Training met de motorzaag en/of reddingszaag

Auteur Topic: Training met de motorzaag en/of reddingszaag  (gelezen 7040 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Motorzaaginstructeur

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 3 maart 2016, 13:15:10
Dames en heren,

Ik ben heel nieuwsgierig hoe het bij de verschillende korpsen is gesteld met het werken met de motorzaag of reddingszaag. Als motorzaaginstructeur hebben mijn collega's en ik regelmatig te maken met de brandweer en geven diverse korpsen ook training op het gebied van de motorzaag en het zagen van stormhout. Een opmerking die we regelmatig krijgen is dat er in de opleiding (te) weinig tijd word besteed aan het werken met de motorzaag en het toepassen van diverse zaagtechnieken.

Kunnen jullie aangeven of jullie tijdens een inzet tegen problemen aanlopen bij het werken met de motorzaag of reddingszaag? En zo ja wat voor problemen, gaat het om het inschatten van een situatie (bepalen techniek) of juist het uitvoeren van de zaagwerkzaamheden?




guest12562

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2016, 19:54:17
Technieken om goed en veilig te zagen, maar ook wat zijn onze beperkingen.

Het is zo waar dat wij dit te weinig trainen, maar ook vrijwel geen mogelijkheden hebben om dit te trainen.
We doen het er gewoon een beetje bij, het is een onderdeel van onze grote gereedschapwagen (TS) we kunnen wat dat betreft alles een beetje.


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2016, 06:24:12
Bij onze post zijn er een aantal extra geschoold. Zij hebben de cursus zagen onder spanning gevolgt, en hebben (als zij dit willen voortzetten) de mogelijkheid dit jaarlijks te herhalen. Zo niet kan/mag er een andere collega opgeleid worden.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer