(basis) artsen op de ambulance

Auteur Topic: (basis) artsen op de ambulance  (gelezen 16900 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #20 Gepost op: 11 maart 2016, 15:01:47
Citaat
Een (basis) arts is zelfstandig bevoegd (itt een AVPK) en kan dus makkelijker buiten de kaders van LPA werken, daar deze zelf verantwoordelijk is. Hij/zij kan ook andere skills toepassen die buiten de scope van een AVPK liggen, en een ontwikkeling richting spoedeisende huisartsengeneeskunde om de ALS ambulance te ontlasten zou een optie kunnen zijn. Het ligt een beetje in dezelfde richting als VS/PA's in de ambulancezorg, die kunnen ook functioneren op dat niveau.

helemaal mee eens, alleen zoals ik de vacature lees is het niet de bedoeling dat er andere skills toegepast gaan worden

Citaat
Jammer is dat dit soort ontwikkelingen door aspirant AVPK-en altijd als bedreiging voor hun eigen kansen gezien wordt. Ik ken ook mensen die bewust HBO-V zijn gaan doen ipv loten voor geneeskunde omdat ze graag op de ambu wilden werken.  Artsen in het prehospitale domein is helemaal niet vreemd zoals Oma al aangeeft, over de hele wereld kent men dit wel. Als ik geneeskunde had gestudeerd had dit me een hele mooie kans geleken om bekwaam te raken in Prehospitale geneeskunde, en wellicht zorgt het er op termijn wel voor dat alle MMA's ook operationele ervaring hebben in de prehospitale zorg?

persoonlijk zie ik het niet als een bedreiging: het zou in mijn ogen een mooie aanvulling cq samenwerking kunnen geven


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2016, 23:20:24
Citaat van: oma link=msg=1412196 date=1457692974

Artsen in dienst van een RAV hoeven zich niet te houden aan het huidige LPA. Thoracostomie, thoraxdrain, prehospitale thoracotomie, procedurele sedatie, RSI, acute palliatieve prehospitale zorg zijn allemaal mogelijkheden. De MMA is eindverantwoordelijk voor de ambulancezorg, het staat iedere RAV vrij om een eigen protocol op te stellen. Een basisarts met extra opleiding kan en mag meer dan een ambulanceverpleegkundige.


Klopt! Ze mogen ook een open hartoperatie uitvoeren.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2016, 01:28:10
Citaat van: senseihomer link=msg=1412140 date=1457681798
kwam deze vacature toevallig tegen op het internet, en vond het wel bijzonder

http://www.ambulancezorgln.nl/klanten/ambu/media/documenten/Vacature%20Basisarts%202016.pdf

wat ik me dan eigenlijk afvraag, stel dat 2 ambulances zijn, waarvan 1 met een (basis) arts, hoe zit het dan met de hierarchie?

zeer benieuwd naar de honorering en inschaling in de CAO Ambulancezorg, daarin komt de functie niet voor, en verder naar het standpunt van de VenVN ambulancezorg ...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 12 maart 2016, 01:34:44
Ah gaan we weer terug naar de jaren 80 en 90 met co assistenten en basisartsen op de ambulance?... , doen we nog even de verlengde arm constructie-disucssie erbij en we zitten inderdaad weer op jaren 80/90 niveau..

Niks nieuws onder de zon.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #24 Gepost op: 12 maart 2016, 01:47:39
Overigens gaan deze basisartsen niet de branche opleiding ambulanceverpleegkundige volgen, over een specifieke ambulanceopleiding door de Academie voor Ambulancezorg staat niets vermeld in de advertentie, wel dat er coaching en een traineeship etc wordt gegeven.

Hoe ziet het traineeship eruit?
Het traineeship duurt in totaal 2 jaar. In dit programma krijg je de kans om in korte tijd enorm
veel ervaring op te doen binnen de acute hulpverlening. De eerste 3 maanden werk je mee
op de verschillende spoedeisende afdelingen zodat je veel ziet en leert over het
spoedeisende karakter van onze werkzaamheden. Ook word je klaargestoomd voor het werk
op en rond de ambulance. Op deze manier maak je veel contact met collega’s, medici en
andere professionals uit het acute zorgveld. Na deze 3 maanden ben je instaat om
zelfstandig aan de slag te gaan op de ambulance.
Wat kun je verwachten?
Tijdens het traineeship werk je intensief aan je persoonlijke- en vakinhoudelijke ontwikkeling.
Je wordt begeleid door een werkbegeleider en een persoonlijke opleidingsfunctionaris
(coach) zodat je er nooit helemaal alleen voor staat. Wat je taak ook is, je krijgt meteen veel
verantwoordelijkheid. Dit geeft je de kans om je uitermate goed te profileren voor verdere
carričremogelijkheden
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 12 maart 2016, 07:39:10
Citaat van: Expert link=msg=1412330 date=1457734824
Klopt! Ze mogen ook een open hartoperatie uitvoeren.

Nee, alleen anesthesisten mogen prehospitaal een thoracotomie uitvoeren en alleen anesthesisten mogen prehospitaal als arts werken zonder zich te hoeven houden aan een LPA voor ambulanceverpleegkundigen.

Ik kan mij prima vinden in de opstelling van Royal College of Surgeons, als anesthesiologen en EM physcicians het kunnen leren kunnen andere artsen het ook leren (inclusief 2e jaars core medical trainees).

Ik kan mij ook vinden in de opstelling van American College of Surgeons. Als er iemand de borstkas gaat openen is het een chirurg + uitsluitend in de kliniek (dus geen roadside resuscitative thoracotomy).

Het kan en mag niet zo zijn dat in een land anesthesiologen menen dat zij prehospitaal bepalen wanneer ze deze ingreep willen uitvoeren en gelijkertijd gaan bepalen dat andere artsen het niet mogen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #26 Gepost op: 12 maart 2016, 10:20:07
Artsen hebben op grond van de Wet BIG zelfstandige bevoegdheid. Als zij bekwaam zijn mogen zij op eigen gezag een indicatie stellen en een voorbehouden handeling uitvoeren.

Ze mogen dus de hele geneeskunde in de volle breedte beoefenen. De Nederlandse wet stelt hier de kaders, anesthesiologen bepalen helemaal niks. Wat ze daar in andere landen van vinden is niet relevant in deze discussie.

Ik denk niet dat we de discussie moeten kantelen. We hebben het hier over een Nederlandse ontwikkeling en ik vind dit een prima initiatief. Daar zitten misschien wat haken en ogen aan, maar dat wordt wel opgelost. Verder moeten we het niet ingewikkelder maken dan strikt noodzakelijk. Deze artsen werken gewoon conform de vigerende protocollen en staan, net als verpleegkundigen, onder supervisie van de MMA. Zo blijft uniforme uitvoering van het LPA geborgd.


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #27 Gepost op: 12 maart 2016, 10:28:45

Understanding the prehospital physician controversy. Step 1: comparing competencies of ambulance nurses and prehospital physicians.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21460731

CONCLUSION:

The ambulance nurse and physician have various mutual competencies. In addition, the physician can provide specific competencies on the scene. Knowing the exact overlap and differences in competencies is the first step to understand the prehospital physician controversy. Our results can be used as a tool for the next step in research on prehospital care by EMS providers and physicians and to improve prehospital care.


Understanding the prehospital physician controversy. Step 2: analysis of on-scene treatment by ambulance nurses and helicopter emergency medical service physicians.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25222422

CONCLUSION:

HEMS physicians provide additional treatment in 45% of patients. The additional treatment increases the perceived usefulness of the HEMS physician. The presence of the HEMS physician was also considered useful when the physician did not provide any additional treatment, possibly because of diagnostic competence and clinical decision-making.


Vraag is wel wat men bedoelt met HEMS physicians ...  bv kan dat ook "HEMS trainend" zijn ala BASIC/MERIT, etc in UK bijvoorbeeld?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 12 maart 2016, 11:09:13
Citaat van: Expert link=msg=1412373 date=1457774407
Artsen hebben op grond van de Wet BIG zelfstandige bevoegdheid. Als zij bekwaam zijn mogen zij op eigen gezag een indicatie stellen en een voorbehouden handeling uitvoeren.

Ze mogen dus de hele geneeskunde in de volle breedte beoefenen. De Nederlandse wet stelt hier de kaders, anesthesiologen bepalen helemaal niks. Wat ze daar in andere landen van vinden is niet relevant in deze discussie.

Ik denk niet dat we de discussie moeten kantelen. We hebben het hier over een Nederlandse ontwikkeling en ik vind dit een prima initiatief. Daar zitten misschien wat haken en ogen aan, maar dat wordt wel opgelost. Verder moeten we het niet ingewikkelder maken dan strikt noodzakelijk. Deze artsen werken gewoon conform de vigerende protocollen en staan, net als verpleegkundigen, onder supervisie van de MMA. Zo blijft uniforme uitvoering van het LPA geborgd.

Ik stam nog uit de tijd dat we het moesten doen zonder de SEH-arts KNMG. Geen mens heeft ooit geroepen dat deze dokters het werk van de SEH-verpleegkundige moesten gaan doen en zich moesten gaan houden aan ieder vigerende protocol voor SEH-verpleegkundigen. Als het je lukt om in 3 jaar van een basisarts een goede SEH arts te kunnen maken moet het je ook kunnen lukken om in 2 jaar van een basisarts een goede prehospitale arts te kunnen maken.

In Nederland kan een MMA een SOA-arts zijn. Deze arts is bevoegd maar niet bekwaam om bijv. prehospitale thoracotomie uit te voeren. Supervisie door MMA of de MMA een protocol laten schrijven voor een arts die wel bekwaam is lijkt me ook binnen de Nederlandse wetgeving onmogelijk. Immers onbekwaam maakt onbevoegd.

Vigerend protocol is iets vloeibaars. Nieuwe inzichten of nieuwe ontwikkelingen, bijv. bekwame artsen in dienst van RAV kunnen de aanleiding zijn om een nieuw protocol te schrijven of een richtlijn op te stellen voor deze prehospitale artsen.

Ik denk dat artsen in dienst van een RAV niet zorgen voor verdringing van ambulanceverpleegkundigen en niet zorgen voor verdringing van HEMS-artsen. Ze vullen het grijze gebied in en er zal een zekere overlap zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 12 maart 2016, 11:31:46
Citaat van: Chrisdup link=msg=1412374 date=1457774925
Vraag is wel wat men bedoelt met HEMS physicians ...  bv kan dat ook "HEMS trainend" zijn ala BASIC/MERIT, etc in UK bijvoorbeeld?

Inderdaad HEMS is Helicopter Emergency Medical Service. HEMS-arts zijn zegt niet per definitie dat je daardoor ineens beter bent dan de traumachirurg op de bakfiets.

Europese HEMS accreditatie (voldoen aan alle criteria voor hoogwaardige wentelwiek-spoed-zorg (critical care volwassenen/kinderen) kan ook zonder artsen aan boord.

http://www.eurami.org/accreditation_member/hmc-lifeflight/