De HAP als alternatief voor 112

Auteur Topic: De HAP als alternatief voor 112  (gelezen 16088 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Gepost op: 13 maart 2016, 18:13:09
Afgelopen week was er een BHV-oproep voor een jonge collega. Het bleek geen spoedgeval. De EHBO heeft hem naar zijn eigen HuisArtsenPost gezonden, uiteraard onder begeleiding van een collega. Ik heb het bezoek telefonisch aangekondigd bij de betreffende HAP.
De medewerker van de HAP had een belangrijke tip voor me. Die tip ligt erg voor de hand, maar ik wil die toch graag met jullie delen.

Wat te doen als het geen 112 is?
Als EHBO-er binnen de BHV wordt je regelmatig geconfronteerd met minder spoedeisende gevallen. Onze protocollen voorzien in
  • het bellen van 112 bij verdenking van spoedeisende hulp
  • het afvoeren naar de HAP van het nabijgelegen ziekenhuis voor hechtingen e.d.
  • en het naar huis begeleiden van op het werk ziek geworden collega's.
Tussen die laatste twee is een grijs gebied. Zeker als je weet dat iemand flink ziek is en alleen thuis woont. Je wilt dan eigenlijk dat hij door een arts gezien is. Wij geven hier als EHBO-er wel advies, maar we zijn niet medisch geschoold.

Bel gewoon de HAP
De HAP van mijn collega zit vlak bij een bedrijventerrein met garagebedrijven en een brandweerkazerne. Deze HAP heeft relatief veel ervaring met door BHV-ers ingezonden SO's. Zij gaven als gouden tip om gewoon de HAP van het SO te bellen. Nadat je hebt vastgesteld dat het geen spoed is. En voordat je het SO in een auto zet.

De HAP heeft een voorsprong bij telefonische triage
De HAP heeft inzage in het dossier van het SO. Ze kunnen eventueel zelf met het SO een (vertrouwelijk) gesprek voeren. Bedenk ook: de HAP kan alsnog besluiten om te laten opschalen. En als het niet nodig is om door een arts gezien te worden, dan weet het SO dat ook meteen. En hoeft hij niet meer naar het spreekuur.

Ik denk dat EHBO-ers zo een flinke bijdrage kunnen leveren in het drukken van het aantal overbodige ambulance-ritten...
Zie ook http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=88099.60




RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2016, 18:18:50
Citaat van: T4tinus link=msg=1412608 date=1457889189
...

In mijn regio is de HAP op werkdagen gesloten tussen 08.00-17.00. Wellicht dat dit niet overal geldt maar het is een advies war ik niets mee kan.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2016, 18:34:43
Dan bel je natuurlijk de huisarts van het slachtoffer.  98uiye

In mijn regio werken huisartsen samen in een gezondheidscentrum. Deze huisartsenposten werken zo goed dat de ziekenhuizen er nu ook vaak eentje intra mures hebben. Maar daarmee zijn de huisartsenposten buiten de ziekenhuizen niet verdwenen.
Ik bedoel met een huisartsenpost een plek waar een groepje huisartsen samen een praktijk voert. Met een continu bemensde telefoon voor het opnemen van spoedgevallen.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2016, 18:52:02
OK Ik heb de afkorting HAP onjuist gebruikt: In onder andere Deventer, Almelo en Almere heet de HAP bij het ziekenhuis een Spoedpost.
Jij ziet wat ik een HAP noem, als een HuisArtsenPraktijk. En alleen als die Huisartsenpraktijk aan een ziekenhuis verbonden is, mag het in jouw ogen een HAP heten.

Ik kan het niet meer aanpassen. Wat nu, toch maar in alle gevallen 112 bellen?


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2016, 19:30:41
Het is inderdaad een open deur. Als het slachtoffer aanspreekbaar is en niet in levensgevaar, dan kan hij prima zelf met zijn huisarts bellen. Dat zou hij ook doen als de BHV er niet tussen was gekomen of als hij thuis een vergelijkbaar ongeluk had gehad. De BHV'er kan eventueel het nummer voor hem opzoeken en hem een telefoon aanreiken. Dat lijkt me logisch.

Wordt in de BHV geleerd om altijd 112 te bellen?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2016, 19:56:43
Wanneer jij inschat dat iemand niet direct acute spoedeisende hulp nodig heeft deze persoon zelf even met zijn Huisarts of de Huisartsenpost (buiten kantoortijden) laten bellen en advies vragen.

Waarom zelf laten bellen? De persoon zelf kan zijn situatie het beste toelichten en kent zijn eigen ziektegeschiedenis. Je kunt op verzoek uiteraard toelichting geven als de persoon of de doktersassistente daarom vragen. Wanneer iemand niet zelf kan bellen en daar geen plausibele reden voor is (als iemand niet bekend is met de klachten) dan is het spoedeisend genoeg voor overleg met de MKA. Ook als je 112 belt overleg je met een centralist die je advies kan geven en op basis van de melding zelf besluit of er een ambulance nodig is. Die kan altijd nog adviseren contact op te nemen met de huisarts(enpost).
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2016, 21:40:36
Wat wordt ons geleerd
Bij spoed: Bel 112,
met kleine verwondingen: Ga naar de huisartsenpraktijk
Bij lichtere klachten: vraag of men bekend is met (zelf-)medicatie, en of dat nu ook kan helpen. Regel eventueel dat die zelfmedicatie er komt. Pas op dat je geen medisch advies geeft.
Maar mensen die niet kunnen werken om allerlei andere vage klachten: Daar is geen protocol voor. Ook kan ik als EHBO-er niet zeggen: gaat u een andere keer maar naar de huisarts. Ik "moet" zeker weten dat hij de huisartsenpraktijk belt.

Als iemand op de knop BHV/EHBO/SPOED gedrukt heeft, wordt toch heel vaak in termen van 112 gedacht. Net zo goed als ambulances vaak ook zo'n patient maar meenemen, omdat ze ook geen idee hebben. (Of ze zeggen dat in ieder geval.) Terwijl ze dan vaak al een half uurtje van alles hebben gemeten. In dat half uur zouden zij ook de huisarts kunnen bellen... Doen ambulance-VPK's dat?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2016, 21:50:31
Citaat van: Golly link=msg=1412640 date=1457895403
Wanneer jij inschat dat iemand niet direct acute spoedeisende hulp nodig heeft deze persoon zelf even met zijn Huisarts of de Huisartsenpost (buiten kantoortijden) laten bellen en advies vragen.

Waarom laten bellen. Als een magazijnmedewerken valt en tegen de BHV-er zegt dat de heup pijnlijk is hoeft de BHV-er geen huisarts te bellen en niet iemand de huisarts te laten bellen.

Ik noem het de overdreven betuttelingscultuur in Nederland, de magazijnmedewerker met zijn 2-daagse BHV cursus denkt dat collega-magazijnmedewerker die op zijn heup gevallen ineens achterlijk is geworden en zelf niet kan bedenken dat hij een keer de huisarts moet bellen als de pijn niet vanzelf overgaat.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2016, 21:53:08
Citaat van: T4tinus link=msg=1412689 date=1457901636
Bij lichtere klachten: vraag of men bekend is met (zelf-)medicatie, en of dat nu ook kan helpen. Regel eventueel dat die zelfmedicatie er komt. Pas op dat je geen medisch advies geeft.
Maar mensen die niet kunnen werken om allerlei andere vage klachten: Daar is geen protocol voor. Ook kan ik als EHBO-er niet zeggen: gaat u een andere keer maar naar de huisarts. Ik "moet" zeker weten dat hij de huisartsenpraktijk belt.
Als mensen wilsbekwaam zijn en in staat om te bellen en je hebt (dringend) geadviseerd om de huisarts te bellen, is het niet jouw verantwoordelijkheid of ze dat ook doen. Je kunt ze niet dwingen. Dus je hoeft helemaal niet zeker te weten of hij de huisartsenpraktijk belt.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2016, 22:25:27
Citaat van: oma link=msg=1412694 date=1457902231
Waarom laten bellen. Als een magazijnmedewerken valt en tegen de BHV-er zegt dat de heup pijnlijk is hoeft de BHV-er geen huisarts te bellen en niet iemand de huisarts te laten bellen.

Ik noem het de overdreven betuttelingscultuur in Nederland, de magazijnmedewerker met zijn 2-daagse BHV cursus denkt dat collega-magazijnmedewerker die op zijn heup gevallen ineens achterlijk is geworden en zelf niet kan bedenken dat hij een keer de huisarts moet bellen als de pijn niet vanzelf overgaat.

Ik zeg laten bellen omdat ik wilde aangeven dat de getroffene dat beter zelf kan doen ipv de BHV-er, en niet omdat de getroffene dat moet doen. Als deze gewoon naar huis wil en niet met de huisarts wil overleggen dan is dat zijn goed recht.

De BHV-er kan hem/haar niet dwingen en moet al helemaal niet op de stoel van de arbo/bedrijfsarts gaan zitten. Als iemand ziek naar huis wil dan kan dat, en hoe minder mensen met beroepsgeheim af weten van de reden hoe beter, tenzij de getroffene/zieke dit zelf wil delen. Verlaat ook vooral de ruimte als iemand met zijn huisarts belt. Jij wil als BHV-er niet in een arbeidsconflict terecht komen als dit toevallig een keer voorkomt lijkt mij.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis