een doodzieke patiënt weigert hulp, en nu ?

Auteur Topic: een doodzieke patiënt weigert hulp, en nu ?  (gelezen 10515 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #40 Gepost op: 7 maart 2016, 17:41:29
Citaat van: Expert link=msg=1411330 date=1457367536
Ik lees nergens dat ik nu een ander standpunt inneem. De patiënt heeft rechten en daar moet je het mee doen als dokter.

Mijn vraag is meer; Hoever laat je het dan komen? Waar ligt je afkappunt? Wat is levensgevaar in deze situatie? Levensgevaar voor wie?

Wanneer het kind een echte dwarsligger is of in volkomen stuit ligt waarbij versie niet succesvol kan worden uitgevoerd is inleiding voor een vaginale bevalling een marteling. Er ontstaat dan de situatie dat een vrouw mogelijk tegen haar expliciete wil in een spoedsectio moet ondergaan.

Afkappunt is het moment waarop de acute noodsituatie voor de moeder ontstaat. De moeder is de patient. Een ongeboren kind is nog geen persoon waar je individuele behandelovereenkomst mee kan afsluiten en de wet zegt ons ook dat doodgeboren kinderen nooit hebben bestaan.

Artsen moeten creatief zijn als ze weten dat deze situatie zich voordoet. Wij weten dat vaginale bevalling voor de moeder een ware marteling zal worden bij stuit. Geen wet zegt dat je moet zorgen voor een epiduraaltje. Grote kans dat ze zelf smeekt om een sectio, dan heb je toestemming ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 7 maart 2016, 17:49:47
Citaat van: oma link=msg=1411346 date=1457368889
Een ongeboren kind is nog geen persoon waar je individuele behandelovereenkomst mee kan afsluiten.

Best ingewikkeld bij een exit-procedure door de kinderhartchirurg (EX utero Intrapartum Treatment procedure)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #42 Gepost op: 7 maart 2016, 18:20:47
Citaat van: oma link=msg=1411346 date=1457368889

Afkappunt is het moment waarop de acute noodsituatie voor de moeder ontstaat. De moeder is de patient. Een ongeboren kind is nog geen persoon waar je individuele behandelovereenkomst mee kan afsluiten en de wet zegt ons ook dat doodgeboren kinderen nooit hebben bestaan.

Artsen moeten creatief zijn als ze weten dat deze situatie zich voordoet. Wij weten dat vaginale bevalling voor de moeder een ware marteling zal worden bij stuit. Geen wet zegt dat je moet zorgen voor een epiduraaltje. Grote kans dat ze zelf smeekt om een sectio, dan heb je toestemming.


Als er ruimte is voor een epiduraal is er geen sprake van spoed.


Citaat

De foetus blijkt in nood en een spoedsectio is geïndiceerd. De vrouw weigert echter om hier toestemming voor te geven. Zij staat erop om vaginaal te bevallen. Maar dat zal vrijwel zeker leiden tot de dood van het ongeboren kind of tot ernstige schade. Mag men in deze situatie, tegen de wil van de vrouw, een sectio uitvoeren?


In deze situatie is er sprake van zeer grote urgentie. De vrouw weigert toestemming te geven voor een sectio en tegen ieder advies in wil zij vaginaal bevallen.

Dat is toch even een andere situatie.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #43 Gepost op: 7 maart 2016, 18:27:53
Citaat van: dejong112 link=msg=1411324 date=1457366021

Zoals we zien zijn er nogal wat discussies over gaande. Ook binnen de RAV waar ik de kwestie heb voorgelegd wordt wisselend gereageerd en een ieder pakt het anders aan. Wat met name een struikelblok is in dit soort situaties is dat het niet geheel duidelijk is welke verantwoordelijkheden de ambulanceverpleegkundige heeft.

Ten opzichte van een arts (waarbij het in mijn ogen makkelijker, of in ieder geval helder is afgebakend). De vraag blijft dan ook, hoe doen we dit in een volgende soortgelijke casus ?


Dat vind ik vreemd. Ik ga ervan uit dat ambulanceverpleegkundigen een uniforme aanpak hebben vanuit hun wettelijk kader van verantwoordelijkheden zoals die zijn vastgelegd in de vigerende richtlijn van het LPA.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #44 Gepost op: 7 maart 2016, 18:35:10
Citaat van: Expert link=msg=1411354 date=1457371247
Citaat
De foetus blijkt in nood en een spoedsectio is geïndiceerd. De vrouw weigert echter om hier toestemming voor te geven. Zij staat erop om vaginaal te bevallen. Maar dat zal vrijwel zeker leiden tot de dood van het ongeboren kind of tot ernstige schade. Mag men in deze situatie, tegen de wil van de vrouw, een sectio uitvoeren?

