Noodzaak GRIP bij uitval nutsvoorzieningen

Auteur Topic: Noodzaak GRIP bij uitval nutsvoorzieningen  (gelezen 5731 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

The king of paramedic

  • Meldkamer medewerker
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • Meldkamer medewerker Logicx Mobiliteit B.V
Gepost op: 4 maart 2016, 09:00:50
Waarom komt er bij dit soort meldingen de brandweer met groot materieel en zelfs grip 2 opgeschaald?

Hiervoor heb je toch bedrijven als Vitens die over het water in bepaalde steden gaan?


Rvandevorst


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2016, 09:31:19
Citaat van: The king of paramedic link=msg=1410600 date=1457078450
Waarom komt er bij dit soort meldingen de brandweer met groot materieel en zelfs grip 2 opgeschaald?

Hiervoor heb je toch bedrijven als Vitens die over het water in bepaalde steden gaan?

Ik zou het ook graag willen weten. Het is niet het eerste GRIP-topic met deze vraag over nut/noodzaak van opschaling. Het is misschien handig als moderators het bundelen in een verzameltopic.

Mijn interesse gaat vooral uit naar ambulancezorg. Ik wil graag weten wat Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg, AMBU Team Zeeland totaal, OvD-G Noord en OvD-G Zuid precies doen als de lokale drinkwaterboer even geen water kan leveren.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2016, 09:54:12
Citaat van: The king of paramedic link=msg=1410600 date=1457078450
Waarom komt er bij dit soort meldingen de brandweer met groot materieel en zelfs grip 2 opgeschaald?

Hiervoor heb je toch bedrijven als Vitens die over het water in bepaalde steden gaan?

Op de eerste vraag kan ik je alvast antwoord geven, de brandweer komt niet met groot materieel, waar heb je dat gelezen? Sterker nog, er komt niet 1 brandweer eenheid zijnde TS, HV, DPH of wat dan ook ter plaatse....

Alleen functionarissen worden gealarmeerd om te gaan overleggen en "scenariodenken", om te kijken wat de effecten zijn wanneer deze storing langdurig blijkt... En daar komen ook de OvD-G's etc aan te pas...

Ik denk niet dat moderators dit hoeven te bundelen, kwestie van even inlezen in hulpverlening en GRIP, dan ben je zo op vlieghoogte.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2016, 12:42:55
http://www.hvnieuws.nl/nieuws/hoofdtransportleiding-lek-in-drachten-23-02-2016.html
Vorige week hadden huishoudens in Drachten geen water meer.
De brandweer rukte met 4 eenheden uit, stond te kijken, ovd kwam en rukte weer in.

Verschil in optreden van regio's is dus groot.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


ADGPB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 439
Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2016, 14:05:51
Geen druk op de drinkwaterleiding kan voor brandbestrijding een uitdaging vormen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2016, 14:28:45
Citaat van: FF4266 link=msg=1410608 date=1457081652
Alleen functionarissen worden gealarmeerd om te gaan overleggen en "scenariodenken", om te kijken wat de effecten zijn wanneer deze storing langdurig blijkt... En daar komen ook de OvD-G's etc aan te pas...


Heb je een voorbeeld van het scenariodenken door ambuteam Zeeland. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? De ambulancechauffeur die bedenkt dat hij de ambulance niet door de wasstraat kan rijden omdat er geen druk op de waterleiding staat? Wat moeten de officier van dienst geneeskundig, de commandant geneeskundige, HS GHOR precies gaan bedenken?

Als je scenario gaat bedenken zal je ook maatregelen moeten nemen.

Waarom mogen forumleden niet de zin en onzin van GRIP procedures bespreken van jou? Iedereen is wel op vlieghoogte en weet van bestaan van deze procedures. Ergens van de hoogte zijn stelt niet automatisch dat het ook zorgt voor een betere hulpverlening buiten op straat.

Citaat van: ADGPB link=msg=1410666 date=1457096751
Geen druk op de drinkwaterleiding kan voor brandbestrijding een uitdaging vormen.

De Jostiband kan bedenken dat als er geen druk op de waterleiding staat het een uitdaging zal vormen als de brandweer water nodig heeft uit de waterleiding. Blijft het alleen bij denken of gaat men ook daadwerkelijk bij voorbaat oplossingen bedenken en opdrachten geven zoals een aantal grote tankwagens van transportbedrijven, boeren met gierketels laten opdraven om de tanks met water te vullen?


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2016, 15:20:44
Het zou fijn zijn als we eens zouden accepteren dat hulpdiensten hun werk doen op de manier zoals zij denken dat dat goed is. Het is onnodig om je steeds af te vragen waarom zij iets op een bepaalde manier doen. En al helemaal niet als de behoefte veroorzaakt wordt door 'azijndrinken'.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2016, 15:24:38
Als hulpdiensten hun werk goed doen, wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat het niet nog beter zou kunnen.
Met elkaar daarover in gesprek zijn is juist de kracht van dit forum.
Daarbij hoef je (kritische) vragen niet te schuwen, zeker niet als daar een goed antwoord op gegeven kan worden.

^RAdeR


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2016, 15:28:50
Citaat van: rsc link=msg=1410689 date=1457101244
Het zou fijn zijn als we eens zouden accepteren dat hulpdiensten hun werk doen op de manier zoals zij denken dat dat goed is. Het is onnodig om je steeds af te vragen waarom zij iets op een bepaalde manier doen. En al helemaal niet als de behoefte veroorzaakt wordt door 'azijndrinken'.

Wat is dit nou voor flauwekul :-\ Ik mag als burger best kritische vragen stellen aangezien dit alles betaald wordt met algemene middelen. De hulpdiensten zullen vast goed nagedacht hebben, maar dat wil niet zeggen dat het anders of wellicht beter kan. Wat mij betreft mogen burgers nog veel kritische zijner op diensten die geleverd worden door de overheid en daarbij gaat het ove 't systemen en processen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2016, 15:34:50
Citaat van: rsc link=msg=1410689 date=1457101244
Het zou fijn zijn als we eens zouden accepteren dat hulpdiensten hun werk doen op de manier zoals zij denken dat dat goed is. Het is onnodig om je steeds af te vragen waarom zij iets op een bepaalde manier doen. En al helemaal niet als de behoefte veroorzaakt wordt door 'azijndrinken'.

Ik zou graag willen weten wat jouw definitie is van de hulpdiensten. Als je politici, bestuurders, veiligheidsregio's, externe adviseurs en zelfverklaarde deskundige op terrein van 'crisisbeheersing' en 'people management' als maatgevend ziet dan zullen de hulpverleningdiensten inderdaad vinden dat ze het momenteel uitstekend doen.

Als je de gewone agent op straat, de brandweerbevelvoerder of de ambulancechauffeur vraagt of zij denken dat de hulpverlening ontzettend veel beter is geworden dankzij GRIP, veiligheidsregio's en het bureaucratiseren van hulpverleningsdiensten waarbij het vooral om een systeem gaat ipv het daadwerkelijke operationele optreden buiten op straat kan het zijn dat zij er heel anders over zullen denken.

Ik denk dat het niet bevordelijk is voor een goed debat om kritische vragen gelijk te stellen met azijndrinken. Ik heb hier gevraagd wat de ambulancedienst of brandweer kan doen aan/bij uitval drinkwater. Ik ben een hoofdofficier van een grote ambulancedienst in het buitenland. Ik kan samen met mijn mensen weinig anders doen dan samen met alle burgers wachten tot het waterleidingbedrijf het lek gaat repareren en merk vanzelf wel wanneer het ze gelukt is en de burgers weer water uit de kraan krijgen.

Ik wil ook graag iets leren. Als de Nederlandse ambulancedienst door scenariodenken kan zorgen dat de waterleidingboer sneller een lek kan repareren en de watervoorziening weer kan herstellen gaat het tijd worden dat wij deze Nederlandse lessen omzetten in goed beleid aangezien wij hier ook belang hebben bij snel herstel van drinkwatervoorziening.