Noodzaak GRIP bij uitval nutsvoorzieningen

Auteur Topic: Noodzaak GRIP bij uitval nutsvoorzieningen  (gelezen 5730 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2016, 15:41:11
Zou het niet kunnen zijn dat men rekening houd met het feit dat verzorgings- en ziekenhuizen een beperkte noodvoorraad water hebben?
En als het ontbreken van drinkwater langer duurt wellicht inhoud dat men in het gebied watertappunten moeten gaan regelen?

Voor beide zaken lijken mij inspraak van GGD en BRW wenselijk.....


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #11 Gepost op: 4 maart 2016, 15:44:40
Citaat van: Heftrucker link=msg=1410697 date=1457102471
Zou het niet kunnen zijn dat men rekening houd met het feit dat verzorgings- en ziekenhuizen een beperkte noodvoorraad water hebben?
En als het ontbreken van drinkwater langer duurt wellicht inhoud dat men in het gebied watertappunten moeten gaan regelen?

Voor beide zaken lijken mij inspraak van GGD en BRW wenselijk.....

Dat zou kunnen. Je kunt ook zeggen dat de verzorgings- en ziekenhuizen dit hebben meegenomen als scenario binnen hun BCP.  Dan kunnen zij dit prima zelf regelen. Hetzelfde geldt voor het waterleidingbedrijf die ongetwijfeld scenario's hebben voor uitval van de watervoorziening en de mogelijke gevolgen voor kwetsbare andere voorzieningen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


slengske

  • Beveiliger, Manschap B, Chauffeur pompbediener, Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #12 Gepost op: 4 maart 2016, 15:46:34
De hulpdiensten schalen inderdaad op ivm de problemen die zijn ontstaan of kunnen ontstaan. Ze gaan echt niet zelf een lek dichten. Daarbij vind ik de opmerking over de Jostiband een beetje ongepast en niet passen bij iemand met een dergelijke functie.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2016, 15:53:29
Citaat van: slengske link=msg=1410699 date=1457102794
De hulpdiensten schalen inderdaad op ivm de problemen die zijn ontstaan of kunnen ontstaan. Ze gaan echt niet zelf een lek dichten. Daarbij vind ik de opmerking over de Jostiband een beetje ongepast en niet passen bij iemand met een dergelijke functie.

Ik vind het ongepast als jij denkt dat de Jostiband niet kan bedenken dat de brandweer geen water om te blussen uit de waterleiding kan krijgen tijdens uitval drinkwater.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2016, 16:05:14
Citaat van: Heftrucker link=msg=1410697 date=1457102471
Zou het niet kunnen zijn dat men rekening houd met het feit dat verzorgings- en ziekenhuizen een beperkte noodvoorraad water hebben?
En als het ontbreken van drinkwater langer duurt wellicht inhoud dat men in het gebied watertappunten moeten gaan regelen?

Voor beide zaken lijken mij inspraak van GGD en BRW wenselijk.....

Is het een probleem van de ambulancedienst, brandweer of GGD als een ziekenhuis of verzorgingstehuis geen drinkwater heeft. Het ziekenhuis zal zelf een aantal taken moeten staken, zorgen voor drinkwater uit flessen of zorgen voor een noodvoorraad. Het waterleidingbedrijf weet dat het ziekenhuis een klant is, als leverancier hebben zij ook bijzondere verplichtingen bijvoorbeeld om voor dit soort klanten een plan van aanpak maken, bijv. transportbedrijven benaderen met tankwagens geschikt voor vervoer van vloeistoffen voor menselijke consumptie zorgen voor aanvullen van noodvoorraad.

Ik heb geen idee of de Nederlandse brandweer tankwagens, tankautospuiten, slangen etc heeft om een ziekenhuis of verzorgingstehuis te kunnen helpen bij drinkwatervoorziening. Nederlandse brandweermannen kunnen die vraag beter beantwoorden. Ik kan vermoeden dat de Nederlandse brandweerman liever geen slokje water gaat drinken uit de watertank van brandweerwagens.

Het waterleidingbedrijf heeft het beste zicht op hoe lang het herstel van drinkwatervoorziening zal gaan duren. Het aanleggen van tijdelijke voorziening met wateraftappunten is iets wat een waterleidingbedrijf veel beter kan organiseren. Ik ben een chirurg die zich prima kan redden in ambulance-/traumazorg maar heb niets geleerd en geen ervaring in aanleggen van een nooddrinkwatersysteem voor een gehele wijk, stadsdeel of totale gemeente. Ik denk dat waterbedrijf met al haar kennis ook niet op mij zit te wachten met een advies dat ze het zo snel mogelijk moeten regelen.

Wij hebben deze week een grote stroomstoring gehad. Een complete wijk bijna 24 uur zonder stroomvoorziening. De stroomboer moet maar regelen dat er noodstroom komt voor haar klanten die enorme schade (dus claim kunnen indienen) lijden door stroomuitval. De brandweer en ambulancedienst hebben het niet drukker gehad tijdens de stroomuitval. De politie is wel drukker geweest omdat verkeerslichten niet werkten dus ze agenten verkeer moesten laten regelen. De politie voelt hier niet de behoefte om te gaan crisisreutelen met brandweer en ambulancedienst omdat ze zelf wel regelen dat er meer agenten naar die wijk gaan om verkeer te regelen of een aantal objecten beveiligen die normaal bewaakt worden met cameratoezicht .


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #15 Gepost op: 4 maart 2016, 16:09:16
Citaat van: oma link=msg=1410673 date=1457098125
Waarom mogen forumleden niet de zin en onzin van GRIP procedures bespreken van jou?

Waar heb ik dit gezegd???


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 4 maart 2016, 16:10:46
Citaat van: FF4266 link=msg=1410702 date=1457104156
Waar heb ik dit gezegd???

Citaat van: FF4266 link=msg=1410608 date=1457081652
Ik denk niet dat moderators dit hoeven te bundelen, kwestie van even inlezen in hulpverlening en GRIP, dan ben je zo op vlieghoogte.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #17 Gepost op: 4 maart 2016, 16:14:30
Daar staat toch niet dat het niet besproken mag worden, alleen dat bundelen zo weinig zin heeft... Jij maakt er helemaal een potje van door woorden in iemands mond te leggen...

Ieder incident heeft een andere motivatie voor GRIP. Kwestie van inlezen wat GRIP precies is, zodat dit soort vragen niet gesteld zouden hoeven worden, en we op dit forum kunnen discussieren over punten die er wel toe doen...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 4 maart 2016, 16:17:00
Citaat van: FF4266 link=msg=1410706 date=1457104470
...

Ieder incident heeft een andere motivatie voor GRIP. Kwestie van inlezen wat GRIP precies is, zodat dit soort vragen niet gesteld zouden hoeven worden, en we op dit forum kunnen discussieren over punten die er wel toe doen...

Zoals de zin en/of onzin van GRIP-procedures bij procesverstoringen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #19 Gepost op: 4 maart 2016, 17:40:11
Citaat van: oma link=msg=1410701 date=1457103914
Is het een probleem van de ambulancedienst, brandweer of GGD als een ziekenhuis of verzorgingstehuis geen drinkwater heeft. Het ziekenhuis zal zelf een aantal taken moeten staken, zorgen voor drinkwater uit flessen of zorgen voor een noodvoorraad. Het waterleidingbedrijf weet dat het ziekenhuis een klant is, als leverancier hebben zij ook bijzondere verplichtingen bijvoorbeeld om voor dit soort klanten een plan van aanpak maken, bijv. transportbedrijven benaderen met tankwagens geschikt voor vervoer van vloeistoffen voor menselijke consumptie zorgen voor aanvullen van noodvoorraad.


Alles heeft te maken met (bestuurlijke) verantwoordelijkheden. Het is niet alleen een verantwoordelijkheid van het drinkwaterbedrijf om nooddrinkwater te leveren. Burgemeester en gemeente spelen hier een grote rol in. Er is sprake van schaarste en dan is scenariodenken belangrijk. Wie moet als eerste weer voorzien worden van water? Is er kans op verstoring van de openbare orde bij de uitgiftepunten? Hoe lang gaat e.e.a. duren? Als de druk van de leidingen wegvalt, kan het zo 4 weken of langer duren voordat alles weer gereinigd en hersteld is. Daarnaast heeft tekort aan water ook gevolgen voor brandweer en gezondheidszorg. Daarnaast hygiene-problemen doordat wc's niet meer doorgetrokken kunnen worden etc.... Kort, wel iets om met elkaar af te stemmen en dus behoefte aan coordinatie, of te wel GRIP.