Training kleine blusmiddelen en ontruimen

Auteur Topic: Training kleine blusmiddelen en ontruimen  (gelezen 17989 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2016, 02:05:37
Citaat van: T4tinus link=msg=1412729 date=1457910838
Want je bent altijd met z'n tweeen.

Realiseer je je dat er ook genoeg bedrijven zijn waar maar 1 of 2 BHV'ers aanwezig zijn? En ookal zijn er meer BHV'ers, kun je bovenstaande quote dan verklaren? Komen twee BHV'ers altijd op hetzelfde moment aan bij de blusmiddelen of de brand? Of wordt er op elkaar gewacht alvorens er actie genomen wordt?

Citaat van: T4tinus link=msg=1412729 date=1457910838
Als het heel fout gaat kun je op de tast de weg terug naar de compartimenteringsdeur te vinden. Je moet dan wel je adem inhouden en laag blijven.

......

O ja, Gaat het nog fouter, dan kunnen Peter71 en zijn collega's je naast de brandslang vinden. Dat is sneller dan "ergens op de etage"...

Wanneer bovenstaande situatie je overkomt ben je als BHV'er al veel te 'fanatiek' bezig. Dus als ik jou een tip mag geven: Denk allereerst en altijd aan je eigen veiligheid, zodat je zelf geen slachtoffer wordt.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2016, 12:16:16
Mij is geleerd: 1 BHV-er is geen BHV-er. Je gaat nooit alleen op een brand af.

In het gangbare scenario wordt een verkenning uitgevoerd naar aanleiding van een (automatische) brandmelding. In opdracht van het crisisteam, waaronder het hoofd BHV. Vanuit de centrale verzamelplaats voor de BHV-teamleden. Met een porto voor het contact met de centrale verzamelplaats.
Bij de plaats van de brandmelding wordt dan beoordeeld of de melding terecht was. Als het onterecht is, kan worden afgeschaald. Als het om een heel klein incident gaat, kan met een handblusmiddel worden geblusd. Formaat: smeulende prullenbak. In alle andere gevallen trekken de BHV-verkenners zich terug.
Het crisisteam zal dan besluiten tot ontruiming. Begeleid door de BHV. En de BHV-ers wijzen de aanrijdende brandweer de weg naar het getroffen gebouwdeel.
In dit scenario is de brandslang dus meestal alleen een soort reddingslijn voor het verkenningsteam, een verbinding met de compartimenteringsdeur. Voor het geval dat een brand oplaait of er een wolk rook losbarst ...
En, zo is het in ons bedrijf, check zelf altijd of het bij jullie ook zo is... Jullie hebben een andere RI&E, een ander pand en inderdaad, andere aantallen medewerkers.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2016, 12:38:39
Er zijn genoeg situaties waar een bhv'er alleen is.
Neem hotels als voorbeeld. Tussen 0:00 en 6:00 is daar vaak maar 1 personeelslid aanwezig. Die is meteen de enige bhv'er. Ik had de luxe dat toen ik nog in de nacht zat we met z'n tweeën waren en er vaak nog wel iemand tot 2:00 in de keuken was. Maar 90% van de tijd kon 1 persoon alleen op brandmelding af gaan en bleef de ander bij de receptie (om brandweer op te vangen die wel automatisch gealarmeerd werd)


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2016, 12:50:52
Inderdaad, weledelgestrenge,  dat is een mooi voorbeeld van een andere risico-inschatting.
Ik zal met nog meer aandacht de ontruimingsplattegronds in hotels bestuderen  0098


ESV

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
    • ESVSHOP
Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2016, 11:49:07
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1411104 date=1457268065
Maar je raakt helemaal niet bedreven in ontruimen van 1x per jaar in het gebouw van een BHV opleider verstoppertje spelen. Deze oefeningen hebben totaal geen link met het bedrijf dat je daadwerkelijk moet ontruimen in een kwaliteit. Voor goed ontruimen is het belangrijk dat je het gebouw blind kent, weet via welke wegen je ergens kunt komen, hoe je weer weg komt, wat eventuele risico's van bepaalde plaatsen/ruimtes zijn. Dat leer je niet door te oefenen in een oefengebouw van een BHV opleider.

Waarom brandweermannen het moeten oefenen is een totaal ander verhaal. BHV'ers zijn geen brandweermannen. Die hebben hele andere taken.

Volgens mij kan een BHV opleiding veel nuttiger als je meer aandacht besteed aan bijvoorbeeld EHBO, laat mensen maar volledige EHBO halen in plaats van het minimale stukje nu.

Ben ik mee eens, maar tijdens calamiteiten kunnen er dingen gebeuren waardoor je in de war raakt. Denk bijvoorbeeld als de elektriciteit uitvalt of een deel van het gebouw instort.
Als dit gebeurd dan heeft jouw kennis van het gebouw geen nut meer, ik denk dat dat de reden is voor BHV'ers om ook onbekende gebouwen te ontruimen.
De webshop voor al uw veiligheidsartikelen: https://esvshop.nl/


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2016, 13:32:33
Citaat van: ESV link=msg=1413958 date=1458557347
Ben ik mee eens, maar tijdens calamiteiten kunnen er dingen gebeuren waardoor je in de war raakt. Denk bijvoorbeeld als de elektriciteit uitvalt of een deel van het gebouw instort.
Als dit gebeurd dan heeft jouw kennis van het gebouw geen nut meer, ik denk dat dat de reden is voor BHV'ers om ook onbekende gebouwen te ontruimen.
Kennis van het eigen gebouw is altijd handig en nodig. Wat zijn de vluchtroutes, alternatieve vluchtroutes, waar is verzamelplaats etc. Basisvaardigheden zoals deurprocedures is minder locatie afhankelijk. Door te oefenen op je eigen locatie leer je jezelf en je collega's wat te doen bij een ontruiming.


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2016, 13:51:38
Citaat van: JJ75 link=msg=1413977 date=1458563553
Door te oefenen op je eigen locatie leer je jezelf en je collega's wat te doen bij een ontruiming.

Door op te leiden en te trainen op een trainingslocatie wordt je goed voorbereid op de oefeningen op de eigen locatie.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #17 Gepost op: 9 augustus 2016, 15:36:41
Citaat van: honderd link=msg=1412735 date=1457917537
Realiseer je je dat er ook genoeg bedrijven zijn waar maar 1 of 2 BHV'ers aanwezig zijn? En ookal zijn er meer BHV'ers, kun je bovenstaande quote dan verklaren? Komen twee BHV'ers altijd op hetzelfde moment aan bij de blusmiddelen of de brand? Of wordt er op elkaar gewacht alvorens er actie genomen wordt?

Wanneer bovenstaande situatie je overkomt ben je als BHV'er al veel te 'fanatiek' bezig. Dus als ik jou een tip mag geven: Denk allereerst en altijd aan je eigen veiligheid, zodat je zelf geen slachtoffer wordt.

Al even geleden dat hierover is geschreven maar ik denk mee: Er zijn veel kleine bedrijven, kantoren, e.d. waar men inderdaad max. 1-3 BHV'rs heeft. Hoe wil je die laten oefenen op hun eigen locatie? Met 1 BHV instructeur en 1 LOTUS erbij wordt dat wel een hele dure grap voor de eigenaar/organisatie. Ik kan me voorstellen dat een organisatie deze mensen naar een BHV opleider stuurt die ze verzameld tot een volledige cursusgroep van 10-12 m/v. Dan is het de moeite waard om instructiepersoneel en hulpmiddelen aan te laten rukken. Dan kun je ook met kleine groepen praktisch bezig zijn en van elkaar leren. Ze krijgen dan de basiskennis- en vaardigheden weer mee, meer niet.

Deze mensen zullen op hun werkplek zelf initiatief moeten nemen om de vluchtwegen, blusmiddelen e.d. te leren kennen. En bijv. in een verzamelgebouw is het heel slim te overleggen wat ze voor- en met de BHV van de andere bedrijven kunnen betekenen. Dan afstemmen om een keer met alle BHV'rs van het hele pand te oefenen komt dan ook beter van de grond. Maar ik lees erg vaak dat het maar een zooitje is want de bazen vinden BHV maar niks, kost geld enz. Bedenk dat veel bedrijven wel de verplichting hebben maar op een klein administratiekantoor of bij de notaris met 5 m/v overdag in huis (+ een enkele bezoeker) ligt het zwaartepunt nmm. op een beetje fatsoenlijke EHBO / LRH kennis. Daar kun je geen explosies, gaslekkages en gijzelingen oefenen om de mensen te motiveren. Dat staat te ver bij hun werkwereld vandaan. Hou het bij de realiteit.  

Zoals een medewerker van een hoveniersbedrijf eens zei tijdens de verplichte BHV herhaling: 'Brand blussen hoef ik niet te leren, wat ik verbrand is snoeiafval en dat moet ook branden. En ontruimen hoef ik niet te leren, ik ben altijd al buiten! Doe mij maar alleen EHBO, daar heb ik meer aan'. Maar ja, dat wat niet de bedoeling van de organisatie, men was verplicht iedereen compleet BHV te laten volgen.  Beetje zwart-wit misschien maar geeft wel te denken hoever we kunnen doorslaan.


helm

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 9 augustus 2016, 16:06:33
Citaat van: JAB link=msg=1441452 date=1470749801
Zoals een medewerker van een hoveniersbedrijf eens zei tijdens de verplichte BHV herhaling: 'Brand blussen hoef ik niet te leren, wat ik verbrand is snoeiafval en dat moet ook branden. En ontruimen hoef ik niet te leren, ik ben altijd al buiten! Doe mij maar alleen EHBO, daar heb ik meer aan'. Maar ja, dat wat niet de bedoeling van de organisatie, men was verplicht iedereen compleet BHV te laten volgen.  Beetje zwart-wit misschien maar geeft wel te denken hoever we kunnen doorslaan.

Niks met doorslaan te maken. Wettelijk verplicht. De Arbeidsomstandighedenwet artikel 15 is duidelijk en omvat ehbo, blussen en ontruimen.
Als je dat niet wilt moet je de Wet veranderen.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #19 Gepost op: 9 augustus 2016, 16:43:01
Als ik dit zo lees, zaten er een aantal fouten in het ontruimingsplan van mijn oude werkgever.  098uo

Er waren 2 BHV leden. No.1 Zou binnen blijven voor eventuele hulpverlening, no.2 gaat naar buiten om de mensen op te vangen en te tellen.

Iedereen werd geregistreerd bij binnenkomst (personeel met pas, bezoeker moesten zich inschrijven), alleen de laptop die mee naar buiten zou moeten stond bij BHV 1.

Verder wel redelijk strak geregeld, maar vrij simpel gebouw. centrale hal met aan 2 kanten gangen met kantoren. Degene uit het laatste kantoor checkt of de kantoren die hij passeert leeg zijn.  Alles laten liggen, niks brandblussers, gewoon naar buiten.