 22:08:14
Citaat van: Coldchurch link=msg=1410181 date=1456950025
Een WTW werkt op 230 volt, dus bij binnenkomst de hoofdschakelaar in de meterkast uit en je ventilatie staat ook uit.

Jij bedoeld op het brandverloop en/of rookstroming indien dit niet word gedaan/kan worden gedaan?

Ik doel op de verspreiding van rook in de woning voordat de WTW-unit uitgeschakeld is, dus de verspreiding van de rook door de gehele woning door het WTW-systeem. Hiermee rekening houdend met de veiligheid van bewoners, en het toepassen van de RSTV-scan in de verkenning.

Daarnaast, nadat het WTW-systeem uitgeschakeld is, doel ik op het toepassen van repressieve ventilatie in een woning waar een groot deel van de ruimtes gekoppeld zijn door diverse luchtkanalen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2016, 23:15:34
Wordt in deze woningen niet gelijk een rookmelder gekoppeld aan dit systeem? En dan nog, ik heb nu ook ventilatie in mijn woning, en ja bij een keuken brand zal de rook door de ventilatie naar buiten worden geblazen op het dak. Maar etenslucht uit de keuken komt niet in de badkamer terecht. En ook in dit soort woningen passen we ventilatie techniek toe.
Repressieve ventilatie zal denk ik nauwelijks beïnvloed worden door dit systeem. Daarnaast ventileert brandweer Nederland pas als de brand onder controle is en er wordt na geblust. Ventilatie tijdens of in het begin van de brand gebeurt nauwelijks.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar