Noodzaak GRIP bij uitval nutsvoorzieningen

Auteur Topic: Noodzaak GRIP bij uitval nutsvoorzieningen  (gelezen 5732 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 5 maart 2016, 09:13:04
Citaat van: RemRoof link=msg=1410693 date=1457101730
Wat is dit nou voor flauwekul :-\ Ik mag als burger best kritische vragen stellen aangezien dit alles betaald wordt met algemene middelen. De hulpdiensten zullen vast goed nagedacht hebben, maar dat wil niet zeggen dat het anders of wellicht beter kan. Wat mij betreft mogen burgers nog veel kritische zijner op diensten die geleverd worden door de overheid en daarbij gaat het ove 't systemen en processen.

De meeste Nederlandse belastingbetalers zullen dit vermoedelijk niet eens weten of veronderstellen dat het normaal is. Het zegt al meer dan genoeg als de hakken van zwaailichtliefhebbers en brandweerhobbyisten direct in het zand gaan omdat men een hele simpele, logische vragen niet kan beantwoorden. Als er geen enkele politie-, ambulance- of brandweereenheid ingezet is bij een incident valt er helemaal niets op elkaar af te stemmen voor de managers van brandweer, politie, ambulancedienst en andere bureaucraten.

Op de vraag waarom het noodzakelijk is als de politie gaat opschalen vanwege politionele redenen de ambulancedienst en brandweer ook moeten gaan opschalen komt ook geen antwoord.

Ik beschouw het als de burgers een rad voor ogen draai omdat men de mond vol heeft over opschaling maar geen enkele dienst een deuk in pakje boter kan slaan. In de meeste landen op de wereld waar men gaan opschalen gaat het niet om wat gereutel in een container vol managers maar om opschaling met extra materieel en personeel om daadwerkelijk hulp te verlenen.

Een RAV in Nederland heeft overdag geen serieus aantal reserve ambulance achter de hand om bij opschaling personeel met bereikbaarheidsdienst op te roepen waardoor je tientallen extra ambulancevoertuigen in je verzorgingsgebied op de weg krijgt.

Een RAV in Nederland kent zelfs geen bereikbaarheidsdienst. Bij een echte opschaling hopen ze op het grote zorghart van het personeel. Ik vind het vreemd als men besluit op te schalen naar GRIP-situatie wel de managers opgeroepen worden maar men niet het vrije personeel met het grote zorghart naar de ambulanceposten laat komen. Ik denk dat de heren op kantoor zelf beseffen dat als ze bij iedere GRIP-opschaling het vrije personeel met groot zorghart laten opdraven er na 14 dagen geen mens meer komt omdat het keer op keer flauwekul is.

Onheuse argumenten zoals de taak van RAV bij bestrijding infectieziekten indien de watervoorziening  4 weken of langer uitvalt worden ingebracht. Geen RAV heeft dit als taak.

Nederlandse belastingbetalers zijn kritisch maar slecht geinformeerd. Geen mens wil belasting betalen voor bezigheidstherapie voor bureaucraten die gaan crisisreutelen over een lekke waterleiding en niets kunnen veranderen aan de ontstane situatie.

Ten slotte vind ik het verbazingwekkend dat mensen die hier klagen over de forse bezuinigen op materieel en personeel bij brandweer, politie en ambulancediensten op de barricade klimmen om hun managers te verdedigen zonder enige inhoudelijke vraag te beantwoorden over de toegevoegde waarde van het scenariodenken, crisisgereutel en afstemming terwijl en geen eenheden zijn ingezet door bureaucraten van hv-diensten aan het hulpverleningsproces.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #31 Gepost op: 5 maart 2016, 09:28:50

Ik begrijp niets van 'GRIP is altijd multidisciplinair. Het kan dus niet zo zijn dat de ene discipline in een andere fase van de opschaling zit dan de andere discipline'. Ik wist via een hoofdofficier van de politie dat zij gingen opschalen echter ben ik geen moment van plan geweest om op te schalen voor de ambulancedienst. Als ik zou gaan opschalen zou ik vrije ploegen moeten oproepen om binnen 20 minuten in dienst te komen om vrije ambulancevoertuigen te gaan bemannen. Ik vraag mij zelfs af bijvoorbeeld RAV Flevoland overdag kan opschalen door extra personeel te laten opkomen om extra ambulancevoertuigen te bemannen.

Ter verduidelijking: de genoemde opschaling betreft alleen de opschaling binnen de grip structuur zelf en de inzet van de daar bij behorende functionarissen uit de diverse disciplines.
Het betekent niet dat binnen de disciplines zelf er gelijk opgeschaald moet worden.
Dit zorgt er voor dat vanuit alle disciplines functionarissen met vergelijkbare verantwoordelijkheden en bevoegdheden deelnemen.

Het kan dus heel goed dat de Politie een "grootschalig politie optreden" in werking heeft gezet bij een incident maar dat er maar 1 ambu en 0 brandweervoertuigen bij het incident betrokken zijn.
Als de coördinatie dan via GRIP verloopt en de Politie OvD wil van GRIP 1 naar 2, zullen wel de bij GRIP 2 betrokken functionarissen uit de andere disciplines ingezet worden maar niet perse ook meer ambu's ingezet gaan worden.

(Tenminste zo begrijp ik het als leek zijnde. Het is een toelichting, niet mijn mening over nut en noodzaak.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten