Meer bevoegdheden handhaving

Auteur Topic: Meer bevoegdheden handhaving  (gelezen 12437 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #40 Gepost op: 14 maart 2016, 07:57:20
Citaat van: Oscar link=msg=1412665 date=1457898504
Een Boa in domein 1 is ook bevoegd voor mulderfeiten zoals bijvoorbeeld de C borden.
Als er een voertuig tegen het eenrichtingsverkeer rijd, is hij uiteraard bevoegd om een stopteken te geven, en vervolgens een aankondiging van beschikking uitschrijven.
Ik heb nog steeds de indruk dat een aantal mensen op dit forum nog steeds geen idee heeft wat de bevoegdheden van een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar zijn.
Hierbij een link naar de Domeinenlijst :
http://wetten.overheid.nl/BWBR0029447/2015-01-01#BijlageA.I
Misschien handig om een keer te lezen.  ;)

Als dit forum als voorbeeld genomen moet worden van het aantal mensen welke niet op de hoogte zijn over de BOA en zijn/haar bevoegdheden....wat zou dit dan eventueel kunnen zeggen over de kennis van de burger algemeen? De diversiteit binnen de BOA is naar mijn mening de veroorzaker hiervan. Je stelt dat het handig is om Wetten.overheid een keer te lezen....ik zeg dat het een keer handig is om het bestel eenvoudiger te maken zodat de wirwar van bevoegd gezag helderder kan worden.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #41 Gepost op: 14 maart 2016, 08:58:55
Het omgekeerde gebeurt ook en vind ik veel zorgelijker. Mij is het in verschillende steden al een paar keer in de praktijk overkomen dat ik BOA's met wie ik samenwerkte moest vertellen waar hun bevoegdheid ophield. Soms mochten ze meer feiten opsporen dan ze wisten/durfden en soms gingen ze over de grenzen van het toelaatbare heen en waren ze dus onrechtmatig aan het handelen (geweld, opmaken pv's, etc.).


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #42 Gepost op: 14 maart 2016, 10:22:54
De richtlijnen zijn er wel, maar de controle en uitleg ontbreekt op de werkvloer.
Bij instappen begint de inzet.


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #43 Gepost op: 14 maart 2016, 11:34:46
De C-borden zijn dan ook de enige borden waar ze op mogen treden tegen rijdend verkeer. De rest heeft betrekking op stilstaand verkeer.
Niet waar. Er zijn meerdere rijdend verkeer feiten waar domein 1 boa's voor bevoegd zijn
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


HTVP Amersfoort

  • Aspirant hoofdagent Politie eenheid Midden Nederland, ex Marechaussee,
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
Reactie #44 Gepost op: 14 maart 2016, 18:24:48
Citaat van: SpaX link=msg=1412799 date=1457951686
Niet waar. Er zijn meerdere rijdend verkeer feiten waar domein 1 boa's voor bevoegd zijn

Kan je ze noemen? Ben benieuwd namelijk.
Alles wat ik zeg is mijn mening en is niet te koppelen aan een organisatie.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #45 Gepost op: 14 maart 2016, 19:55:25
Zie de lijst behorende bij Domein 1 van de circulaire Veiligheid en Justitie

De boa Openbare ruimte is bevoegd om te handhaven op de volgende artikelen en wetten voor zover noodzakelijk voor een goede uitoefening van de functie en de daaraan gekoppelde taakomschrijving, tenzij de wet zich daartegen verzet.
1. Verordeningen en/of Keuren voor zover betrokkene daarvoor door het bevoegde bestuursorgaan is aangewezen;
2.  Wegenverkeerswet 1994 m.b.t. stilstaand verkeer m.u.v. art. 4, 5, 6, 10, 60, 82 RVV 1990 en art 62 RVV voor zover het de C-borden in relatie tot de openbare orde;
3.  Artikelen 177, 179, 180, 181, 182, 184, 184a, 185, 266/267, 284, 285, 300 juncto artikel 304 onder ten tweede, 435, onder ten vierde, en 447e van het Wetboek van Strafrecht.
4.  Wet openbare manifestaties;
5.  Zondagswet;
6.  Artikel 2.2 lid g en h Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto artikel 1a Wet op de economische delicten.
7.  Artikelen 10.2, 10.23, 10.30 Wet milieubeheer juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten voor zover het gaat om feiten die de leefbaarheid aantasten;
8.  Artikel 10.1 lid 1 Wet milieubeheer juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten voor zover het gaat om feiten die de leefbaarheid aantasten;
9.  Artikel 6.2 lid 1 Waterwet, juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten; uitsluitend voorzover het betreft overtredingen die een nadelige invloed hebben of kunnen hebben op de leefbaarheid in de publieke ruimte.
10.  Artikel 13 Wet bodembescherming juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten voor zover het gaat om feiten die de leefbaarheid aantasten;
11.  Artikelen 2.3.6 Vuurwerkbesluit juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten;
12.  Woningwet juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten met uitzondering van de volgende situaties:
1) Het feit is begaan in samenhang met andere economische delicten,
2) Het feit heeft betrekking op een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer, of
3) Het feit heeft betrekking op overtreding van een voorschrift als bedoeld in artikel 10 van het Asbestverwijderingsbesluit;
13.  Wet Ruimtelijke Ordening juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten met uitzondering van de volgende situaties:
1) Het feit is begaan in samenhang met andere economische feiten, of
2) Het feit heeft betrekking op een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer;
14.  Visserijwet 1963 juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten (bij inwerkingtreding wetswijziging);
15.  Artikel 45 Luchtverkeersreglement;
16.  Wet pleziervaartuigen;
17.  Binnenvaartwet;
18.  Artikel 2 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen;
19.  Monumentenwet 1988;
20.  Brandweerwet 1985;
21.  Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden;
22.  Artikelen 175, 177a, 188, 199, 225, 231 lid 2, 239, 350, 351, 351 bis, 352, 416, 417 bis, 424 t/m 429, 430a, 437, 437 bis en 437 ter, 443, 453, 458 t/m 461 en 447b, 447c, 447d, 461 van het Wetboek van Strafrecht;
23.  Titel VA van de Wet op de Kansspelen;
24.  Tabakswet juncto artikel 1 van de Wet op de economische delicten;
25.  Drank en Horecawet juncto artikel 1 van de Wet op de economische delicten en artikel 438 Wetboek van Strafrecht (per 1-1-2013 bij inwerkingtreding wetswijziging);
26.  Huisvestingswet;
27.  Winkeltijdenwet;
28.  Artikel 3, tweede lid, van het Reglement houdende voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren juncto artikel 1a van de Wet op de Economische delicten;
29.  Artikel 72, 73, 74, 82a en 82b Wet Personenvervoer 2000;
30.  Besluit Personenvervoer 2000;
31.  Wrakkenwet voor zover het gaat om feiten die de leefbaarheid aantasten;
32.  Artikel 1a, onder 1°, Wet op de economische delicten, jo. art. 2.13 Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer;
33.  Artikel 10.37 jo. artikel 10.38 Wet milieubeheer;
34.  Hoofdstuk 7 Binnenvaartpolitiereglement;
35. Andere strafbare feiten, indien hij daarmee in een concreet opsporingsonderzoek of voor een concreet project door een officier van justitie wordt belast voor de duur van dat onderzoek of project.
Politiebevoegdheden en Geweldsmiddelen [Vervallen per 01-07-2015]
De boa Openbare ruimte in bezoldigde dienst kan optioneel beschikken over artikel 8 lid 1 en lid 3 van de Politiewet, handboeien, wapenstok en pepperspray. De boa Openbare ruimte in onbezoldigde dienst kan optioneel beschikken over artikel 8 lid 1 en lid 3 van de Politiewet en handboeien.
Bij instappen begint de inzet.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #46 Gepost op: 14 maart 2016, 20:25:21
Dat is de lijst uit de oude circulaire. Hierbij de huidige lijst:

Citaat
De boa Openbare ruimte is bevoegd om te handhaven op de volgende artikelen en wetten voor zover noodzakelijk voor een goede uitoefening van de functie en de daaraan gekoppelde taakomschrijving, tenzij de wet zich daartegen verzet.

1.  Artikel 2.13 Activiteitenbesluit milieubeheer juncto artikel 1a Wet op de economische delicten;
2.  Besluit lozen buiten inrichtingen juncto artikel 10.2 Wet Milieubeheer juncto artikel 1a Wet op de economische delicten;
3.  Besluit Personenvervoer 2000;
4.  Hoofdstuk 7 Binnenvaartpolitiereglement;
5.  Binnenvaartwet;
6.  Drank en Horecawet juncto artikel 1 Wet op de economische delicten;13
7.  Huisvestingswet 2014;
8.  Artikel 45 Luchtverkeersreglement;
9.  Monumentenwet 1988;
10. Verordeningen en/of Keuren voor zover betrokkene daarvoor door het bevoegde bestuursorgaan is aangewezen;
11. Artikel 3, tweede lid, van het Reglement houdende voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren juncto artikel 1a Wet op de Economische delicten;
12.  Tabakswet juncto artikel 1 Wet op de economische delicten;
13.  Visserijwet 1963 juncto artikel 1a Wet op de economische delicten;
14.  Artikelen 2.3.6 Vuurwerkbesluit juncto artikel 9.2.2.1 Wet milieubeheer juncto artikel 1a Wet op de economische delicten;
15.  Artikel 6.2 lid 1 Waterwet, juncto artikel 1a Wet op de economische delicten voor zover het overtredingen betreft die een nadelige invloed hebben of kunnen hebben op de leefbaarheid in de publieke ruimte;
16.  Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover het stilstaand verkeer betreft. De artikelen 4, 5, 6, 10, 60, 82 en 62 juncto bijlage I hoofdstuk C (geslotenverklaring) van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover van toepassing voor zowel rijdend als stilstaand verkeer. Op 12 april 2011 is door het College van procureurs-generaal (brief met kenmerk Pag/B&S/15674) nadere invulling gegeven in het kader van gemeentelijke handhaving van de WVW14. Handhaving op negatie van C borden (RVV 1990) is in relatie tot de openbare orde toegestaan. In bijlage L is het toepasselijke kader voor de gemeente opgenomen indien zij digitaal wil handhaven op categorie C borden;
17.  Artikel 2 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen;
18.  Artikel 2.2 lid g en h Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto artikel 1a Wet op de economische delicten;
19.  Artikel 13 Wet bodembescherming juncto artikel 1a Wet op de economische delicten voor zover het gaat om feiten die de leefbaarheid aantasten;
20.  Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden;
21.  Artikelen 10.1 lid 1, 10.37 en 10.38 Wet milieubeheer juncto artikel 1a Wet op de economische delicten voor zover het gaat om feiten die de leefbaarheid aantasten;
22.  Titel VA van de Wet op de Kansspelen;
23.  Wet openbare manifestaties;
24.  Artikel 72, 73, 74, 82a en 82b Wet Personenvervoer 2000;
25.  Wet pleziervaartuigen;
26.  Wet Ruimtelijke Ordening juncto artikel 1a van de Wet op de economische delicten met uitzondering van de volgende situaties:
1) Het feit is begaan in samenhang met andere economische feiten, of
2) Het feit heeft betrekking op een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer;
27.  Wet veiligheidsregio’s;
28.  Artikelen 175, 177, 179, 180, 181, 182, 184, 184a, 185, 188, 199,225, 231 lid 2, 239, 266 juncto 267, 284, 285, 300 juncto artikel 304 onder ten tweede, 350, 351, 351 bis, 352, 416, 417 bis, 424 t/m 429, 430a, 435 onder ten vierde, 437, 437 bis en 437 ter, 438, 443, 447b, 447c, 447d, 447e, 453, 458 t/m 461 Wetboek van Strafrecht;
29.  Winkeltijdenwet;
30.  Woningwet juncto artikel 1a Wet op de economische delicten met uitzondering van de volgende situaties:
1) Het feit is begaan in samenhang met andere economische delicten;
2) Het feit heeft betrekking op een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer, of
3) Het feit heeft betrekking op overtreding van het Bouwbesluit 2012 voor zover het de voorschriften inzake het verwijderen van asbest en de aanwezigheid van asbestvezels of formaldehyde betreft.
31.  Wrakkenwet, voor zover het gaat om feiten die de leefbaarheid aantasten;
32.  Zondagswet;
33. Andere strafbare feiten, indien hij daarmee in een concreet opsporingsonderzoek of voor een concreet project door een officier van Justitie wordt belast voor de duur van dat onderzoek of project.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0036694/2015-07-01#Circulaire.divisie6_Circulaire.divisie6.4


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #47 Gepost op: 14 maart 2016, 20:29:08
Sorry was idd de oude circulaire, mijn fout
Bij instappen begint de inzet.


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #48 Gepost op: 15 maart 2016, 07:06:27
Citaat van: HTVP Amersfoort link=msg=1412925 date=1457976288
Kan je ze noemen? Ben benieuwd namelijk.

Oa plaats op de weg en helmdraagplicht
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


R0N4NN

  • Student IVK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 138
Reactie #49 Gepost op: 15 maart 2016, 17:06:53
'Gemeenten: stadswacht gelijkwaardig aan agent'
Citaat
Ook stadswachten moeten een bon kunnen uitschrijven voor lichte verkeersovertredingen zoals fietsen zonder licht en rijden door rood. De politie moet op straat niet langer de regie hebben over deze 'handhavers', maar op basis van gelijkwaardigheid met ze samenwerken.

Dit pleidooi staat in een toekomstvisie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Het stuk is aangeboden aan minister Van der Steur.

Volgens de gemeenten concentreert de politie zich steeds meer op opsporing en gaat dat ten koste van de bewaking van de leefbaarheid en openbare orde in wijken. De wijkagent is minder op straat.

De gemeentelijke handhavers compenseren dat voor een belangrijk deel en hebben daarbij de afgelopen jaren volgens de VNG een grote professionaliseringsslag gemaakt. Ze zijn in de meeste gemeenten niet meer te vergelijken met de klassieke, gesubsidieerde stadswachten uit de jaren 80 en 90, die door de politie nauwelijks serieus werden genomen.

Modeluniform

Die professionalisering zit 'm niet alleen in een betere opleiding, maar ook bijvoorbeeld in het modeluniform dat de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) onder meer al in Haarlem dragen. Dat uniform moet als het aan de gemeenten ligt binnen vier jaar overal de standaard worden. Andere zaken die de gemeenten uiterlijk in 2020 overal geregeld willen zien:

- Handhavers moeten, afhankelijk van de lokale situatie, al geweldsmiddelen zoals de wapenstok en pepperspray kunnen hebben voordat zij met geweld te maken krijgen. Nu krijgen zij die toestemming alleen als er al concrete incidenten zijn geweest.

- Handhavers en politie moeten (beperkt) toegang krijgen tot elkaars systemen om beter informatie te delen en moeten elkaars bureaus en briefings bezoeken.

- Handhavers moeten kunnen optreden tegen te hard rijden in een 30-kilometerzone en tegen andere lichte verkeersovertredingen. De politie heeft hier te weinig capaciteit voor. Terwijl burgers verwachten dat de overheid in dit soort gevallen optreedt.

De zwaardere rol voor de stadswachten is niet onomstreden. De Stichting Maatschappij en Veiligheid onder voorzitterschap van Pieter van Vollenhoven uitte eerder dit jaar zorgen over het ontstaan van "een nieuwe gemeentepolitie". De stichting constateerde dat "vele politietaken zijn overgenomen door een bonte verzameling van boa's, stadswachten, particuliere beveiligers en wat al niet meer, die veelal van een ander niveau zijn dan de politie".
Bron: http://nos.nl/artikel/2092930-gemeenten-stadswacht-gelijkwaardig-aan-agent.html

Als het dus aan de VNG ligt krijgen we straks de gemeentepolitie en de rijkspolitie weer terug.  :-\