Machtiging aanvullen aangifte

Auteur Topic: Machtiging aanvullen aangifte  (gelezen 3142 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest15549

  • Gast
Gepost op: 8 maart 2016, 19:18:47
Een asielzoeker die ik ken is recentelijk mishandeld, ik heb vandaag met hem aangifte gedaan op een politiebureau.

De asielzoeker spreekt geen Nederlands en slechts gebrekkig Engels waardoor de communicatie met de politie moeilijk zal verlopen. Hij zal binnen een maand Nederland weer verlaten maar wil wel op de hoogte blijven van het onderzoek en hij wil graag dat de politie de zaak serieus neemt.

Kan ik met een door een ondertekende machtiging namens hem optreden? Zoals informeren naar de status van de zaak of aanvullingen op de aangifte brengen?

Zelf aangifte doen is niet mogelijk aangezien ik geen getuige was van de mishandeling.




Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2016, 20:47:42
Volgens mij zijn er 3 routes:

1) Je wordt door hem schriftelijk gemachtigd om aangifte namens hem te doen. Dit wordt dan ook verwoord in de aangifte. Aan welke eisen de machtiging moet voldoen en of jij op de hoogte wordt gehouden van het onderzoek zal even met de politie en/of OvJ moeten worden afgestemd.
2) Je draagt kennis van een strafbaar feit, dus kan je zelf aangifte doen. Hij zal dan gehoord worden als benadeelde. Qua informatievoorziening is (1) dan van toepassing.
3) Hij doet zelf aangifte en geeft jouw adres op als verblijfsadres. Vervolgens leg je op papier met elkaar vast dat je gemachtigd bent om zijn post te openen. Jij wordt dan gewoon geïnformeerd.

Ik denk zelf dat optie 3 de meeste zekerheid geeft. Tenzij iemand hier met nog meer kennis anders beweert. :-)


guest15549

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2016, 23:45:25
Citaat van: Sven82 link=msg=1411601 date=1457466462
Volgens mij zijn er 3 routes:

1) Je wordt door hem schriftelijk gemachtigd om aangifte namens hem te doen. Dit wordt dan ook verwoord in de aangifte. Aan welke eisen de machtiging moet voldoen en of jij op de hoogte wordt gehouden van het onderzoek zal even met de politie en/of OvJ moeten worden afgestemd.
2) Je draagt kennis van een strafbaar feit, dus kan je zelf aangifte doen. Hij zal dan gehoord worden als benadeelde. Qua informatievoorziening is (1) dan van toepassing.
3) Hij doet zelf aangifte en geeft jouw adres op als verblijfsadres. Vervolgens leg je op papier met elkaar vast dat je gemachtigd bent om zijn post te openen. Jij wordt dan gewoon geïnformeerd.

Ik denk zelf dat optie 3 de meeste zekerheid geeft. Tenzij iemand hier met nog meer kennis anders beweert. :-)

Dankje voor je reactie!

De aangifte is al opgenomen en hij heeft nu het adres van het AZC opgegeven. De machtiging is ook gemaakt, ik doe er wel een tweede brief bij waarin hij verzoekt om het correspondentieadres op mijn thuisadres te zetten.