inhoud tas :)

Auteur Topic: inhoud tas :)  (gelezen 45723 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 27 september 2005, 12:33:12
Artikel 68
Het bestuur beslist in alle gevallen waarin deze Regeling niet voorziet en treft zo nodig voorzieningen.

meer staat er niet op die site. Dus wij hebben ons aan het boekje(s) te houden tenzij het bestuur je ergens bekwaam voor acht. zoals verlpleegkundigen enzo

Dit is het bestuur van het Oranje Kruis. Ik heb de betreffende tekst even doorgescand, maar het gaat met name over de examens en dergelijke van het OK. Specifieke handelingen, zoals uitreiken van paracetamol worden niet genoemd.

Ik meen ook op dit forum begrepen te hebben dat het OK inmiddels zijn status als zodanig kwijt is. Deze tekst lijkt mij niet van toepassing op deze discussie.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #111 Gepost op: 27 september 2005, 15:29:08
Dus wij hebben ons aan het boekje(s) te houden tenzij het bestuur je ergens bekwaam voor acht. zoals verlpleegkundigen enzo

Waarom gaat de rechter er bij elk proces van uit dat iets pas strafbaar is, als de wetgever, naar de letter van de wet, heeft verboden.

Waarom gaan jullie er vanuit dat de rechter er bij de zaken er vanuit gaat  dat iets strafbaar is, als de wetgever, naar de letter van de wet, heeft toegestaan ?


sigmash

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 27 september 2005, 22:16:22
Hallo Moskowvitschen !

Zijn jullie hier nu nog met wetsartikelen aan het gooien ? Take a Brake Take a KitKat.

Idee voor Medisol: een juridisch-forum, gat in de markt !

Gezonde Groeten

Robin


medic1978

  • Gast
Reactie #113 Gepost op: 27 september 2005, 22:35:23
Ik heb vanavond ff nagevraagd. Het staat niet in de wet wat wij wel mogen en niet. Maar mocht het tot een rechtzaak komen word er door de rechter iemand (ervaringdeskundige ofzo) gevraagd om te kijken of de ehbo-er gehaneld heeft naar zijn/haar opleiding.
Dus om rechtzaken en of vervolging te voorkomen kan je beter aan het boekje houden want dan kan er ook niks gebeuren wat je niet wilt. zoals je hobby niet meer mogen uitvoeren en erger. Dus is het je eigen verantwoording of je dingen uitdeeld die niet in het boekje staan of een protocol voor is.


firemanr

  • Gast
Reactie #114 Gepost op: 28 september 2005, 03:51:24
Als jouw visite met een knallende hoofdpijn bij jou thuis om een paracetamol vraagt, geef je het ook niet? ???

Lees de site ff: voor het *verstrekken* van paracetamol en dergelijke, heb je een vergunning nodig. Dus nee, het mag niet. Als je het hebt gekocht mag je het zelf gebruiken.

Draven we hier nou niet een klein beetje heel erg veel door in Nederland? Als er nou iemand thuis op visite komt en die heeft hoofdpijn, ga ik dus niet weigeren om een paracetamolletje (of 2 als het erg is) te laten slikken....kom nou... :( :(


firemanr

  • Gast
Reactie #115 Gepost op: 28 september 2005, 03:57:47
Ik geloof mijn ogen niet! Natuurlijk zoekt iedereen argumenten die zijn of haar standpunt onderbouwen! Ik ga toch geen argumenten voor geven als ik heftig tegen ben?

En wat is er in's hemelsnaam mis met de manier van discussievoeren? Ik geef bijzonder duidelijk aan waar ik in de wet(!) zie staan dat je aansprakelijk bent voor het verstrekken van paracetamol, en nu krijg ik deze reactie?

Vooropgesteld: ik ben een EHBO'er van afgelopen jaar....maar als ik paracetamollen kan "krijgen" bij het kruidvat of een of andere winkel, waar ze dus gewoon verkocht worden aan Jan en alleman, denk ik niet dat je ze niet zou mogen geven aan iemand die hoofdpoijn heeft. Als het zulk gevaarlijk medicijn is, als dat er hier tentoongespreid wordt, zou je dit dus alleen maar moeten kunnen verkrijgen bij de apotheek en hoort een EHBO'er er zelfs niet mee op zak te lopen.....

Wat ik er eigenlijk maar mee wil zeggen dat deze discussie een oplopend verloop heeft. het begon met een paracetamolletje en nu aan het einde van blz 12 sta je zowat voor de rechtbank omdat je hem gegevn hebt aan iemand die, blijkt achteraf misschien, het niet had mogen hebben?

 :-\ :-X


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 28 september 2005, 07:59:11
;D

Ik snap dat het wat raar over mag komen dat om zo'n klein, bij de drogist verkrijgbaar, pilletje, zo'n enorme discussie losbarst. Overdreven of niet, het neemt niet weg dat het juridisch gezien best een interessant vraagstuk is. Het geeft ook aan dat er onder de EHBO'ers nou niet bepaald consensus is over wat we wel en niet mogen/doen.

Aan het boekje houden, zoals franciska zegt, is inderaad een aardige methode om problemen te voorkomen. Alhoewel, ik denk dat je in de praktijk nog al eens vastloopt, want zo heel erg veel staat er niet meer in het boekje...


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #117 Gepost op: 28 september 2005, 08:17:20

Draven we hier nou niet een klein beetje heel erg veel door in Nederland? Als er nou iemand thuis op visite komt en die heeft hoofdpijn, ga ik dus niet weigeren om een paracetamolletje (of 2 als het erg is) te laten slikken....kom nou... :( :(

Nogmaals: op het moment dat je je visitie een paracetamolletje geeft heb je die al gekocht bij een drogist, en is er aan de verplichting tot het geven van informatie voldaan (door de bijsluiter en de verpakking). Een ehbo-er voldoet niet aan deze plicht door een losse paracetamol te geven. Ik moet erkennen dat nergens expliciet staat dat een ehbo-er geen paracetamol mag geven, maar ik zie voldoende aanwijzingen dat een ehbo-er aansprakelijk gesteld kan worden als er iets mis gaat.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #118 Gepost op: 28 september 2005, 08:26:13
Nogmaals: op het moment dat je je visitie een paracetamolletje geeft heb je die al gekocht bij een drogist, en is er aan de verplichting tot het geven van informatie voldaan (door de bijsluiter en de verpakking). Een ehbo-er voldoet niet aan deze plicht door een losse paracetamol te geven. Ik moet erkennen dat nergens expliciet staat dat een ehbo-er geen paracetamol mag geven, maar ik zie voldoende aanwijzingen dat een ehbo-er aansprakelijk gesteld kan worden als er iets mis gaat.
Uiteraard kun je aansprakelijk gesteld worden,  iedereen kan iedereen voor alles aansprakelijk stellen, zelfs zonder dat je iets gedaan hebt, waar het om gaat  is of die aansprakelijkheidstelling tot een veroordeling zal leiden en dat is iets heel anders ...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #119 Gepost op: 28 september 2005, 10:33:52
Jongens als nou iemand even een belletje naar het rode kruis , EHBO vereniging en naar het ok doet en vraagt wat hun standpunt is op dit verhaal dan zijn we er uit.

Want ik neem aan dat zij het juridisch rond hebben.