GRIP 1 Zeer grote brand (industrie/agrarisch) Hoge Eng-Oost - Putten 04-03-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (industrie/agrarisch) Hoge Eng-Oost - Putten 04-03-2016  (gelezen 12892 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
18:43:08 26-06-15   GROUP-1   PRIO 1 BR Industrie/agrarisch : : Butzelaarstraat : 40 8105AR Luttenberg 042633

Zie ook bovenstaande melding. In VRIJ en VNOG is het in de meeste gebieden op volgens mij Zwolle na dat er bij een industriebrand melding alleen 1 TS gealarmeerd wordt. Als je als meldkamer op voorhand weet dat je het met 1 TS niet gaat redden, lijkt t me logisch dat je een tweede TS alarmeert (Middelbrand)

In dit geval is er zeer op voorhand waarschijnlijk al 'grote brand' gemaakt, 4 minuten na eerste melding.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1411199 date=1457297756
18:43:08 26-06-15   GROUP-1   PRIO 1 BR Industrie/agrarisch : : Butzelaarstraat : 40 8105AR Luttenberg 042633

Zie ook bovenstaande melding. In VRIJ en VNOG is het in de meeste gebieden op volgens mij Zwolle na dat er bij een industriebrand melding alleen 1 TS gealarmeerd wordt.

Klopt, en in Zwolle heeft het meer te maken met het tweezijdig aanrijden dan met de categorie industrie.


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1411198 date=1457297681
Nergens uit blijkt nog dat de melding van SjoerdVr de eerste melding was toch?

Vanuit Meldkamer Oost-Nederland starten vrijwel alle branden als woningbrand. Het is een zeldzaamheid dat het direct industrie/agrarisch is.

Bijvoorbeeld:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=90591.0
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1181252
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1326019

Uiteraard is dat niet direct bekend. Wel was het dat net na ik ophing gelijk melding op mijn telefoon binnenkwam.
Zoals anderen wellicht opviel: ik kom zelf helemaal niet uit Putten. Mijn vriendin woont hier en hier was ik dan ook dit weekend.
Verklaart dat ik niet direct een huisnummer had. Ik wist dat het het industriegebied bij de engweg was, en dat het Verhoef Packaging betrof.

Na mijn telefoontje heb ik verder geen meldingen gezien, want ben gelijk gaan helpen om alle voertuigen bij de buurman weg te rijden. En dan lijken die 7 minuten aanrijtijd wel lang te duren.  :D


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ja duh...

In mijn ogen is een MSD een klein vermogen motorspuit met een capaciteit van maximaal ongeveer 500 l/m die bv op een TS zit.

De pomp op van een MSA is altijd draagbaar maar door minimaal 4 personen te dragen en heeft een capaciteit van zo'n 1500 tot 2000 liter per minuut.



Citaat van: Luke_BNV link=msg=1411181 date=1457294669
Het verschil is dat een MSA een motorspuitaanhanger is en een MSD een Draagbare/rolbare motorspuit. De capaciteit is niet afhankelijk van de naam. Het is een vrij grote MSD met ik denk 800 tot 1200 liter capaciteit.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1411387 date=1457380820
Ja duh...

In mijn ogen is een MSD een klein vermogen motorspuit met een capaciteit van maximaal ongeveer 500 l/m die bv op een TS zit.

De pomp op van een MSA is altijd draagbaar maar door minimaal 4 personen te dragen en heeft een capaciteit van zo'n 1500 tot 2000 liter per minuut.
Ja duh...

De meeste pompen op een MSA zijn verre van draagbaar alleen al door het ontbreken van handgrepen om ze überhaupt te kunnen dragen.
En het verhaal van Luke klopt eigenlijk als een bus.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,316
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1411387 date=1457380820
Ja duh...

In mijn ogen is een MSD een klein vermogen motorspuit met een capaciteit van maximaal ongeveer 500 l/m die bv op een TS zit.

De pomp op van een MSA is altijd draagbaar maar door minimaal 4 personen te dragen en heeft een capaciteit van zo'n 1500 tot 2000 liter per minuut.
Noemden ze een MSD vroeger niet gewoon een baby-spuit?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Laat mij eens afbeeldingen zien van MSA-pompen die niet draagbaar zijn! Het grootste gedeelte van deze pompen zijn van Duitse makelij en zijn allemaal draagbaar.

Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1411388 date=1457381079
Ja duh...

De meeste pompen op een MSA zijn verre van draagbaar alleen al door het ontbreken van handgrepen om ze überhaupt te kunnen dragen.
En het verhaal van Luke klopt eigenlijk als een bus.

Correct, das de meeste gebruikte (onofficiële) benaming. En dat bedoelde Luke niet, die bedoeld(e) een MSA.

Citaat van: André Welten link=msg=1411517 date=1457439950
Noemden ze een MSD vroeger niet gewoon een baby-spuit?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Als ik MSA wil zeggen dan zeg ik wel MSA. Het is allemaal niet zo bijzonder moeilijk. In dit geval zei ik heel duidelijk MSD, dus bedoel ik ook een MSD, en geen MSA. Zo moeilijk kan het leven toch niet zijn? Waarom zou ik het bewust verkeerd zeggen>  ::)


Brandweer Putten heeft bovendien helemaal niet de beschikking over een MSA.


Citaat van: Brandpreventje link=msg=1411589 date=1457460915
Laat mij eens afbeeldingen zien van MSA-pompen die niet draagbaar zijn!

http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/media/voertuigen_archief/yara/yara_sluiskil_msa_025-bordermaker.jpg
http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/media/voertuigen_archief/nieuwleusen/msa_nieuwleusen_016-bordermaker.jpg


Hoe ga je een degelijke pomp dragen? Met aanhanger en al? Het kan uiteraard maar is wel zwaar.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Johan 818

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 191
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1411589 date=1457460915
Laat mij eens afbeeldingen zien van MSA-pompen die niet draagbaar zijn! Het grootste gedeelte van deze pompen zijn van Duitse makelij en zijn allemaal draagbaar.

Correct, das de meeste gebruikte (onofficiële) benaming. En dat bedoelde Luke niet, die bedoeld(e) een MSA.

Met een heftruck zijn alle msa's draagbaar ;D ;D ;D 98uiye


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Dit zijn groot vermogen pompen. Er zijn slechts weinig korpsen in NL die dit soort grote pompen als MSA hebben.

Waar komt die MSD dan uit/vandaag als Putten geen MSA heeft?

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1411597 date=1457462104
Als ik MSA wil zeggen dan zeg ik wel MSA. Het is allemaal niet zo bijzonder moeilijk. In dit geval zei ik heel duidelijk MSD, dus bedoel ik ook een MSD, en geen MSA. Zo moeilijk kan het leven toch niet zijn? Waarom zou ik het bewust verkeerd zeggen>  ::)


Brandweer Putten heeft bovendien helemaal niet de beschikking over een MSA.


http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/media/voertuigen_archief/yara/yara_sluiskil_msa_025-bordermaker.jpg
http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/media/voertuigen_archief/nieuwleusen/msa_nieuwleusen_016-bordermaker.jpg


Hoe ga je een degelijke pomp dragen? Met aanhanger en al? Het kan uiteraard maar is wel zwaar.