GRIP 1 (ontruiming winkelcentrum ivm explosieven na ramkraak) Salomestraat - Apeldoorn 03-03-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (ontruiming winkelcentrum ivm explosieven na ramkraak) Salomestraat - Apeldoorn 03-03-2016  (gelezen 4146 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: oma link=msg=1410281 date=1457005246
Ik denk niet
We mogen jou dus gebruiken om er naar toe te gaan  :-X

Aannames, aannames, aannames. Wie zegt dat het explosieven experts zijn? Met vuurwerkbommen gaat het ook vaak genoeg fout en je mag niet aannemen dat de expertise hoger ligt dan dat.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: kaasje link=msg=1410286 date=1457005849
Aannames, aannames, aannames. Wie zegt dat het explosieven experts zijn? Met vuurwerkbommen gaat het ook vaak genoeg fout en je mag niet aannemen dat de expertise hoger ligt dan dat.

Klopt, het is een feit dat de politie er in de vroege ochtend al ter plaatse is geweest (zie persbericht politie). Het is een aanname dat het niet gaat om een krachtig explosief waarbij je moet vrezen voor levensgevaar van alle mensen in een compleet winkelcentrum. De lokale bromsnor die besluit tot ontruiming doet het op basis van een andere aanname namelijk dat het hele winkelcentrum zou kunnen instorten.

Heb je een voorbeeld van vuurwerkbom waarbij het zo mis is gegaan dat er een compleet winkelcentrum van de wereld is geblazen of kom je niet verder dan gat in dak/4 dakpannen scheef als vuurwerkbom ontploft is op zolder en/of handjes van de vuurwerkknutselaar eraf?


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Politie Apeldoorn ‏@POL_Apeldoorn  6m
Laatste update #Salomestraat #Apeldoorn: 25 woningen, winkelcentrum en markt ontruimd.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Als ik het artikel op omroep Gelderland goed begrijp is niet het gehele winkelcentrum ontruimt.  98uiye


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: JJ75 link=msg=1410296 date=1457007860
Als ik het artikel op omroep Gelderland goed begrijp is niet het gehele winkelcentrum ontruimt.  98uiye

Als ik de politie mag geloven 25 woningen, de markt en het winkelcentrum.


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: oma link=msg=1410291 date=1457007086
Heb je een voorbeeld van vuurwerkbom waarbij het zo mis is gegaan dat er een compleet winkelcentrum van de wereld is geblazen of kom je niet verder dan gat in dak/4 dakpannen scheef als vuurwerkbom ontploft is op zolder en/of handjes van de vuurwerkknutselaar eraf?
ik ken wel het voorbeeld van die gast die in Zwijndrecht een vuurwerkbom op zolder liet afgaan waardoor de woning onbewoonbaar werd doordat alle gevels zijn ontzet...
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Breathe link=msg=1410284 date=1457005482
Dat bedoelde ik ook, gaat echt nergens over dit.
In het verleden las je over gasflessen die bij plofkraken gebruikt werden, om een ruimte met gas te vullen en vervolgens op afstand te laten klappen. Bij zo'n methode kan ik me voorstellen dat bij mislukking een grotere ruimte van gas voorzien, kan ploffen.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Politie Apeldoorn ‏@POL_Apeldoorn  6 minuten geleden
Politie zet onderzoek naar de ram/plofkraak voort. In het belang van het onderzoek doen we geen mededelingen over de mogelijk expl. stof
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: bart007 link=msg=1410323 date=1457009690
In het verleden las je over gasflessen die bij plofkraken gebruikt werden, om een ruimte met gas te vullen en vervolgens op afstand te laten klappen. Bij zo'n methode kan ik me voorstellen dat bij mislukking een grotere ruimte van gas voorzien, kan ploffen.

Er zijn verschillende manieren om plofkraken te plegen. Gas is tegenwoordig ingeruild voor steeds zwaardere explosieven omdat er maatregelen tegen het gebruik van gas zijn genomen.

Het is niet gek om een ruime afzetting te creëren als er IEDs gebruikt zijn. Niet zelden wordt een complete gevel ontzet. Het gaat dan niet om een lullig klappertje.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: DiNozzo link=msg=1410380 date=1457018935
Er zijn verschillende manieren om plofkraken te plegen. Gas is tegenwoordig ingeruild voor steeds zwaardere explosieven omdat er maatregelen tegen het gebruik van gas zijn genomen.

Het is niet gek om een ruime afzetting te creëren als er IEDs gebruikt zijn. Niet zelden wordt een complete gevel ontzet. Het gaat dan niet om een lullig klappertje.

Hoe kan er dan een IED liggen als na de mislukte plofkraak in de vroege ochtend brandweer en politie al ter plaatse zijn geweest? De ontruiming van het winkelcentrum is bijna 7 uur later en de PR-juf van de politie heeft het over geen mededelingen doen over een mogelijk explosieve stof.

Een compleet ontzette gevel is nogal groot woord als het gaat om een winkelpui. Een lullig klappertje zorgt ook vrij simpel dat een winkelpui uit een pand valt.