In deze situatie is er sprake van zeer grote urgentie. De vrouw weigert toestemming te geven voor een sectio en tegen ieder advies in wil zij vaginaal bevallen.

Dat is toch even een andere situatie.

Ik ben het met je eens dat er sprake is van zeer grote urgentie. Echter blijkt de foetus in nood. Er is geen sprake van een geneeskundige behandelovereenkomst met de foetus.

Er is sprake van een geneeskundige behandelovereenkomst met de moeder. Zij weigert toestemming te geven voor een sectio. Zij is op dat moment nog niet in nood.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 7 maart 2016, 18:38:42
Citaat van: Expert link=msg=1411357 date=1457371673
Dat vind ik vreemd. Ik ga ervan uit dat ambulanceverpleegkundigen een uniforme aanpak hebben vanuit hun wettelijk kader van verantwoordelijkheden zoals die zijn vastgelegd in de vigerende richtlijn van het LPA.

Ik heb de tekst uit het LPA 8 al gepost. Ik begrijp wel dat iedere ambulanceverpleegkundige het anders aanpakt omdat je met de tekst in LPA8 alle kanten op kan.

Citaat van: oma link=msg=1411233 date=1457340432
Landelijk Protocol Ambulancezorg 8:

KNMG:

Handleiding voor artsen

Handleiding voor verpleegkundigen

Wet op de Geneeskundige Behandelings Overeenkomst


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #46 Gepost op: 7 maart 2016, 22:45:42
Citaat van: oma link=msg=1411360 date=1457372110

In deze situatie is er sprake van zeer grote urgentie. De vrouw weigert toestemming te geven voor een sectio en tegen ieder advies in wil zij vaginaal bevallen.

Dat is toch even een andere situatie.


Ik ben het met je eens dat er sprake is van zeer grote urgentie. Echter blijkt de foetus in nood. Er is geen sprake van een geneeskundige behandelovereenkomst met de foetus.

Er is sprake van een geneeskundige behandelovereenkomst met de moeder. Zij weigert toestemming te geven voor een sectio. Zij is op dat moment nog niet in nood.


Helemaal mee eens. De moeder meldt zich op de SEH, nagenoeg in partu. Ze legt het medisch oordeel van de gynaecoloog naast zich neer. Ze kiest er dus voor om voor zichzelf en het kind heel grote risico's te nemen. Haar keuze.

Ik ga er in ieder geval geen medewerking aan geven om een gedwongen sectio mogelijk te maken. Ik kijk wel uit.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #47 Gepost op: 8 maart 2016, 06:17:02
Citaat van: Expert link=msg=1411401 date=1457387142
Helemaal mee eens. De moeder meldt zich op de SEH, nagenoeg in partu. Ze legt het medisch oordeel van de gynaecoloog naast zich neer. Ze kiest er dus voor om voor zichzelf en het kind heel grote risico's te nemen. Haar keuze.

Ik ga er in ieder geval geen medewerking aan geven om een gedwongen sectio mogelijk te maken. Ik kijk wel uit.

Ik heb er eigenlijk weinig moeite mee als iemand onder deze omstandigheden mijn medisch oordeel naast zich neer legt. Je mag nooit vergeten dat iemand heel wat overkomt in korte tijd als de bevalling op gang komt, ze misschien wel met spoed door een ambulancedienst naar een ziekenhuis worden gebracht, SEH volk om je heen, misschien wel de gynaecoloog in OK-pak op de klompen even binnen komt banjeren om te vertellen wat er moet gaan gebeuren, enz, enz.

Het is niet raar als iemand initieel geen toestemming geeft maar een kwartier later wel als je zorgt voor meer rust of iemand anders haar laat uitleggen waarom er toestemming nodig is. Artsen moeten niet vergeten dat ze met mensen werken.

Ik loop al ontzettend lang mee in verschillende grote klinieken maar heb nog nooit uit eerste hand gehoord dat iemand een spoedsectio weigerde.

Mijn opleider zei altijd als ik niet goed genoeg opereerde dat ik het beter moest doen of kiezen om veearts of vrouwenarts te gaan worden. Ik denk dat deze beroepsgroep heel goed moet nadenken voor ze via de media gaan pleiten om zonder toestemming van de patient het mes in iemand te mogen zetten. Ze kunnen dan inderdaad beter veearts worden omdat ze dan geen enkele patient om toestemming hoeven te vragen.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/waarom-zou-iemand-een-keizersnede-weigeren