Meer bevoegdheden handhaving

Auteur Topic: Meer bevoegdheden handhaving  (gelezen 12363 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #50 Gepost op: 15 maart 2016, 17:36:37
De gewenste bevoegdheden volgens VNG: art 35, 49, 19, 20, 22, 45, 68 t/m 74 RVV. Beperking C borden laten vervallen en D borden toevoegen.
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #51 Gepost op: 15 maart 2016, 19:12:55
Precies, ik zeg dat al jaren. Ik gok dat we over een jaar of 20 á 25 dit ook bij de brandweer gaan zien. Als de brandweer nog mee in krimpt gaan over een aantal jaar gemeenten over tot het oprichten van een hulpverleningsorganisatie die mensen gaan helpen bij wateroverlast, stormschade en misschien zelfs bij brand...........

Citaat van: R0N4NN link=msg=1413082 date=1458058013
Als het dus aan de VNG ligt krijgen we straks de gemeentepolitie en de rijkspolitie weer terug.  :-\


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #52 Gepost op: 15 maart 2016, 19:47:52
Citaat van: R0N4NN link=msg=1413082 date=1458058013
'Gemeenten: stadswacht gelijkwaardig aan agent'Bron: http://nos.nl/artikel/2092930-gemeenten-stadswacht-gelijkwaardig-aan-agent.html

Als het dus aan de VNG ligt krijgen we straks de gemeentepolitie en de rijkspolitie weer terug.  :-\

Via de Bronlink is ook nog een korte video te zien en een reactie vanuit Politie en Politievakbond.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #53 Gepost op: 16 maart 2016, 00:26:50
Citaat van: R0N4NN link=msg=1413082 date=1458058013
'Gemeenten: stadswacht gelijkwaardig aan agent'Bron: http://nos.nl/artikel/2092930-gemeenten-stadswacht-gelijkwaardig-aan-agent.html

Als het dus aan de VNG ligt krijgen we straks de gemeentepolitie en de rijkspolitie weer terug.  :-\

Gaat de "Gempol" dan ook recherche oprichten en een M.E? Of mag daar de rijkspolitie voor komen opdraven


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #54 Gepost op: 16 maart 2016, 01:04:01
Citaat van: Rutger1 link=msg=1412974 date=1458021987
Oa plaats op de weg
Pfff  ;D
Ja, artikel 10... Ik verwachte heel wat maar artikel 10 :-\ Goed, je hebt gelijk; dan kan j e optreden tegen een ruiter. Maar dit is nog steeds geen rijdend verkeer. Harrie die de aanhanger in de berm parkeert.... geen rijden verkeer...
Ik kan alleen artikel 82  lid 1 bedenken waar een handhaver iets met rijdend verkeer heeft.


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #55 Gepost op: 16 maart 2016, 07:03:53
Citaat van: Bert65 link=msg=1413181 date=1458086641
Pfff  ;D
Ja, artikel 10... Ik verwachte heel wat maar artikel 10 :-\ Goed, je hebt gelijk; dan kan j e optreden tegen een ruiter. Maar dit is nog steeds geen rijdend verkeer. Harrie die de aanhanger in de berm parkeert.... geen rijden verkeer...
Ik kan alleen artikel 82  lid 1 bedenken waar een handhaver iets met rijdend verkeer heeft.

Doe mij een plezier, en doe lees de beleidsregels BOA eens door, en doe wat research voordat je dit soort uitspraken doet. Je geeft aan dat wij kunnen handhaven op ruiters, maar daar zijn wij niet eens voor bevoegd. Artikel 10 RVV spreekt namelijk over bestuurders van voertuigen anders dan beschreven in artikelen 5 tm 8.

