De HAP als alternatief voor 112

Auteur Topic: De HAP als alternatief voor 112  (gelezen 16087 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2016, 22:33:33
Ik zit dan nog wel met het probleem dat ik (als EHBO-er/leek) de triage doe.
Ik zou er faliekant naast kunnen zitten.
Ik word opgetrommeld door het bedrijf en niet door de werknemer. Dus het is niet helemaal vrij en het SO staat ook niet altijd open voor contact met een huisarts. Meestal omdat men geen huisarts heeft. Of ten onrechte denkt dat contact met een huisarts (financiele) consequenties heeft.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2016, 22:37:36
Je kan wel als EHBO'er/leek triage doen maar je mag geen diagnose stellen: je mag dus niet zeggen dat de arm gebroken is, wel mag je zeggen ik denk dat je arm gebroken is. Daarnaast kan jij niet iemand dwingen naar de huisarts/HAP te laten gaan. Wel het dringende advies geven.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2016, 22:39:37
Citaat van: Golly link=msg=1412703 date=1457904327
Ik zeg laten bellen omdat ik wilde aangeven dat de getroffene dat beter zelf kan doen ipv de BHV-er, en niet omdat de getroffene dat moet doen. Als deze gewoon naar huis wil en niet met de huisarts wil overleggen dan is dat zijn goed recht.

De BHV-er kan hem/haar niet dwingen en moet al helemaal niet op de stoel van de arbo/bedrijfsarts gaan zitten. Als iemand ziek naar huis wil dan kan dat, en hoe minder mensen met beroepsgeheim af weten van de reden hoe beter, tenzij de getroffene/zieke dit zelf wil delen. Verlaat ook vooral de ruimte als iemand met zijn huisarts belt. Jij wil als BHV-er niet in een arbeidsconflict terecht komen als dit toevallig een keer voorkomt lijkt mij.

Helder, we bedoelen precies hetzelfde.

Ik vind het bovenstaande ook iets waar men eens over na moet denken. Het is onjuist als een BHV-er gaat informeren of iemand bekend is met medicatie. Het gaat de BHV-er helemaal niets aan. Ik vraag me ook af wat de BHV-er er mee kan doen als hij weet dat iemand carvedilol 25mg slikt.

Ik zou graag zien dat werknemers van de BHV-er bij dit soort vragen eerst te horen krijgen dat ze niet tot antwoorden verplicht zijn.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2016, 22:41:48
En mag je als EHBO'er er wel naar informeren dan? Als ik bij een slachtoffer kom tijdens Rode Kruis inzet, informeer ik hier standaard na. Want dit kan van belang zijn bij behandeling (bijv. gebruik van bloedverdunners)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2016, 22:45:10
Citaat van: T4tinus link=msg=1412707 date=1457904813
Ik zit dan nog wel met het probleem dat ik (als EHBO-er/leek) de triage doe.
Ik zou er faliekant naast kunnen zitten.
Ik word opgetrommeld door het bedrijf en niet door de werknemer. Dus het is niet helemaal vrij en het SO staat ook niet altijd open voor contact met een huisarts. Meestal omdat men geen huisarts heeft. Of ten onrechte denkt dat contact met een huisarts (financiele) consequenties heeft.

Geen werknemer is verplicht om jou te vertellen welke medicatie hij gebruikt of welke ziekte hij heeft omdat het bedrijf jou deze taak heeft gegeven. Als het bedrijf dit wil moeten ze een bedrijfsarts of bedrijfsverpleegkundige sturen, zelfs dat is het nog geen misdrijf als iemand het niet wil zeggen. Je mag gewoon liegen tegen de dokter. Je mag ook iedere behandeling weigeren bij de dokter. Als de bedrijfsarts of -verpleegkundige het gesprek voert hoort iedere BHV-er, manager of collega ook te verdwijnen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2016, 22:50:35
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1412710 date=1457905308
En mag je als EHBO'er er wel naar informeren dan? Als ik bij een slachtoffer kom tijdens Rode Kruis inzet, informeer ik hier standaard na. Want dit kan van belang zijn bij behandeling (bijv. gebruik van bloedverdunners)

Natuurlijk mag je informeren, echter moet je wel beseffen dat mensen vrij snel denken dat je als eerste hulpverlener/BHV-er deskundige bent. Als jij weet dat je dat niet bent moet je iemand gewoon zeggen dat hij niet op de vraag hoeft te antwoorden.

Jij zegt dat het voor jou van belang is om te weten of iemand bloedverdunners gebruikt. Wat ga je doen als iemand zegt dat hij bloedverdunners gebruikt? INR-waarde bepalen en octaplex er in spuiten?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2016, 23:11:16
Diegene is zeker niet verplicht de vraag te beantwoorden nee. Maar het kan soms wel je eye-opener zijn waardoor iemand (of zijn lichaam) op die manier reageert. Als voorbeeld gebruikte ik bloedverdunners. Iemand die bloedverdunners slikt daar zal een wond minder snel stoppen met bloeden als iemand die ze niet slikt. En nee, ik ga verder er geen waardes mee bepalen of iets spuiten, want dat mag en kan ik niet als EHBO'er. Ik heb het daar ook nooit over gehad: waardes bepalen en spuiten.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2016, 23:12:43
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1412717 date=1457907076
Diegene is zeker niet verplicht de vraag te beantwoorden nee. Maar het kan soms wel je eye-opener zijn waardoor iemand (of zijn lichaam) op die manier reageert. Als voorbeeld gebruikte ik bloedverdunners. Iemand die bloedverdunners slikt daar zal een wond minder snel stoppen met bloeden als iemand die ze niet slikt. En nee, ik ga verder er geen waardes mee bepalen of iets spuiten, want dat mag en kan ik niet als EHBO'er.

Maar dat de wond doorbloedt kun je ook waarnemen ;) Daarvoor hoef je niet te weten of iemand bloedverdunners gebruikt.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2016, 23:19:47
Klopt, maar dan weet je ook waarom het zo lang duurt eer het stopt. Niet alleen dat het niet stopt met bloeden.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2016, 23:23:26
Ook de MKA en AMBU willen weten welke medicijnen er gebruikt worden. Gaat het slachtoffer na een minuut alsnog onder zeil, dan kan ik hem/haar het niet meer vragen. Daarom vragen we het uit, zeker als er verder geen zichtbaar letsel is.
En de tip dat SO niet tot antwoorden verplicht is, die neem ik graag mee

Als iemand klaagt over hoofdpijn mag hij kijken of zijn favoriete pijnstiller in mijn bescheiden collectie zit. (Aspirine-APC-Paracetamol/caffeine). Bij (vermoeden van) gebruik van bloedverdunners zou ik een wondbehandeling altijd naar een arts sturen. Ik ga dan niet een kwartier zitten wachten om te kijken of het bloeden wel of niet stopt. En bij vermoeden van blauwe plekken/ inwendig letsel dan ook altijd de MKA zou bellen. En niet ga zitten wachten op shockverschijnselen.
Bij insulinegebruik zou ik mijn rolletje druivensuiker/dextrose aanbieden.
En soms vergeten mensen dat ze zelf medicatie hebben: De vraag stellen deed iemand al eens een tabletje onder de tong steken. (Daar was ik overigens niet zelf bij)