GRIP 1 Zeer grote brand (industrie/agrarisch) Hoge Eng-Oost - Putten 04-03-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (industrie/agrarisch) Hoge Eng-Oost - Putten 04-03-2016  (gelezen 12961 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Met graafmachines etc wordt het pand nu uit elkaar getrokken en verder uitgeblust. Er komt nog steeds veel rook vrij, zeker goed te zien op dit moment: omgeving donker, pand in het licht.

Morgen bij daglicht weer eens kijken!


pascal.p

  • Fotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
    • pp-fotografie


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Wat is de capaciteit van deze MSD of is het een MSA?

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1410924 date=1457136406
Voertuigen ter plaatse:
06-7462 - MSD - Putten

Nu onderschat je toch de centralisten hoor!

Citaat van: jeroen21 link=msg=1410955 date=1457168829
Meldkamer zal op basis van een voorbijganger geen middelbrand maken bij een melding. Misschien als je goed uitgehoord bent door de centralist en jij geeft aan dat er al rook door de beplating komt, dan zou het kunnen dat de centralist iets doet met je melding. De eerste melding was een woningbrand snel vervolgd door industriebrand. Dus mogelijk waren er al meerdere meldingen gekomen en dan is de meldkamer snel met opschalen voordat de eerste bevelvoerder zich had ingemeld.


guest12562

  • Gast
Citaat van: jeroen21 link=msg=1410955 date=1457168829
Meldkamer zal op basis van een voorbijganger geen middelbrand maken bij een melding. Misschien als je goed uitgehoord bent door de centralist en jij geeft aan dat er al rook door de beplating komt, dan zou het kunnen dat de centralist iets doet met je melding. De eerste melding was een woningbrand snel vervolgd door industriebrand. Dus mogelijk waren er al meerdere meldingen gekomen en dan is de meldkamer snel met opschalen voordat de eerste bevelvoerder zich had ingemeld.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1411143 date=1457287492
Nu onderschat je toch de centralisten hoor!

Vroeg me al af waarom op basis van het uitvragen van de centralist men eerst woningbrand aan heeft gemaakt en later pas industriebrand, op welke manier is er dan uitgevraagd? Je wordt als bevelvoerder gelijk al op het verkeerde been gezet, datzelfde als de alarmcentrale gelijk middelbrand gaat maken, dat zou mij als B meer werk kosten voor de beeldvorming en die heb ik meestal niet aanrijdend.

Dus laat dat opschalen maar over aan de bevelvoerders en OVD's, zonder de centralisten te kort te doen.
Zie het graag dat centralisten goed met de B's en OVD's samenwerken, zie geen meerwaarde als zij gaan opschalen.
Maar goed daar zijn wel meer topics over geweest.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Breathe link=msg=1411168 date=1457292420
Vroeg me al af waarom op basis van het uitvragen van de centralist men eerst woningbrand aan heeft gemaakt en later pas industriebrand, op welke manier is er dan uitgevraagd? Je wordt als bevelvoerder gelijk al op het verkeerde been gezet, datzelfde als de alarmcentrale gelijk middelbrand gaat maken, dat zou mij als B meer werk kosten voor de beeldvorming en die heb ik meestal niet aanrijdend.

Dus laat dat opschalen maar over aan de bevelvoerders en OVD's, zonder de centralisten te kort te doen.
Zie het graag dat centralisten goed met de B's en OVD's samenwerken, zie geen meerwaarde als zij gaan opschalen.
Maar goed daar zijn wel meer topics over geweest.

Onderschat je nu niet de centralisten? De meesten hebben ook bevelvoerdersniveau.

De 1e centralist vraagt uit, de 2e centralist alarmeert direct om de snelheid erin te houden. Woningbrand is een snelkeuze voor de centralist en dus makkelijk te activeren. In de 1e alarmering is er ook nog geen huisnummer bekend dus blijkbaar nog weinig gegevens bekend. Vervolgens tijdens het uitvragen de melding aangepast en opgeschaald.

De bevelvoerder krijgt beide alarmeringen mee op de pager, in de MDT en kan ook de kladblokregels van GMS lezen in de MDT. Hij ziet dus alle informatie die bekend is en de centralist zal hem naturlijk ook bijpraten als hij zich inmeldt.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Fireball link=msg=1411172 date=1457293463
Onderschat je nu niet de centralisten? De meesten hebben ook bevelvoerdersniveau.