Wij zijn bevoegd voor plaats op de weg voor de volgende artikelen:
4 RVV
5 RVV
6 RVV
10 RVV

Dit wil zeggen dat wij bevoegd zijn voor voetgangers, fietsers, snorfietsers, bromfietsers, voertuigen op 2 of meer wielen (auto's, motoren, quads etc)

Lees alsjeblieft dit document door. Dit beantwoord al je vragen:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/regelingen/2015/07/02/circulaire-boa/beleidsregels-buitengewoon-opsporingsambtenaarjuni2015.pdf
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #56 Gepost op: 16 maart 2016, 07:27:31
En ook zijn wij bevoegd voor de C borden (rijden door een gesloten verklaring, een richtingsweg etc), artikel 82 RVV (negeren aanwijzing) maar ook artikel 60 (helmdraagplicht), welke door de verandering van de circulaire naar de beleidsregels per abuis is weggelaten, maar nogsteeds tot onze bevoegdheden behoort.

https://vng.nl/onderwerpenindex/veiligheid/openbare-ordebevoegdheden/nieuws/herstelwijziging-beleidsregels-boa
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


Kb85

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • Sollicitant hoofdagent Oost Nederland
Reactie #57 Gepost op: 22 maart 2016, 13:04:00
Ik heb een vraag over de Visie 2020 van de VNG.
Er staat in de visie op bladdzijde 7 in de voetnoot bij puntje 2:
"2 In het verlengde hiervan verdient het de aanbeveling om ook boa’s algemeen bevoegd te laten
zijn voor artikel 184 Wetboek van Strafrecht waarin het niet opvolgen van een bevel een bevel
of vordering van een opsporingsambtenaar strafbaar wordt gesteld. Op dit moment zijn boa’s
daartoe niet bevoegd."

Als ik de beleidsregeld BOA lees dan zie ik op pagina 8 bij hoofdstuk 4:
Geweld en agressie tegen boa’s wordt niet getolereerd. In de praktijk betekent dit dat boa’s effectief
moeten kunnen optreden als zij worden geconfronteerd met agressie en geweld tijdens de uitoefening
van hun publieke taak. Elke boa beschikt daarom optioneel over extra (politie)bevoegdheden en
geweldsmiddelen.
Bij verdenking van een misdrijf als bedoeld in de artikelen 177, 179, 180, 181, 182, 284, 285, 300 juncto
artikel 304 onder ten tweede, Wetboek van Strafrecht, kunnen boa’s een ambtsedig proces-verbaal van
bevindingen opmaken van het hun overkomen geweld op grond waarvan verdachten van dit geweld
kunnen worden veroordeeld.9 Het is – in verband met de onafhankelijkheid van het onderzoek –
uitdrukkelijk niet de bedoeling dat een boa het onderzoek in de onderhavige zaak gaat doen. Dit blijft
een verantwoordelijkheid van de politie. De rol van slachtoffer en die van onderzoeker moeten
gescheiden blijven. Het proces-verbaal van bevindingen zal in de praktijk altijd gepaard moeten gaan
met het doen van aangifte bij de politie van het geweld. Volledig proces-verbaal mogen boa’s
opmaken voor onderzoeken in het kader van artikelen 184
, 184a, 185, 266/267, 435, onder ten vierde en
artikel 447e van het Wetboek van Strafrecht.

Kan iemand mij uitleggen wat er nu precies bedoeld wordt?

Tevens zie ik bij de domeinlijst domein 1 ook gewoon weer artikel 184 WvSr staan.
Sollicitatie Hoofdagent Oost Nederland


Stefan92

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #58 Gepost op: 22 maart 2016, 15:58:05
Citaat van: Kb85 link=msg=1414372 date=1458648240
Volledig proces-verbaal mogen boa’s
opmaken voor onderzoeken in het kader van artikelen 184

Kan iemand mij uitleggen wat er nu precies bedoeld wordt?

Tevens zie ik bij de domeinlijst domein 1 ook gewoon weer artikel 184 WvSr staan.

Wellicht is dat in verband met het overtreden van een gebiedsverbod. De burgemeester beveelt iemand zich voor een bepaalde tijd niet in een bepaald gebied op te houden. Het (opzettelijk) overtreden daarvan is een overtreding van 184 Sr.

De gemeente legt dat verbod dus op en als de boa bevoegd is op te treden voor 184 kan de gemeente dit verbod dus ook zelf handhaven.


Kb85

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • Sollicitant hoofdagent Oost Nederland
Reactie #59 Gepost op: 22 maart 2016, 19:38:37
Ik was misschien iets te onduidelijk in mijn vraagstelling. In de visie staat dat ze wensen dat boa algemeen bevoegd zijn voor art 184 en dat nu nog niet zijn.
Maar in de beleidsregels en domeinlijst domein 1 zie ik art 184 wel staan.

Wat klopt er niet?

Gr,
Sollicitatie Hoofdagent Oost Nederland