inhoud tas :)

Auteur Topic: inhoud tas :)  (gelezen 46237 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 22 september 2005, 23:06:12
Het aloude spreekwoord; maar nu in omgekeerde vorm: bekwaam maakt niet per se bevoegd... :)
De BIG-discussie komt zo weer boven, of deze al dan niet van toepassing is op de EHBO.  ;D

Ja laten we die discussie maar achterwege laten, het antwoord is inmiddels genoegzaam bekend
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 22 september 2005, 23:10:29
Inderdaad :)!

Zijn er ook mensen die behalve gewone gazen ook vette gazen of iets dergelijks in hun tas hebben? (weet niet of dit voor EHBO echt relevant is).


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 23 september 2005, 00:13:53
Zijn er ook mensen die behalve gewone gazen ook vette gazen of iets dergelijks in hun tas hebben? (weet niet of dit voor EHBO echt relevant is).
Geen vette, maar wel metaline gazen
Oh ja wat zit er bij mij nog meer in wat ik nog niet gezien heb:
* een pak burnshield
* kant en klare vingerverbandjes,
* ibuprofen (voor diegene die daar bij zweren)
* een flesje alcohol 70%
* betadine
* een koortsthermometer
* een mini maglite (formaat ooglampje)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #13 Gepost op: 23 september 2005, 08:20:14
Een paracetamolletje uitgeven moet geen probleem zijn. Zelfzorgmedicatie is immers vrij te koop, en als iemand in de familie pijn heeft geef je immers ook een pilletje.
Een mogelijk probleem kan zijn dat de persoon in kwestie om wat voor een reden dan ook geen paracetamol mag/ kan hebben, maar dat is eigen verantwoording van de hulpvrager.
Overigens denk ik wel dat je moet oppassen als de richtlijn bij een vereniging is dat je geen (zelfzorg) medicatie mag verstrekken. Hoe zit het juridisch als er wel wat gebeurd? “Dekt”de collectieve verzekering dan nog wel de schade?.
Ik denk dat het goed is om dit soort regeltjes te schrappen, maar probeer dat goed in te dekken door b.v. de arts (als die er is) verbonden aan de vereniging hierin te betreken.

Waar ik wel wat moeite mee heb is de uitspraak van van PdR, :”Het is maar net welk risico een EHBO-er wilt nemen”. Er staat weliswaar een ;-) bij, maar het komt nogal eens voor dat in een rode kruis of EHBO tas (veel) meer zit dan noodzakelijk of zelfs wenselijk. Bedenk wel dat het nemen van een risico verstrekkende gevolgen kan hebben voor het slachtoffer/ patiënt.

Bij evenementen komt het meer en meer voor dat persoonlijke tassen worden gebruikt, met daarin persoonlijk aangeschafte middelen naast de standaard inhoud.. Als ik de inhoud zie dan merk ik dat men goed nadenkt over wat nodig is voor de (specifieke) hulpverlening. Wat mij daarbij opvalt is dat er nogal eens materiaal tussen zit wat verlopen is. Maar omdat dit materiaal zelf is aangeschaft en niet door de vereniging vergoed wordt laat men het in de tas zitten.Bedenk wel dat als je een verlopen zalf gebruikt je alleen maar wonden aan het besmetten bent. Waar ik verder een vraagteken bij zet is de thermometer in de tas van Jacques. Wat doet die in de eerste hulp? Warmteletsels? Onderkoeling? Hoe wordt de thermometer aangewend? De enige juiste gemeten waarde is namelijk rectaal.
Overigens, als je een vergelijking maakt dan moet je een en ander wel in de juiste context zetten: een EHBO-er die jarenlange ervaring heeft bij de vierdaagse heeft meer ervaring dan een gemiddelde verpleegkundige. Dat klopt, bij een gemiddelde verpleegkundige zitten n.l. ook verpleegkundigen die nooit aan EHBO hebben gedaan. Dus daarom gaat deze vergelijking niet op. Als je iets vergelijkt moet dat wel van gelijke orde zijn. Of beide jarenlange ervaring, of beide gemiddeld. Je kan een appel niet met een peer vergelijken.

Overigens is het in deze tijd van eigen verantwoordelijkheid en competentiebuilding prima dat men nadenkt over de soort van hulpverlening en daarbij extra materialen aanschaft, dat getuigt van professionaliteit. Maar men moet ook weten waar de grens ligt. Ook dat is professionaliteit.
SIG*A*S*H* heeft een SAM splint in zijn bagage. Een handig hulpmiddel voor fracturen. Maar welke?
Als iemand een gebroken pols heeft. dan zou je de SAM splint kunnen toepassen, maar een goed aangelegde mitella werkt net zo goed. Pijn doet het toch wel, of is daar weer de paracetamol voor:-D?
VSAZ ambulancezorg


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 23 september 2005, 09:42:14
Waar ik wel wat moeite mee heb is de uitspraak van van PdR, :”Het is maar net welk risico een EHBO-er wilt nemen”. Er staat weliswaar een ;-) bij, maar het komt nogal eens voor dat in een rode kruis of EHBO tas (veel) meer zit dan noodzakelijk of zelfs wenselijk. Bedenk wel dat het nemen van een risico verstrekkende gevolgen kan hebben voor het slachtoffer/ patiënt.

Die uitspraak was uiteraard van de cynische/sarcastische kant. Ik zelf heb dat soort 'verpleegkundig materiaal' niet in mijn tas zitten, ik vind het prikken met een naald en daarbij lichaamsmateriaal opzuigen iets voor de verpleegkundige, hoeveel ervaring de EHBO'er dan ook heeft. Dat geld ook voor alerlei van dat soort hulpmiddelen, van tensiemters (interpretatie van de uitslag), stethoscopen tot mayotubes en dergelijke.

Ik heb ook mijn eigen tas, inderdaad aangevuld met wat eigen (verband)materiaal, let inderdaad goed op de data. Gelukkig wordt dit gewoon vanuit het RK aangevuld (gebruik de tas ook alleen voor RK).

Dit blijft een discussie waar eigenlijk geen sluitend antwoord op te geven is. Zoals al eens eerder gezecht; een landelijke richtlijn wat de EHBO wel/niet mag zou uitsluitsel geven.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 23 september 2005, 13:22:00
Waar ik verder een vraagteken bij zet is de thermometer in de tas van Jacques. Wat doet die in de eerste hulp? Warmteletsels? Onderkoeling? Hoe wordt de thermometer aangewend? De enige juiste gemeten waarde is namelijk rectaal.

De thermometer zit in de tas omdat ik die ook thuis gebruik voor kleine ongevalletjes, ziekte, koorts etc.
Hij zit dus in de tas (want dat was de vraag) maar wordt niet gebruikt bij de EHBO inzetten.

Citaat
Overigens, als je een vergelijking maakt dan moet je een en ander wel in de juiste context zetten: een EHBO-er die jarenlange ervaring heeft bij de vierdaagse heeft meer ervaring dan een gemiddelde verpleegkundige. Dat klopt, bij een gemiddelde verpleegkundige zitten n.l. ook verpleegkundigen die nooit aan EHBO hebben gedaan. Dus daarom gaat deze vergelijking niet op. Als je iets vergelijkt moet dat wel van gelijke orde zijn. Of beide jarenlange ervaring, of beide gemiddeld. Je kan een appel niet met een peer vergelijken.

De stelling was dat het bepaalde handelingen wel door verpleegkundige uitgevoerd mochten worden en niet door EHBo'ers, omdat het risicovolle handelingen kunnen zijn.

Ik probeerde deze stelling met mijn reactie enigzins te relativeren door aan te geven dat de ene pleeg de andere niet is en dat dat zelfde geldt voor ehbo'ers.  Sommige ehbo'ers zullen dergelijke handelingen beter kunnen uitvoeren als sommige verpleegkundigen, precies om de redenen die jij en ik aangeven.
Vandaar mijn bezwaar tegen te generaliseerdende uitspraken. Meer niet ....dus......reeds .....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 23 september 2005, 13:34:51
Zoals al eens eerder gezecht; een landelijke richtlijn wat de EHBO wel/niet mag zou uitsluitsel geven.

Wie zou die richtlijn uit moeten geven ?
een richtlijn is inderdaad (maar) een richtlijn hoe zou je daar een wettelijke status aan willen geven ?

Ieder opleidingsinstituut leidt op tot een eigen gekozen nivo van kennis en vaardigheden, soms is dat het Oranje Kruis nivo, soms meer, soms minder.

De overheid wil juist af van te preciese regelgeving op het gebied van de individuele gezondheidszorg, vandaar dat de wet BIG er is gekomen, die stelt dat in principe alle handelingen vrij uit te voeren zijn.
Slechts de uitzonderingen worden nog benoemd en dan nog alleen voor het beroepsmatig uitvoeren van die handelingen buiten noodzaak.
Ik denk niet dat we er op vooruitgaan door weer terug naar af te gaan.

Zoals onze collega Peter al meerdere malen gezegd heeft, de EHBo'er is geen eenheidsworst en je kunt de toepassing van die uiteenlopende kennis en ervaring dus ook moeilijk in een paar regels vangen.

M.i. biedt de huidige wetgeving voldoende mogelijkheden om tegen misstanden op te treden.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 23 september 2005, 15:01:30
Hoe wordt de thermometer aangewend? De enige juiste gemeten waarde is namelijk rectaal.

De juiste temperatuur is centraal gemeten.


Kanarie

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 23 september 2005, 18:14:00
Ik las in een van de eerdere reacties dat iemand Ibuprofen in zijn tas heeft voor mensen die daar bij zweren. Je zult zelf wel goed op de hoogte zijn van waar je precies mee bezig bent, maar toch vraag ik: heb je de bijsluiters van NSAID's en Paracetamol wel eens naast elkaar gelegd?

Ik mag van mijn RK-afdeling ABSOLUUT GEEN paracetamol geven, want dat staat niet in het OK-boekje en het is een medicijn en wij geven geen medicijnen; dat moet een arts doen. Voor paracetamol als specifiek geval vind ik dat zwaar overdreven. Maar voor ibuprofen vind ik dat, ook gezien de moeite die men al met paracetamol heeft, anders liggen.
Wanneer beginnen we met maagzuurremmers, brandzalven en antihistaminica?


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #19 Gepost op: 23 september 2005, 23:23:11
Net als nils ben ik ook NGS sportmasseur, bij het NRK  ben ik EHBOer, ik heb wel 2 aparte koffers.

De sportverzorging gaat erg ver veel verder dan de EHBO en ik vindt dat mede EHBOers die met mij dienst draaien ook mijn tas in geval van nood moeten kunnen gebruiken.
Als ze dan allemaal zalven en vreemde bandages zien die ze niet kennen is dat niet prettig.
 
Voor het rode kruis werk heb ik een koffer met als extra

 pocket mask
 aspivenin
 blarenprikkers
 tekentang
zaklampje
petje (voor de zon)
paracetamol
instant handenreiniger (zonder water )


In de sportverzorging maak ik wel gebruik van diverse zelfzorgmedicijnen zoals paracetamol, ibuprofen, etc.
In de sport wereld  ken je de medische kant van je klanten dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Voor de kosten hoef je ook niet bang te zijn,
Alles uit de rode kruis tas wordt door het kruis bijgevuld.
Alles uit de sportverzorgingskoffer wordt door de sportclubs betaald.