Meer bevoegdheden handhaving

Auteur Topic: Meer bevoegdheden handhaving  (gelezen 12440 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Gepost op: 4 maart 2016, 09:52:54
'Gemeenten willen stadswachten beter bewapenen'

Dertien gemeenten willen hun stadswachten beter bewapenen, meldt het AD. De krant hield een enquête onder zestig grote gemeenten. Daaruit blijkt dat gemeenten genoeg hebben van de mishandeling van buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's).

De toezichthouders kunnen mensen aanspreken op hun gedrag, maar ook boetes uitdelen, bijvoorbeeld voor verkeerd parkeren. Niet iedereen is daarvan gediend.

Toezichthouders krijgen volgens de krant geregeld te maken met agressie en geweld, zoals belediging, bedreiging en mishandeling. Vorig jaar werden meer dan honderd van de tweeduizend boa's in de grote gemeenten mishandeld.

Een woordvoerder van de vakgroep boa van politievakbond ACP zei in het NOS Radio 1 Journaal dat nog veel meer gemeenten toezichthouders willen bewapenen. Volgens de woordvoerder helpt de bewapening agressie voorkomen, maar moet wel goed worden nagedacht over welke wapens waar worden ingezet. Bovendien moeten boa's goed worden getraind op het gebruik ervan.

Porto's en vesten
Dertien gemeenten hebben plannen om de stadswachten uit te rusten met handboeien, wapenstok of pepperspray. In nog eens negen gemeenten wordt ook gekeken naar steek- en kogelwerende vesten en bodycams (cameraatjes op de uniforms).

De meeste boa's gaan volgens het AD nu al de straat op met portofoons en veiligheidsvesten. In bijna de helft van de gemeenten hebben ze ook handboeien. De wapenstok wordt maar in acht gemeenten aan boa's verstrekt.

Toestemming nodig
Het Openbaar Ministerie moet altijd toestemming geven voor het bewapenen van toezichthouders. Over het algemeen wordt de politie om advies gevraagd, en die is vaak niet enthousiast.

In Zeist moesten boa's vorig jaar hun wapenstokken en pepperspray inleveren, omdat het OM de bewapening onnodig vond.

Minister Van der Steur besloot vorig jaar dat NS-personeel geen wapenstok of pepperspray krijgt om zich te verweren tegen agressieve passagiers.

Minder politie, meer stadswachten
Belangenbehartiger zegt in het AD dat er steeds minder politie op straat zichtbaar is. Zestien gemeenten, waaronder Den Haag en Utrecht, zijn van plan meer stadswachten aan te nemen.

Uit onderzoek blijkt ook dat agenten zich steeds minder bezig houden met kleine ergernissen, als hondenpoep of rommel op straat. In 2011 waren er al plannen om agenten te vervangen door toezichthouders.

Bron: NOS

Nu hebben ze het er ook over om handhaving handboeien te geven, nu zie ik hier in Roermond al geregeld dat ze handboeien. Is dit in meerdere gemeentes al? En hoe denken jullie erover om handhaving beter/meer te bewapenen?


Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2016, 10:37:57
Nationale politie is Rijkspolitie.

Gemeentepolitie komt nu ook terug...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2016, 10:45:47
Citaat van: CopVR3 link=msg=1410618 date=1457084277
Nationale politie is Rijkspolitie.

Gemeentepolitie komt nu ook terug...

Alleen de gemeentepolitie is een stuk versnipperder dan voorheen door de diverse domeinen en de verschillende invulling door diverse gemeenten.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2016, 11:04:56
Alleen de gemeentepolitie is een stuk versnipperder dan voorheen door de diverse domeinen en de verschillende invulling door diverse gemeenten.
Dat was de politie ook. En nog veel meer voor de invoering van de NP.


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2016, 16:19:55
In veel gemeente dragen de integrale handhavers al handboeien. Parkeercontroleurs met handboeien zie ik echter zelden.

Wat ik echter niet snap is dat dit item zo hot is op dit moment. Alsof opeens alle gemeente geweldsmiddelen gaan dragen. 20 jaar geleden droegen ze ook al geweldsmiddelen.....

Ik vind het echter een goede zaak, mits de handhaver goed getraind word in het gebruik van deze middelen.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2016, 16:29:46
Ik zie liever de het personeel van NS en Arriva handboeien en pepper krijgen, maar die mogen dat dan weer niet >:(
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2016, 16:35:16
En de eerste uitspraak is al tegen:

'Geen wapens voor boa's, liever uitbreiding politiekorps'

Ook burgmeester Luc Winants van Brunssum ziet niets in de plannen om buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) in gemeentes uit te rusten met wapens.

Dat verklaarde de CDA-burgemeester tegenover L1.

Kritiek
Winants sluit zich aan bij de kritiek die de politiebonden uiten op de plannen in dertien gemeentes stadswachten uit te rusten met wapenstokken, pepperspray en handboeien. Als er mensen nodig zijn om handhavend op te treden kan beter het politiekorps worden uitgebreid, aldus Winants.

Verrast
De Brunssumse burgemeester zegt verrast te zijn door de vergaande plannen en vindt dat dit binnen de Vereniging Nederlandse Gemeenten alsnog moet worden besproken.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2016, 16:36:46


Wat ik echter niet snap is dat dit item zo hot is op dit moment. Alsof opeens alle gemeente geweldsmiddelen gaan dragen. 20 jaar geleden droegen ze ook al geweldsmiddelen.....
Het wordt steeds zichtbaarder. Er komen steeds meer handhavers op straat en de politie zit steeds meer binnen aan de berg papierwerk die hen wordt opgedrongen.




gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2016, 16:43:22
Met de vorming van de NP gaan in vele gemeentes,ook met behoorlijk wat inwoners,de bureaus op slot.
De wijkagent die de spil is moet van verder komen,de noodhulp/incidentafhandeling holt vaak van melding naar melding dus is er simpel steeds minder blauw op straat.
Gemeentes ondervangen dat met "hun"boa s die dus ook steeds meer taken krijgen die vroeger bij de politie lagen.Inderdaad zijn we simpel bezig met het herinvoeren van de Gemeentepolitie.
Wat jaren en incidenten verder zullen deze ook wel bewapend gaan worden.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2016, 16:46:40


En de eerste uitspraak is al tegen:

Nr2:

Stadswachten in Assen en Emmen moeten het zonder wapens doen http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/106464/Stadswachten-in-Assen-en-Emmen-moeten-het-zonder-wapens-doen