De 1e centralist vraagt uit, de 2e centralist alarmeert direct om de snelheid erin te houden. Woningbrand is een snelkeuze voor de centralist en dus makkelijk te activeren. In de 1e alarmering is er ook nog geen huisnummer bekend dus blijkbaar nog weinig gegevens bekend. Vervolgens tijdens het uitvragen de melding aangepast en opgeschaald.

De bevelvoerder krijgt beide alarmeringen mee op de pager, in de MDT en kan ook de kladblokregels van GMS lezen in de MDT. Hij ziet dus alle informatie die bekend is en de centralist zal hem natuurlijk ook bijpraten als hij zich inmeldt.

Uitvragen 1e centralist is heeft dus verkeerd gealarmeerd op basis van het uitvragen kan ik hieruit concluderen? Als de fotograaf zulke gedetailleerde info geeft, dan vind ik het vreemd dat er woningbrand wordt aangemaakt om de snelheid er in te houden. Hierdoor begin je dus al op het verkeerde been. Snelheid is niet altijd heilig.

Meelezen in MDT, uitvragen, omhangen, bevelen geven, porto's, lamp enz. enz. je hebt je handen vol, is niet erg, maar het is wel van belang dat de eenheden de juiste info krijgen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1411143 date=1457287492
Wat is de capaciteit van deze MSD of is het een MSA?

Het verschil is dat een MSA een motorspuitaanhanger is en een MSD een Draagbare/rolbare motorspuit. De capaciteit is niet afhankelijk van de naam. Het is een vrij grote MSD met ik denk 800 tot 1200 liter capaciteit.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Breathe link=msg=1411179 date=1457294517
Uitvragen 1e centralist is heeft dus verkeerd gealarmeerd op basis van het uitvragen kan ik hieruit concluderen? Als de fotograaf zulke gedetailleerde info geeft, dan vind ik het vreemd dat er woningbrand wordt aangemaakt om de snelheid er in te houden.

Ik heb het gesprek natuurlijk niet gehoord, maar wellicht had de fotograaf moeite het huisnummer te vinden? Zodra het uitvragen begint, wordt er ook gealarmeerd. 112 voor Putten is al bekend, daarna straatnaam + huisnummer om zo snel mogelijk de 1e TS de weg op te sturen. De rest qua uitvragen komt daarna wel. In de tussentijd kunnen de vrijwilligers naar de kazerne komen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Fireball link=msg=1411172 date=1457293463
Onderschat je nu niet de centralisten? De meesten hebben ook bevelvoerdersniveau.

De 1e centralist vraagt uit, de 2e centralist alarmeert direct om de snelheid erin te houden. Woningbrand is een snelkeuze voor de centralist en dus makkelijk te activeren. In de 1e alarmering is er ook nog geen huisnummer bekend dus blijkbaar nog weinig gegevens bekend. Vervolgens tijdens het uitvragen de melding aangepast en opgeschaald.

De bevelvoerder krijgt beide alarmeringen mee op de pager, in de MDT en kan ook de kladblokregels van GMS lezen in de MDT. Hij ziet dus alle informatie die bekend is en de centralist zal hem naturlijk ook bijpraten als hij zich inmeldt.
Op het moment dat een centralist direct in de eerste melding krijgt dat het gaat om een bedrijfspand zul je een geheel ander inzetvoorstel krijgen dan wat er nu is gebeurd op basis van de eerste melding op woningbrand. Als je als melder met je snufferd voor het brandende pand staat vraag ik me af waar die woningbrand vandaan komt. Ik mag toch aannemen dat de melder direct verteld dat het om een bedrijfspand gaat. En dan heeft het met de snelkeuze niks te maken, want die bestaat ook voor een bedrijfspand. Allew
en heb je dan meteen de juiste alarmering en het daar aan gekoppelde inzetvoorstel. Weet de eerste bevelvoerder ook meteen waarvoor hij op pad gaat.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Nergens uit blijkt nog dat de melding van SjoerdVr de eerste melding was toch?

Vanuit Meldkamer Oost-Nederland starten vrijwel alle branden als woningbrand. Het is een zeldzaamheid dat het direct industrie/agrarisch is.

Bijvoorbeeld:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=90591.0
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1181252
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1326019
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens