Noodzaak GRIP bij uitval nutsvoorzieningen

Auteur Topic: Noodzaak GRIP bij uitval nutsvoorzieningen  (gelezen 5734 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #20 Gepost op: 4 maart 2016, 17:50:09
Citaat van: Fireball link=msg=1410758 date=1457109611
Alles heeft te maken met (bestuurlijke) verantwoordelijkheden. Het is niet alleen een verantwoordelijkheid van het drinkwaterbedrijf om nooddrinkwater te leveren. Burgemeester en gemeente spelen hier een grote rol in. Er is sprake van schaarste en dan is scenariodenken belangrijk. Wie moet als eerste weer voorzien worden van water? Is er kans op verstoring van de openbare orde bij de uitgiftepunten? Hoe lang gaat e.e.a. duren? Als de druk van de leidingen wegvalt, kan het zo 4 weken of langer duren voordat alles weer gereinigd en hersteld is. Daarnaast heeft tekort aan water ook gevolgen voor brandweer en gezondheidszorg. Daarnaast hygiene-problemen doordat wc's niet meer doorgetrokken kunnen worden etc.... Kort, wel iets om met elkaar af te stemmen en dus behoefte aan coordinatie, of te wel GRIP.

Zie ook de bestuurlijke netwerkkaart: http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/-BNK%2012%20Nooddrinkwater%20NOV.pdf


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #21 Gepost op: 4 maart 2016, 17:53:18
Evides kent net als de andere waterleidingbedrijven QA/QC etc.Als het goed is zijn alle te nemen maatregelen en acties  al ruim van tevoren vastgelegd in boekwerken goedgekeurd en wel zodat  niet weer het wiel  moet worden uitgevonden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #22 Gepost op: 4 maart 2016, 19:44:44
Citaat van: Fireball link=msg=1410758 date=1457109611
Alles heeft te maken met (bestuurlijke) verantwoordelijkheden. Het is niet alleen een verantwoordelijkheid van het drinkwaterbedrijf om nooddrinkwater te leveren. Burgemeester en gemeente spelen hier een grote rol in. Er is sprake van schaarste en dan is scenariodenken belangrijk. Wie moet als eerste weer voorzien worden van water? Is er kans op verstoring van de openbare orde bij de uitgiftepunten? Hoe lang gaat e.e.a. duren? Als de druk van de leidingen wegvalt, kan het zo 4 weken of langer duren voordat alles weer gereinigd en hersteld is. Daarnaast heeft tekort aan water ook gevolgen voor brandweer en gezondheidszorg. Daarnaast hygiene-problemen doordat wc's niet meer doorgetrokken kunnen worden etc.... Kort, wel iets om met elkaar af te stemmen en dus behoefte aan coordinatie, of te wel GRIP.

Ik heb in een ander topic gepost wat bij ons de criteria zijn voor dit soort crisisoverleg door brandweer, politie, ambulancedienst met andere relevante publieke of private diensten. Er moet sprake zijn van afwenden van levensgevaar of ernstig letsel bij veel burgers of als er veel burgers dakloos dreigen te raken of dakloos zijn geworden.

De hulpverleningdiensten en de overheid gaan hier niet bepalen welke afnemer van drinkwater met prioriteit voorzien moet worden van drinkwater. Een ziekenhuis of verzorgingstehuis moet namelijk voldoen aan voorwaarden. Zij behoren zoals forumlid Thor zegt een goed plan van aanpak te hebben en alles geregeld te hebben in geval de watervoorziening volledig uitvalt. Het waterleidingbedrijf moet dat ook vooraf precies hebben geregeld welke maatregelen zij nemen voor deze bijzondere afnemers.

Het is natuurlijk waanzin als Sheraton hotel een grote voorraad drinkwater in flesjes heeft voor al haar gasten en een verzorgingstehuis aan de overkant van de straat het niet heeft omdat ze veronderstellen dat de ambulancedienst, brandweer of politie ze drinkwater komen brengen. Het is prachtig als een lokaal/nationaal bestuurder van mening is dat een specifiek gebouw met prioriteit weer op de drinkwatervoorziening moet worden aangesloten. Het is een wassen neus als de deskundigen en technici van een waterleidingbedrijf van mening zijn dat het prachtig op papier is maar in realiteit niet eens technisch mogelijk is of praktisch haalbaar is.

Als een waterleidingbedrijf een noodvoorziening moet aanleggen voor burgers met aftappunten zou het kunnen zorgen dat burgers de openbare orde verstoren. Wij hebben een politiekorps waar mensen werken die heel goed weten wat ze moeten doen als burgers zich misdragen en de openbare orde verstoren. Agenten en officieren van politie hebben geen advies nodig van lokaal of nationaal bestuur en geen enkel advies van brandweer, ambulancedienst of het waterleidingbedrijf.

Als de politie hier onder deze omstandigheden met iemand wil overleggen is het met de openbaar aanklager.

Bij ons is het ook niet de gewoonte om direct al bij elkaar te gaan crisisreutelen over een situatie als het 4 weken of langer gaat duren voor de watervoorziening weer hersteld is. De zorgen over hygiene en alle gevolgen van dien zijn geen ambulancetaak bij ons maar een taak van de publieke gezondheidszorg (ministerie van gezondheid). Ik kan me ook niet voorstellen dat in Nederland een ambulancedienst deze taak heeft maar verwacht dat RIVM en ministerie VWS hier een grote rol bij moeten spelen. De RAV zal zich gedurende de waterleidingellende weer bezig gaan houden met haar eigenlijke taak de spoedeisende ambulancezorg garanderen en het reguliere bestelde ambulancevervoer verzorgen.

Kortom ik denk dat er eigenlijk heel weinig redenen zijn voor politie, brandweer en ambulancedienst om te gaan coordineren over een lekke waterleiding en er ook bijzonder weinig op elkaar valt af te stemmen als er geen sprake is van grote inzet van veel ambulance-, politie- en brandweereenheden ter plaatse.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #23 Gepost op: 4 maart 2016, 20:19:59
Citaat van: oma link=msg=1410673 date=1457098125
De Jostiband kan bedenken dat als er geen druk op de waterleiding staat het een uitdaging zal vormen als de brandweer water nodig heeft uit de waterleiding. Blijft het alleen bij denken of gaat men ook daadwerkelijk bij voorbaat oplossingen bedenken en opdrachten geven zoals een aantal grote tankwagens van transportbedrijven, boeren met gierketels laten opdraven om de tanks met water te vullen?

Citaat van: oma link=msg=1410700 date=1457103209
Ik vind het ongepast als jij denkt dat de Jostiband niet kan bedenken dat de brandweer geen water om te blussen uit de waterleiding kan krijgen tijdens uitval drinkwater.

Je hebt inderdaad gelijk dat iedereen (of in ieder geval de meeste personen) zich wel kan bedenken dat bij uitval drinkwatervoorziening ook de OBK niet meer de benodigde capaciteit levert voor de brandweer, maar om in je posting een groep verstandelijk gehandicapten op deze manier te benoemen vind ik uitermate respectloos.

Zoals je zelf al aankaart lopen een aantal topics betreft discussie over de noodzaak en functie van GRIP door elkaar. Je geeft ook aan dat een moderatorteam een verzameltopic zou moeten maken. Als je er noodzaak voor ziet kun je uiteraard ook zelf een verzameltopic aanmaken. Meer informatie is ook te vinden in dit topic en dan met name vanaf de postings vanaf mei 2013.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 4 maart 2016, 20:32:14
Citaat van: honderd link=msg=1410854 date=1457119199
Je hebt inderdaad gelijk dat iedereen (of in ieder geval de meeste personen) zich wel kan bedenken dat bij uitval drinkwatervoorziening ook de OBK niet meer de benodigde capaciteit levert voor de brandweer, maar om in je posting een groep verstandelijk gehandicapten op deze manier te benoemen vind ik uitermate respectloos.


Je hebt het heel goed, ik benoem een groep verstandelijke gehandicapten en schrijf dat zij in staat zijn om te kunnen bedenken dat er bij uitval van waterleiding geen water meer uit de kraan komt.

Ik stel het bijzonder op prijs als je mij kan uitleggen wat er precies respectloos is aan het bovenstaande omdat ik dan in de toekomst kan voorkomen om mijn vingers te branden aan respectloze uitlatingen op het Hulpverleningsforum.

Bij voorbaat dank.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 4 maart 2016, 21:01:16
Citaat van: honderd link=msg=1410854 date=1457119199
Zoals je zelf al aankaart lopen een aantal topics betreft discussie over de noodzaak en functie van GRIP door elkaar. Je geeft ook aan dat een moderatorteam een verzameltopic zou moeten maken. Als je er noodzaak voor ziet kun je uiteraard ook zelf een verzameltopic aanmaken. Meer informatie is ook te vinden in dit topic en dan met name vanaf de postings vanaf mei 2013.

Ik heb het topic even doorgekeken. Er is ontzettend veel informatie te vinden echter geen enkele discussie over nut en noodzaak.

Ik heb vandaag al een casus gepost over een langdurige stroomstoring van een complete wijk bij ons afgelopen week. De politie moest opschalen omdat door uitval van verkeerslichten het verkeer door agenten moest worden geregeld en een aantal objecten niet meer op afstand via camaratoezicht was te bewaken.

Ik begrijp niets van 'GRIP is altijd multidisciplinair. Het kan dus niet zo zijn dat de ene discipline in een andere fase van de opschaling zit dan de andere discipline'. Ik wist via een hoofdofficier van de politie dat zij gingen opschalen echter ben ik geen moment van plan geweest om op te schalen voor de ambulancedienst. Als ik zou gaan opschalen zou ik vrije ploegen moeten oproepen om binnen 20 minuten in dienst te komen om vrije ambulancevoertuigen te gaan bemannen. Ik vraag mij zelfs af bijvoorbeeld RAV Flevoland overdag kan opschalen door extra personeel te laten opkomen om extra ambulancevoertuigen te bemannen. Ik kan vermoeden dat ze geen noemenswaardige aantallen ambulancevoertuigen achter de schuur hebben staan.

De brandweer is hier ook niet gaan opschalen omdat de politie is gaan opschalen.

Immers als er niets in brand staat en er geen extra slachtoffers zijn is er geen enkele reden denkbaar voor een brandweerkorps of ambulancedienst om te gaan opschalen.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #26 Gepost op: 4 maart 2016, 21:14:52
Citaat van: oma link=msg=1410842 date=1457118015
Ik vind het ook jammer dat er nu twee topics lopen over bestuurlijk proces, de rol van hulpverleningsdiensten bij een lekke waterleiding. Dit is het waterleiding Grip-1 topic en dezelfde onderwerpen worden ook besproken in het waterleiding Grip-2 topic. Voorts loopt een Grip discussie bij een brand in seniorenwoningen en een inzet met mogelijk explosief.

Ja, ik heb het gelezen. Wat mij betreft is alle gevallen door versnipperde verantwoordelijkheden waarbij dus behoefte is aan coördinatie. Juist daar is de GRIP voor bedoeld: een uniforme werkwijze om het probleem te tackelen. GRIP is er bij brand niet specifiek voor of door de brandweer maar juist ook voor de andere partijen om hun belangen in te kunnen brengen m.b.v. een vaste structuur. Voor de brandweer is de brand routine, maar het gaat dan juist om de belangen van de andere partijen.   Idem bij een drinkwaterverstoring. Voor het drinkwaterbedrijf dagelijkse routine, maar voor de overige partijen niet. Op deze manier kunnen ze hun stem laten horen volgens een vaste vergaderstructuur.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 4 maart 2016, 21:22:46
Citaat van: oma link=msg=1410828 date=1457117084
Ik heb in een ander topic gepost wat bij ons de criteria zijn voor dit soort crisisoverleg door brandweer, politie, ambulancedienst met andere relevante publieke of private diensten.

Citaat van: oma link=msg=1410773 date=1457110433
Bij ons kennen we iets soortgelijks en noemen het dan 'major incident'. Ik werk in een land voor we met grote regelmaat grote incidenten hebben die gelukkig in Nederland zelden meer voorkomen. Wij hebben echter zelden een 'major incident'. Als bij ons iets de classificatie 'major incident' krijgt is er trouwens geen mens op de wereld die zich nog zou kunnen afvragen waarom het een 'major incident' is.

De criteria zijn:

* Redding en transport noodzakelijk van grote aantallen slachoffers (minimaal 40 slachtoffers).

of

* Grootschalige inzet ter plaatse vereist van zowel politie, brandweer en ambulancedienst.

of

* Grootschalige inzet vereist van politie, brandweer en ambulancedienst samen met andere (overheids)diensten, bijvoorbeeld openbare werken, energiebedrijf, openbaar vervoersbedrijf, etc om levensgevaar of ernstig letsel bij burgers te kunnen voorkomen. Idem als grote aantallen burgers dakloos (dreigen te) raken.

of

* Incidenten waarbij voorspelbaar is dat veel (globale) media informatie wenst over het incident. De politiewoordvoerder en een hoofdofficier van politie zijn verantwoordelijk voor deze communicatie. Het is noodzakelijk dat zij bij grote incidenten beschikken over informatie via brandweerofficieren (bijv. hoe lang de brandbestrijding nog gaat duren) en van officieren van ambulancedienst (aantal vervoerde gewonden, aantal gewonden dat nog ter plaatse onder behandeling is, etc).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 4 maart 2016, 21:51:21
In Qatar hebben we wel jaarlijkse een grote oefenweek met het Rode Kruis. Alle hulpverleningsdiensten; brandweer, ambulancedienst, politie, veiligheidspolitie, defensie en een aantal andere nationale rode kruis afdelingen gaan een week in de woestijn oefenen.

Professionele hulpdiensten leren alle mogelijkheden van het Rode Kruis ontdekken en het Rode Kruis leert goed hoe wij werken. Belangrijkste van deze oefenweken is dat beroepshulpverleners samen werken met vrijwilligers en leren dat je elkaar nodig hebt in extreme situaties.

Wij weten als brandweer, politie en ambulancedienst dat we geen drinkwatervoorziening kunnen herstellen. Als we weten dat de situatie uitzichtloos dreigt te worden omdat het waterleidingbedrijf de watervoorziening niet snel kan herstellen en plan B van waterleidingbedrijf om noodvoorzieningen te treffen niet voldoende is kunnen wij als hulpverleningsdiensten nog steeds niet zorgen voor alternatieven.

Wij weten wel dat het Rode Kruis het kan. Zij hebben de materialen en de expertise om in korte tijd noodziekenhuizen op te zetten, tentenkampen op te zetten voor opvang van gigantische hoeveelheden dakloos geraakte mensen, drinkwater- en sanitaire voorzieningen kunnen organiseren. Als het Rode Kruis de drinkwatervoorziening gaat regelen is het nog steeds niet nodig dat de hulpdiensten er zich mee gaan bemoeien. Deze vrijwilligers weten wat ze doen terwijl er bij ons geen officieren bij brandweer, politie of ambulancedienst werken die enig benul hebben over wat het rode kruis precies doet, hoe ze het moeten doen en wie of wat er voor nodig is.

! No longer available

Filmpje van disaster management camp van rode kruis met wat politie, brandweer en helikopter inzet door ambulancedienst.

! No longer available


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 5 maart 2016, 08:45:39




Foto's: Qatar Red Crescent