GRIP 1 (ontruiming winkelcentrum ivm explosieven na ramkraak) Salomestraat - Apeldoorn 03-03-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (ontruiming winkelcentrum ivm explosieven na ramkraak) Salomestraat - Apeldoorn 03-03-2016  (gelezen 4137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #20 Gepost op: 3 maart 2016, 17:14:40
Onderzoek naar explosieve stof afgerond
Laatste update: 03-03-2016 | 14:34

Apeldoorn - In de nacht van woensdag op donderdag 3 maart hebben onbekenden geprobeerd een pinautomaat te forceren aan de Saloméstraat in Apeldoorn. Dat mislukte, er is niks buit gemaakt. De auto waarmee de daders het gebouw geramd hebben is vlakbij uitgebrand.

De ramkraak vond plaats rond 04.45 uur. Getuigen belden de politie nadat ze wakker werden van het lawaai. Getuigen hebben meerdere personen bij het gebouwtje gezien, het is niet helemaal duidelijk precies hoeveel daders erbij betrokken waren. De schade aan het gebouw is groot maar het is niet gelukt om iets buit te maken. De politie onderzoekt nog of de daders ook geprobeerd hebben de pinautomaat op te blazen.

Het voertuig dat gebruikt werd om het gebouw te rammen werd brandend aangetroffen op de hoek met de Laan van Zevenhuizen. Het is niet bekend of de auto in brand gestoken is of vlam gevat heeft als gevolg van het rammen van de pinautomaat. De brandweer heeft de autobrand geblust. Op de auto zaten gestolen kentekenplaten.

Live nieuws tijdens ontruiming
UPDATE 11.35 uur: De politie heeft een deel van het winkelcentrum Anklaar en de markt ontruimd. Er is een mogelijk explosieve stof aangetroffen tijdens het onderzoek. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie doet hier op dit moment onderzoek naar.

UPDATE 12.00 uur: Inmiddels is er GRIP 1 afgekondigd. Dat betekent dat de hulpdiensten nauw samenwerken. De ontruimde markt wordt door agenten bewaakt. Bij een verzorgingshuis en sporthal in de buurt worden mensen opgevangen.

UPDATE 13.00 uur: In totaal zijn er 25 woningen, het winkelcentrum en de markt ontruimd. Ongeveer 10 mensen maken gebruik van de opvanglocaties, de meeste mensen wachten in de buurt of regelen zelf een verblijfplaats. Het onderzoek naar de mogelijk explosieve stof is nog in volle gang. Het is nog onbekend hoe lang deze situatie duurt.




UPDATE 13.45 uur: De EOD is nog steeds bezig met het onderzoek in het gebouwtje van de pinautomaat. Officieel spreken we van een combinatie van een ram- en plofkraak die vannacht heeft plaatsgevonden.  

UPDATE 14.30 uur: Zojuist is het het gebouwtje met de pinautomaat vrijgegeven door de EOD. De explosieve stof is opgeruimd. In verband met het onderzoek naar de ram- en plofkraak doet de politie verder geen mededelingen over de stof. De bewoners van de woningen kunnen weer terug naar huis, en ook de winkeliers en marktkooplieden kunnen weer terug. De hulpdiensten ruimen op en vertrekken.


Tips
Getuigen hebben gezien dat twee daders op een motor of brommer wegreden. De daders waren in het donker gekleed. Omdat mogelijk sprake was van meer dan twee daders is niet helemaal duidelijk of andere daders op een andere manier zijn gevlucht.

De politie heeft de ramkraak in onderzoek en is op zoek naar meer getuigen die wellicht iets hebben gezien, en nog niet met de politie gesproken hebben. Heeft u afgelopen nacht in de omgeving Saloméstraat verdachte personen of voertuigen gezien, bel de politie via 0900-8844.

2016106728

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2016/maart/3/02-apeldoorn-ramkraak.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: oma link=msg=1410280 date=1457005083
Fascinerend, in het ene topic lees je over politiemensen die een PD willen maken bij gestaakte reanimaties in woningen. Hier hadden ze een PD voor 04.45uur echter durven ze het niet aan om 7 uur later met zekerheid te zeggen dat er geen explosief materiaal aanwezig is in het winkelcentrum.

Als je een heel winkelcentrum moet ontruimen verwacht je iets groots, als je klein plofje verwacht kan je ook even een stukje afzetten rondom de pin-automaat.

En in een ander topic lees je over ambu-personeel dat graag kogelvrije vesten bij zich wil hebben op de auto om in een hot-zone op te treden, eigen veiligheid voorop  ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Fletwed link=msg=1410392 date=1457023018
En in een ander topic lees je over ambu-personeel dat graag kogelvrije vesten bij zich wil hebben op de auto om in een hot-zone op te treden, eigen veiligheid voorop  ;)

De ambulancedienst hoeft niet te gaan kijken na een mislukte plofkraak. Brandweer en politie zijn daar geweest. Als je over kogelwerende vesten wil debatteren bij dit incident moet je maar vragen of de brandweerploeg in de vroege ochtend de beschikking had over deze persoonlijke beschermingsmiddelen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 3 maart 2016, 18:00:07
Citaat van: enrico1972 link=msg=1410389 date=1457021680
De ramkraak vond plaats rond 04.45 uur. Getuigen belden de politie nadat ze wakker werden van het lawaai.

UPDATE 14.30 uur: De explosieve stof is opgeruimd.


Hoe werkt het eigenlijk als het een echte bom is achtergelaten door terroristen? Hebben hulpverlenende diensten 9 uur en 45 minuten nodig voor ze een explosieve stof kunnen ontdekken en onschadelijk maken?


rene66

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • NRK Vrijwilliger/EHBO/EHV/AED/BHV/VCA
Het betreft hier een noodwinkelcentrum. De winkels zijn nu gevestigt in houten gebouwen wegens sloop en nieuwbouw van een nieuw winkelcentrum aan de Sluisoordlaan. De pinautomaat staat/stond in een apart gebouwtje niet ver van oa de LIDL af. De makrt is op donderdag op de parkeerplaats. Ontruiming van de LIDL en Kruitvat was begrijpelijk vanwege de afstand tot de pinautomaat.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
@ Rene ik zie dat jij daar ook bekend ben  ;). Het betreft hier inderdaad over een hokje (4kante kubus) waar de pinautomaat is gevestigd. Deze behoord dus niet tot een vaste gevel. Naar ik begrepen heb is maar een klein gedeelte van het winkelcentrum ontruimt (de "nabij" gelegen supermarkt) en waren de meeste winkels open. Wel was de markt gesloten omdat deze in de open ruimte naar het hokje staat.

Wat me wel verbaast is dat er dus pas laat "iets" word aangetroffen waarna er wordt ontruimt. Bij de gemiddelde plof/ramkraak word er na de daad al gelijk een omgeving afgezet ivm onderzoek. Is er dan geen onderzoek gedaan in 1ste instantie? Men spreekt over flinke schade aan het hokje, maar op de foto's zie ik niet veel. Is er misschien een surveillance auto langs gereden en heeft toen niks gezien en werd het dus pas later opgemerkt? Het verhaal geeft toch wel wat vragen bij mij, maar we horen het waarschijnlijk vanzelf wel hoe het nu kwam dat het zo liep.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1410560 date=1457043344
Wat me wel verbaast is dat er dus pas laat "iets" word aangetroffen waarna er wordt ontruimt. Bij de gemiddelde plof/ramkraak word er na de daad al gelijk een omgeving afgezet ivm onderzoek. Is er dan geen onderzoek gedaan in 1ste instantie? Men spreekt over flinke schade aan het hokje, maar op de foto's zie ik niet veel. Is er misschien een surveillance auto langs gereden en heeft toen niks gezien en werd het dus pas later opgemerkt? Het verhaal geeft toch wel wat vragen bij mij, maar we horen het waarschijnlijk vanzelf wel hoe het nu kwam dat het zo liep.

Ik vind het ook reden genoeg om kritisch te zijn. Iedereen heeft het over ISIS en terreur. Een explosieve stof is een explosieve ongeacht of het achtergelaten is door een crimineel of terrorist. De politie en brandweer zijn in de vroege ochtend ter plaatse geweest (zie p2000 info eerder in deze discussie). Het mag en kan niet bijna 10 uur duren voor men de explosieve stof heeft opgeruimd.

Ik vind het prachtig als mensen enthousiast zijn over een paar tweets en persberichten van de politie. Ik vind het zelfs aandoenlijk als mensen kritische vragen direct torpederen om nogmaals het heldhaftige, professionele optreden van de hulpdiensten extra te onderstrepen.

Ik vraag mij af of hoe de moeder met kinderwagen er over denkt als zij om 10.00 uur in de ochtend voorbij deze locatie is gelopen en later leest dat de politie er rond 05.00 uur al heeft gekeken samen met de brandweer en ze rond 12.00 uur het hele zootje evacueren omdat het er levensgevaarlijk is vanwege een explosief.